"רכישת מיראביליס הישראלית על-ידי אמריקה און ליין עשויה להסתיים תוך שבועיים"

העיתון מצטט מקור המקורב למו"מ, האומר כי אמריקה און ליין, אשר תשלם תמורת החברה כ-300 מיליון דולר, תשמור על תוכנת ה-ICQ של מיראביליס במתכונתה הנוכחית

ה"וול סטריט ג'ורנל" פרסם אמש (ד') ידיעה לפיה ספקית האינטרנט הגדולה בארה"ב, חברת אמריקה און ליין (AOL), עתידה להשלים בקרוב את רכישת חברת האינטרנט הישראלית מיראביליס, בעיסקה בהיקף של 300 מיליון דולר. בכך חזר העיתון על הידיעה הבלעדית שפורסמה אתמול ב"גלובס".

ה"וול סטריט ג'ורנל" מצטט את אחד המנהלים המקורבים למו"מ בין החברות, האומר כי העיסקה צפויה להיסגר בתוך כשבוע או שבועיים. לדבריו מדובר בעיסקה שתשלב תשלום במזומן ובמניות. לדברי אותו מנהל, AOL תשמור על התוכנה של מיראביליס, ICQ, כפי שהיא, למרות שלה עצמה יש תוכנה מתחרה - Instant Messenger. עוד נמסר ב"וול סטריט ג'ורנל" כי במיראביליס ו-AOL סירבו להגיב על הידיעה.

ל"גלובס" נודע כי המו"מ בין מיראביליס ל-AOL נמשך מספר חודשים, ואחד הנושאים שמנעו את חתימת העיסקה עד כה היה אופן התשלום. ב-AOL העדיפו לבצע את התשלום במניות ולא במזומן, אולם במיראביליס התעקשו לקבל את מרבית הסכום במזומן.

הדרישה של AOL לתשלום במניות נבעה ככל הנראה מהרצון לנצל את הזינוק בשיעור של %350 שביצעה מניית החברה בשנה וחצי האחרונה. העליות החדות בשוק המניות בארה"ב הפכו את שיטת התשלום באמצעות מניות לאופנה השלטת, והיא היתה מאפשרת ל-AOL להימנע מדילול קופת המזומנים של החברה.

בהקשר זה יש לזכור כי על אף העובדה ש-AOL נסחרת בשווי של 19 מיליארד דולר, קופת המזומנים שלה אינה גדולה כל כך, והיא הכילה בסוף חודש מארס האחרון 924 מיליון דולר בלבד.

מה שכנראה איפשר את ביצוע העיסקה בכל זאת הוא הגידול בתזרים המזומנים של AOL מפעילות שוטפת, שהסתכם ברבעון האחרון ב-214 מיליון דולר. לקופת המזומנים נוספו עוד 207 מיליון דולר כתוצאה מעיסקת הרכישה של קומפיוסרב שנעשתה בחודש ינואר.

הידיעה על רכישתה הצפויה של מיראביליס גררה מספר תגובות מצד אנליסטים אמריקניים המכסים את תחום האינטרנט. שתי החברות, מיראביליס ו-AOL, הן המתחרות העיקריות בשוק תוכנות הזימון על גבי האינטרנט. בשלב זה התחרות ביניהן מתרכזת בקצב הצטרפות המנויים.

על פי נתוני מיראביליס, כמות האנשים אשר התקינו את תוכנת ה-ICQ מגיעה ל-11.5 מיליון, וקצב ההצטרפות מגיע ל-57,000 איש מדי יום. על פי נתונים שמספקת AOL, יש כיום 20 מיליון משתמשים בתוכנה שלה. מפרסומים שונים שמסתמכים על מקורות ב-AOL עולה עוד שכמות ההודעות הנשלחות דרך המרכזיה של AOL מגיעה ל-225 מיליון מדי יום.

לדעת האנליסטים, AOL צפויה להרוויח מעיסקה זו, מאחר שהיא תוסיף לה בבת אחת כמות גדולה של משתמשים, אלו שמהם נהנתה ICQ. ההערכה היא ש-AOL תוכל לנצל את הגידול בכמות המשתמשים לטובת הגדלת ההכנסות מפרסום.

במיראביליס סירבו גם היום לאשר או להכחיש את הידיעה. ככל הידוע, מייסדי החברה, ספי ויגיסר, יאיר גולדפינגר, אריק ורדי ואביו, יוסי ורדי, נמצאים כעת בארה"ב לצורך השלמת פרטי המשא ומתן.

תוכנת ה-ICQ של מיראביליס נחשבת לאחד הסיפורים ה'חמים' ברשת האינטרנט. התוכנה, ששמה הוא מעין משחק מילים על הביטוי I Seek You, מהווה כלי תקשורת בין המשתמשים ברשת האינטרנט. התוכנה מאפשרת למשתמשים לראות מי מחבריהם מחובר בכל זמן נתון לרשת, ולשלוח זה לזה הודעות, מסרים, קבצים ואף קבצי קול ותמונה.

למעשה מדובר בשכלול של טכנולוגיית הדואר האלקטרוני. בהשאלה, אפשר לראות בטכנולוגיה זו דבר המקביל למעבר מעולם של דואר רגיל לעולם של טלפונים, פקס ופלאפונים.

מיראביליס עדיין לא רשמה כמעט הכנסות מאז הקמתה באמצע 96', אולם לדברי מנהליה מדובר באסטרטגיה שנעשתה מתוך בחירה. מיראביליס דווקא קיבלה הצעות רבות לבצע התאמה של התוכנה לרשתות פרטיות עבור השוק הארגוני, אלא שבחברה החליטו לוותר בשלב זה על הכנסות מאפיקים אלו ולרכז מאמצים בהגדלת מספר המנויים, שכלול התוכנה הקיימת והוספת פונקציות חדשות, וכן שיפור השירות והתמיכה בלקוחות.

במקביל, בגירסאות החדשות של התוכנה, פיתחו במיראביליס את האופציה לשתול בה 'באנרים' של פרסומות, על מנת לנצל את כמות המשתמשים הגבוהה וזמן השימוש הארוך בתוכנה לצרכי פרסום.

על אף העובדה שהחברה עדיין לא מייצרת הכנסות, במיראביליס טוענים כי עד היום לא היתה להם בעיה בכל הקשור למימון הפעילות. מייסדי החברה מספרים כי קיבלו במהלך השנה האחרונה שורה של הצעות להשקיע בחברה, כולל הצעות מחברות ענק בתחום התוכנה והתקשורת, ובשלב מסוים אפילו מיקרוסופט היתה בתמונה.

למרות זאת, החליטו מייסדי מיראביליס לסרב למרבית ההצעות, והעדיפו להשתמש במקורות עצמיים ובגיוסי הון קטנים ממשקיעים פרטיים. עם משקיעים אלו נמנים האחים מיכאל ובנימין יסלזון, נשיא התאחדות התעשיינים דן פרופר, מנכ"ל סאיטקס ועלית לשעבר, יאיר שמיר, וחברת אריסון השקעות.

הנהנים העיקריים ממכירתה של מיראביליס יהיו ארבעת מייסדי החברה - ספי ויגיסר, יוסי ורדי, אריק ורדי ויאיר גולדפינגר, שיקבלו כל אחד כ-63 מיליון דולר. הארבעה צפויים לקבל עוד כ-20 מיליון דולר כל אחד תמורת הסכמתם להמשיך לעבוד בחברה במשך 4 שנים נוספות. מבין בעלי המניות הפרטיים צפויים האחים יסלזון לקבל כל אחד כ-8 מיליון דולר, אריסון השקעות תקבל כ-5 מיליון דולר ופרופר יזכה לקבל כ-2 מיליון דולר.« מאת עמי גינזבורג « "רכישת מיראביליס הישראלית על-ידי אמריקה און ליין עשויה להסתיים תוך שבועיים" « העיתון מצטט מקור המקורב למו"מ, האומר כי אמריקה און ליין, אשר תשלם תמורת החברה כ-300 מיליון דולר, תשמור על תוכנת ה-ICQ של מיראביליס במתכונתה הנוכחית