קטע הקו האדום ברכבת הקלה בתל אביב בצומת גהה ימונהר - תוספת של 150 מיליון דולר לפרויקט. שר התחבורה, אביגדור ליברמן, הורה בתחילת השבוע למשוך את הערעור שהגיש המשרד למועצה הארצית על ההחלטה למנהר את הקטע.
ליברמן העדיף את עמדת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) המקדמת את הפרויקט, שתמכה במינהור הקטע, על פני עמדת הדרג המקצועי במשרד התחבורה, שהציעו לתמוך בחלופה עילית בצומת גהה.
מדובר בחלופה התחתית (D3/3), שמציעה למנהר 1.5 ק"מ מרחוב בן גוריון בבני ברק ועד צומת גהה.
משרד התחבורה העדיף את החלופה העילית (D2/6) שמציעה לסיים את המנהרה בבני ברק. במשרד התחבורה חששו, כי עלות המינהור תהפוך את הפרויקט ללא כדאי כלכלית, ובנוסף ייווצר תקדים מסוכן לפיו רשויות מקומיות שיתנגדו לרכבות עיליות, כדוגמת בני ברק, יביאו לביטול רכבות עיליות שנחשבות לזולות הרבה יותר.
מנגד, העמדה של נת"ע התבססה על העובדה כי אין מקום להוסיף תנועה בצומת גהה שנחשב כבר היום לפקוק. מינהור הקטע ומעבר תת קרקעי למרכז התחזוקה - הדפו שבקרית אריה - יאפשר להפעיל רכבת באורך של 105 מטר על פני 70 מטר.
בנת"ע מדגישים, כי המחיר ההנדסי שווה את העלות. לדבריהם, מדובר בקו שעליו תתבסס כל מערכת הקווים של הרכבת הקלה בתל-אביב. הוויכוח מול משרד התחבורה לא היה על הפתרון ההנדסי, אלא על עניין המחיר. לדבריהם "ההמלצה שלנו למנהר את צומת גהה התקבלה לאחר בחינה הנדסית וכלכלית. על-פי הבדיקה, על אף ייקור הפרויקט יש הצדקה כלכלית".
הולנת"ע (ועדת המשנה לתכנונים עקרוניים במועצה הארצית) אישרה במארס את הקו האדום, וקבעה כי הקטע בין בני ברק ועד אחרי צומת גהה ימונהר. משרד התחבורה הגיש ערעור על החלטה זו, שכאמור יימשך.
הקו האדום, שאורכו 22 ק"מ, מתחיל בבת ים וחוצה את יפו, תל-אביב, רמת גן ובני ברק. עלותו 5 מיליארד שקל (ללא תוספת המינהור). ועדת המכרזים הבינמשרדית אמורה לפרסם בשבועות הקרובים את תוצאות שלב המיון המוקדם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.