"וופר" ו"ראנץ'" מתמזגים לקציצה בשווי 30 מיליון דולר

מיזוגן של בורגר-ראנץ' וברגר-קינג מחבר בין חברת הדלק פז והמיליונר משולם ריקליס

שתיים מתוך שלוש רשתות ההמבורגרים הפועלות בישראל הודיעו היום על מיזוגן. הכוונה היא לרשת בורגר-ראנץ' הוותיקה, שבשליטת חברת הדלק פז ולרשת ברגר-קינג ישראל, הנמצאת בשליטת המיליונר היהודי-אמריקני משולם ריקליס. שתי הרשתות כבר פנו לקבלת אישור מהממונה על ההגבלים העיסקיים. שווי החברהלאחר המיזוג מוערך ב-30-25 מיליון דולר.

על פי תנאי המיזוג המתוכנן, יחזיקו בעלי המניות של כל אחת מהרשתות %50 מהחברה המשותפת. חלוקה זו קובעת שמשולם ריקליס יהיה בעל %45.9 מהחברה, פז בעלת %37, רון לפיד, מייסד ומנכ"ל בורגר-ראנץ' יחזיק %13 וקובי חיון, מנכ"ל ברגר-קינג, יחזיק ב-%4.1.

יוסי לובטון, חבר הנהלת פז, הדגיש היום, כי בכוונת החברה המאוחדת להמשיך ולהפעיל את שני המותגים בשמם המקורי, אם כי תיתכן העברת סניפים בין הרשתות. בורגר-ראנץ' מפעילה כיום 74 סניפים שפחות משליש מהם נמצאים בבעלותה (היתר בזכיינות מלאה או חלקית). ברגר-קינג מפעילה 42 סניפים, כולם בבעלותה המלאה.

הקמת החברה המאוחדת נועדה להתמודד מול המתחרה השלישית, רשת מקדונלד'ס שבבעלות עומרי פדן, המפעילה כיום 57 נקודות מכירה. זאת, על רקע ההאטה במשק שפגעה קשה בתוצאותיהן של שתי הרשתות בשנתיים האחרונות. חברת ריקמור, זכיינית ברגר-קינג בישראל, סיימה את שנת 97' ברווח גבולי של 187 אלף שקל מהכנסות של 107 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 98' הפסידה הרשת כ-1.5 מיליון שקל.

בשתי הרשתות המתמזגות חלו בשנה האחרונה תהפוכות שליטה. בספטמבר 97' רכשה פז את השליטה בבורגר-ראנץ' לפי שווי חברה של 9 מיליון דולר, לאחר שרכשה את מניותיהם של ברי סקופ וחברת טעם ישראל. בחוזה הניהול המשותף שנחתם בין פז לרון לפיד, מופיע סעיף במב"י המתייחס לאפשרות שבה אחד הצדדים ירצה למכור את מניותיו.

החלטתה של פז להיכנס לעיסקי המזון המהיר נבעה מההערכה, כי קיים בהם פוטנציאל עיסקי, הנובע בין היתר מהאפשרות לפתוח סניפים של בורגר-ראנץ' בתחנות הדלק של פז. על פי הסכם שהיה כבר קיים עם חברת הדלק אלון, תוכל בורגר-ראנץ' לפתוח סניפים בתחנות הדלק של פז רק משנת 2000 והלאה.

גם השליטה בברגר-קינג עברה זעזוע. הרשת, שנוסדה בשנת 93', נוהלה בשנים האחרונות בצל חילוקי דעות בין המייסדים, ריקליס וחברת קמור שבשליטת דן ברנר ועיזבון אהרון אחיעז. בחודש שעבר רכש ריקליס (יחד עם שותפו הישראלי יאיר חסון) את מניותיה של קמור בעיסקה ששיקפה שווי חברה של 14.5 מיליון דולר לרשת.

גם אם הדבר איננו מתבטא בינתיים ברווחיה, ברגר-קינג היא סיפור הצלחה. הרשת צומחת במהירות ונפגעה בשנה האחרונה בעיקר כתוצאה מרכישה כושלת של מסעדת פלנט הוליווד בתל אביב והוצאות הקמה גדולות. על פי ההערכות, תסיים הרשת את השנה הנוכחית ברווח.

לובטון, מהנהלת פז, העריך היום, כי המיזוג בין שתי הרשתות, שיעסיקו יחד יותר מ-4,000 עובדים, יתרום בעיקר בתחום של התייעלות תפעולית: רכש, ניהול, פירסום וספקים: "החלטנו להשאיר את שני המותגים מאחר שלדעתנו הדבר יאפשר לנו להשיג מטרות שיווקיות", הוסיף בתשובה לשאלה