נתניהו וקליין הקימו צוות לגיבוש של המאבק בעוני

שר האוצר, בנימין נתניהו, ונגיד בנק ישראל, דוד קליין, החליטו היום (ג') על הקמת צוות מיוחד לגיבוש עקרונות למדיניות הממשלה למאבק בעוני. השניים נועדו היום לפגישת עבודה נוספת.

בראש הצוות יעמוד הממונה על התקציבים באוצר, אורי יוגב. נציגי בנק ישראל בצוות יהיו מנהלת מחלקת המחקר, ד"ר קרנית פלוג, והכלכלנים ד"ר דניאל גוטליב וניצה קסיר, מומחית לנושא שוק העבודה בישראל. נציגי האוצר בצוות יהיו יעל אנדורן ואודי בן-דרור.

האוצר מסר, שהצוות הוקם לצורך בחינה כוללת של ההסדרים והמדיניות הדרושים למאבק ולצמצום בממדי העוני. וזאת, במטרה לשפר לאורך זמן את המצב הכלכלי של העניים, על-ידי מתן דגש לכלים המודדים את השתלבותם במעגל העבודה של הבלתי מועסקים. מטרה נוספת של הצוות: שיפור תנאי העסקתם של מועסקים עניים.

לפי הערכות שר הרווחה, זבולון אורלב, ואנשי הביטוח הלאומי, יישום תוכנית ההבראה הכלכלית תוסיף למעגל העוני עוד עשרות אלפי משפחות עניות. זאת, בנוסף לשחיקה ריאלית של 30%-20% בקצבאות הביטוח הלאומי.

ההחלטה על הקמת הצוות היא הצעה ישנה של קליין, שהציע למקד את המדיניות החברתית בהגדלת שיעור התעסוקה, בעיקר על-ידי צמצום חד במספר העובדים הזרים, אשר לדבריו דוחקים החוצה ממעגל העבודה את העובדים הישראלים, ובעיקר את העובדים מעוטי ההשכלה וההכנסה. קליין תומך עם זאת ביישום מהיר של שינויים מבניים בתחום השכר וכוח האדם, שיקנו לממשלה שליטה טובה יותר על התפתחות חשבון השכר ומספר העובדים בשירות הציבורי.

סוכם, כי המלצות הצוות יוגשו בתוך 30 יום ממועד המינוי ויובאו לדיון בהצעת התקציב לשנת 2004. הצוות התבקש להמליץ על יעדים ודרכי פעולה, בתחומים מרכזיים, כמו: בתחום מדידת העוני, בתחום התעסוקה והצמיחה, בתחום קצבאות הביטוח הלאומי, בתחום העברות לרשויות המקומיות, בתחום הבריאות וההשכלה.