1997: כיתן מוחקת 81.1 מיליון שקל, 1998: מחיקה של 67 מיליון שקל בפולגת

פולגת מכרה את פעילותה הקמעונאית לכיתן בהפסד של 39.2 מיליון שקל, והפרישה עשרות מיליוני שקלים ליציאה מתחום הייצור מבדי כותנה * התשלובת תפורק ותתפצל לשתי חברות - בגיר ופולגת טקסטיל

בכלל תעשיות לא חוסכים במאמצים כדי להפוך את חטיבת הטקסטיל של הקונצרן לכזו אשר תחקה את הצלחתה של דלתא, החברה המובילה כיום בענף. כמו דלתא, שמיצבה את עצמה כחברה רב לאומית, מבקשת גם כלל להעביר חלק נכבד מפעילות הייצור שלה לארצות שכנות, למקד את פעילותה במוצרים איכותיים ולהגדיל את מרכיב המכירות ליצוא.

מדובר במהפך שבטווח הקצר מוביל את כיתן ופולגת, החברות הבנות של הקונצרן, להציג הפסדי ענק, שכן פעילויותיהן של השתיים, הן היצרנית והן השיווקית, נטועות עדיין עמוק בקרקע המקומית.

פולגת, שמאז תחילת השנה נהנו מניותיה מעליות של עשרות אחוזים, הפתיעה היום (ג') את המשקיעים עם מגה-הפסד רבעוני של 75.3 מיליון שקל. מדובר למעשה ב"חצי הפתעה". פולגת דיווחה לאחרונה כי בעקבות מכירת פעילותה הקמעונאית לחברה האחות כיתן, היא צפויה להפריש לירידת ערך רשת החנויות הנמכרת סכום של כ-39 מיליון שקל.

בדרך, מסתבר, החליט יו"ר הדירקטוריון הדינאמי של החברה, רימון בן שאול (מנכ"ל החברה האם כלל תעשיות והשקעות), על רה-ארגון כולל, שהכפיל את ההפרשות החד פעמיות בפולגת, שנמשכות מזה ארבע שנים בקונצרן כלל (ראה טבלה). פולגת הפרישה 19.4 מיליון שקל ליציאה מתחום ייצור מבדי כותנה, 5.5 מיליון שקל לייעול וארגון מחדש של מערכי הייצור ועוד 2.9 מיליון לעלויות נוספות הכרוכות בסגירה או בהעברת פעילויות ובצמצום כוח העבודה.

פולגת מדווחת כי גיבשה תוכנית שמטרתה התמקדות בפעילות התעשייתית ובהגדלת היצוא, תחומים בהם יש לה להערכתה יתרון יחסי. בכלל תעשיות והשקעות מבקשים לפרק את התשלובת שהעסיקה מטה ניהולי נכבד ולפצלה לשתי חברות נפרדות מבחינה משפטית ועסקית. בשלב הבא תישקל הפרדה גם בין מניותיהן של השתיים (ספין-אוף).

שתי החברות החדשות - בגיר ופולגת טקסטיל - ינוהלו בנפרד. מרדכי בראון יחדל לשמש כמנכ"ל ומנהל עסקים ראשי בתשלובת פולגת ויהפוך ליו"ר דירקטוריון בשתי החברות. את בגיר ינהל משה לנגלב, ואת פולגת טקסטיל חגי לשם.

בגיר, הזרוע הראשונה, מתוכננת להיבנות כחברה רב לאומית המתמחה בעיקר בייצור ובשיווק של אופנת גברים מחויטת. פעילות הייצור בחברה מתוכננת להתבצע בעיקר במצרים, ירדן ופורטוגל.

לדברי בן שאול, הכוונה היא שעד שנת 2001 יגדל הייצור של פולגת בחו"ל מ-%15 ל-%50: "בגיר יודעת לייצר באיכות טובה ובכמויות גדולות, בתחום שמתאפיין ברף כניסה גבוה. העברת הייצור אל מעבר לגבול תוזיל את העלויות, והיא כרוכה בלוגיסטיקה פשוטה".

הזרוע השנייה, פולגת טקסטיל, תתמקד בייצור ושיווק של בדי צמר איכותיים בעלי חדשנות טכנולוגית. אשר לבדי הכותנה, פולגת החליטה כאמור לצאת מתחום זה, והיא בוחנת אפשרויות לעשות זאת, בין היתר באמצעות מכירה.

פולגת מפעילה רשת חנויות, שהסבה לה מאז שנת 97' הפסדים, כתוצאה מהתגברות התחרות והמיתון בשוק המקומי. לאחר שאפשרות יישום תוכנית הבראה ברשת החנויות הקמעונאית נבחנה ונדחתה, לאור העלות הגבוהה הכרוכה ביישום תוכנית כזו, הוחלט למכור את הרשת לחברה האחות כיתן, תמורת 22 מיליון שקל.

פולגת תעביר לכיתן רשת המונה 38 חנויות שהפסידה כ-20 מיליון שקל בתוך שנה וחצי. לכיתן רשת חנויות משלה, גולף, הנחשבת למרכז רווח עיקרי בחברה. איחודן של שתי הרשתות, כך מקווים בקונצרן כלל, יניב יתרון לגודל, ויאפשר גם לרשת של פולגת לעלות על פסי הרווחיות.

תוצאותיה העסקיות של פולגת לרבעון השני של 98' גרועות למדי גם ללא מחיקות חד פעמיות הכרוכות במחירת הפעילות הקמעונאית והיציאה מתחום הכותנה. החברה, שהגדילה את מרכיב היצוא במכירותיה במחצית השנה ל-%69 (%43 לרשת מרקס אנד ספנסר) לעומת %58 בתקופה המקבילה ב-97', הושפעה לרעה, ביתר שאת, מההאטה בשוק המקומי. פולגת עברה להפסד תפעולי רבעוני של 3.2 מיליון שקל, המיוחס להמשך ההפסדים בפעילות הקמעונאית, וספגה הוצאות מימון כבדות של 4.2 מיליון שקל.

התוצאות הקשות של פולגת אינן מעוררות בראשי כלל מחשבות ליציאה מענף הטקסטיל, כך לפחות טוען רימון בן שאול. לדבריו, "יש הזדמנות טובה בטקסטיל, ואנחנו מאמינים במבנה החדש של פולגת וכיתן".

כיתן, החברה האחות של פולגת, שעיקר מכירותיה נעשות בישראל, ביצעה אשתקד תוכנית רה-ארגון כואבת לא פחות. בהמשך לסגירת מפעלה בבית-שאן ב-96', סגרה כיתן את מחלקות הטווייה והאריגה במפעלה בנצרת, פיטרה מאות עובדים, והעבירה את עיקר פעילות הייצור שלה לירדן ולשטחי האוטונומיה.

פעולות אלו, יחד עם ירידת ערך ההשקעה הכושלת שביצעה בגבור סברינה, לה מונה מפרק זמני, העמידו את המחיקות של כיתן אשתקד על 81.1 מיליון שקל. ברבעון השני ב-98' נראו כבר ניצני שיפור בכיתן, שעברה לרווח תפעולי של 7.5 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 272 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד