קרדן "מהגרת": תירשם כחברה הולנדית ותיסחר בבורסה הפאן אירופית

דירקטוריון קרדן: אוריינטציה בינלאומית תסייע לחברה בהרחבת פעילותה מחוץ לישראל ובנגישותה לגופים מוסדיים ולמקורות מימון בינלאומיים

חברת ההשקעות קרדן, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבי שנור, מוציאה לדרך תוכנית לרישום כפול, שבסופה יחזיקו בעלי המניות בחברה במניות של חברה הולנדית, שמניותיה ירשמו למסחר בבורסה הפאן אירופאית (Euronext) ובבורסה לני"ע בת"א.

דירקטוריון קרדן מציין, כי לחברה, באמצעות חברות מוחזקות, פעילות מהותית בחו"ל, בעיקר במדינות מרכז ומזרח אירופה, בתחומי הנדל"ן, הביטוח והפנסיה ובתחום התשתיות. להערכת הדירקטוריון "בהחזקת חברות הקבוצה באמצעות ישות תאגידית אירופית, גלומים יתרונות לפעילות הקבוצה, מאחר וזו תהפוך, ביתר שאת, להיות, גם ויזואלית, גם משפטית וגם כלכלית לחברה בינלאומית שמקום רישומה ומושבה בהולנד.

אוריינטציה בינלאומית זו אמורה לסייע לקבוצה, בין היתר, בהרחבת פעילותה הקיימת בחו"ל ופיתוחה; בהרחבת הנגישות לגופים מוסדיים ולמקורות מימון בינלאומיים; בהרחבת האפשרות להתמודדות במיכרזים בינלאומיים; בהרחבת האפשרות ליצירת שותפויות אסטרטגיות והכנסת משקיעים זרים; בקידום מהלכים של מיזוגים ורכישות ובשיפור יכולת התחרות של הקבוצה. כמו כן, מציין הדירקטוריון, כי רישום המניות למסחר ב-Euronext עשוי להגדיל בהן את הסחירות ואת נגישותן לקהיליית העסקים הבינלאומית ולמשקיעים זרים.

לצורך ביצוע התוכנית, הקימה קרדן חברה ציבורית על פי דיני הולנד Kardan N.V, שמקום מושבה באמסטרדם. חברה זו עתידה לפנות בהצעת רכש, מלווה בתשקיף, לכל בעלי המניות בקרדן ולהציע להם להחליף את כל מניותיהם בתמורה למניות שיוקצו להם ביחס של 1:1. כתוצאה מהאמור לעיל, עם השלמת הצעת הרכש, יהיו בעלי המניות של החברה ההולנדית זהים בזהותם ובאחזקותיהם לבעלי המניות של קרדן שייענו להצעת הרכש. עם השלמת ההצעה, תרשמנה מניות החברה למסחר ב-Euronext.

בעקבות ביצוע התוכנית, ייערכו הדו"חות הכספיים של קרדן בהתאם לכללי חשבונאות בינלאומיים, בנוסף לעריכתם לפי כללי חשבונאות ישראלים. השלמת התוכנית, מותנית בתנאים שונים ובקבלת אישורים והסכמות מגורמים שונים. בין היתר, מותנית התוכנית בכך, שתהיה היענות להצעת הרכש, בפירסום תשקיף של החברה בהולנד, בקבלת אישור לרישום מניותיה למסחר ב-Euronext, בפירסום תשקיף של החברה בישראל וקבלת אישור רשות ני"ע והבורסה לרישום הכפול.

קרדן נסחרת כיום בשווי של כ-530 מיליון שקל, ומוחזקת בשיעור של 18% ע"י הציבור. מהחברה נמסר, כי המהלכים להפיכת החברה לחברה בינלאומית גובשו בעיקר במטרה לאפשר לה להרחיב ולפתח את הפעילות בחו"ל, המהווה כיום כ-70% מעסקיה, אך אין בכוונתה לזנוח את עסקיה בישראל.

קרדן מקיימת כיום שותפויות וקשרי עבודה עם גופים מוסדיים בינלאומיים מובילים, דוגמת ה-EBRD, סיטי בנק, דויטשה בנק ובנקים אירופיים אחרים. תוכנית העבודה של הקבוצה לשנים הקרובות מבוססת, בין היתר, על המשך הצמיחה בחו"ל, דבר, שיחייב פיתוח הקשרים הבינלאומיים, השקעות נוספות וגיוס מקורות מימון חדשים. המטרות האלה, מעריכים בקרדן, יושגו ביתר יעילות עם השתלבות החברה בשוק ההון האירופי.

הבורסה הפאן אירופית החדשה, Euronext, תאפשר למניות קרדן להיסחר באמסטרדם, בפריז ובבריסל. בבורסה זו נסחרות כיום כ-1,500 חברות והמחזור היומי הממוצע בה הוא כ-6 מיליארד יורו ושווי השוק של מניות אלה הוא כ-1.5 טריליון אירו.

בשנים האחרונות הושבחה פעילותה של קרדן בחו"ל באופן מהותי. בחודש שעבר דיווחה החברה, כי בעקבות הודעת נציבות מס הכנסה מתחילת נובמבר 2002, בנושא התארגנות לקראת הרפורמה במס, הגיעה החברה להסדר מיסוי מיוחד שבהתאם לו תשלם מס בשיעור של 5% מהרווחים הצבורים שמומשו ומרווחים שטרם מומשו (עליית ערך) של פעילות חברות מוחזקות בחו"ל עד סוף 2002.

קרדן, הפועלת בתחומי הביטוח והפנסיה במזרח אירופה, תשלם מס בסך של 12.2 מיליון שקל. החברה-הבת קרדן נדל"ן, שעיקר פעילותה בפולין, תשלם 18.5 מיליון שקל במסגרת ההסדר.

קרדן סיימה את הרבעון הרביעי של 2002 בהפסד כבד של 34.4 מיליון שקל, שהעביר אותה להפסד של 8.7 מיליון שקל בשנה כולה, לעומת הפסד של 41.8 מיליון שקל ב-2001. מדובר בהפסד קטן ביחס לשנה הקשה שחוו רוב חברות ההשקעה אשתקד, וזאת בעיקר עקב רווח יוצא דופן שהציגה קרדן ברבעון הראשון של 2002 כתוצאה מביטול עסקת אי.די.בי.

במהלך שנת 2001, במקביל להתקשרות לרכישת השליטה באי.די.בי (לצד ליאון רקנאטי ומשפחת קרסו) התקשרה קרדן בעסקאות עתידיות דולריות לגידור חשיפתה בעסקה. במהלך פברואר אשתקד בוטלה ההתקשרות. כתוצאה מסגירת העסקאות העתידיות, רשמה קרדן רווח של 65 מיליון שקל ברבעון הראשון.

מבין מגזרי הפעילות בהם מתמקדת החברה, תרם מגזר הטכנולוגיות והתקשורת את עיקר ההפסדים אשתקד - 56 מיליון שקל, לעומת כ-47 מיליון שקל ב-2001. החברה-הבת קרדן טכנולוגיות, הסבה לקרדן אשתקד הפסד של 21.5 מיליון שקל, שנבע ממחיקת השקעות גדולה ומהפסד בקשר עם הפסקת הפעילות בחברת הסחר האלקטרונית אי-טרייד. קרדן תקשורת סיימה את 2002 בהפסד של 34.5 מיליון שקל כתוצאה מהפרשה לירידת ערך השקעות. מגזר השירותים הפיננסיים תרם לקרדן הפסד של 18.4 מיליון שקל, ואילו מגזר הנדל"ן הסב לה הפסד של 4.8 מיליון שקל. את התוצאות הטובות ביותר מבין מגזרי הפעילות של קרדן אשתקד סיפק מגזר המסחר, בו פועלת החברה בעיקר באמצעות יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי), וכן באמצעות קרדן סחר, העוסקת בייבוא ושיווק של מוצרי צריכה שונים.

מגזר זה תרם אשתקד רווח של 21.4 מיליון שקל, הכולל רווח הון של 11.2 מיליון שקל ממימוש ההשקעה בחברת אוליביה גורמה. גם מגזר התשתיות הניב לקרדן רווח אשתקד, בסכום של 2.7 מיליון שקל. במגזר זה פועלת קרדן באמצעות חברת תה"ל, המספקת שירותי ייעוץ הנדסי, תכנון וביצוע של פרויקטים בנושאים הקשורים למים, ביוב ואיכות הסביבה.