הקונגרס היהודי יוזם חקיקה בארה"ב שתדרוש מתן פיצוי ליהודי מדינות ערב על שוד רכושם

המטרה: החלטה הצהרתית של בית הנבחרים והסנט לפיה כל הסכם עם הפלשתינים יותנה בפיצוי

הקונגרס היהודי העולמי פועל להעברת חקיקה בקונגרס, אשר תדרוש מהממשל להתנות כל הסכם ישראלי-פלשתיני במתן פיצוי ליהודי מדינות ערב על רכושם שנשדד כאשר נאלצו לעזוב את ארצות מולדתם.

מזכ"ל הקונגרס היהודי, אבי בקר, אמר ל"גלובס", כי זהו השלב הבא במערכה הציבורית שמנהל הארגון בנושא רכוש יהודי מדינות ערב.

הקונגרס קיים עד היום ארבעה מפגשים של ניצולים, מומחים ואישי ציבור - בארה"ב, קנדה וצרפת - ובסוף יוני יתקיים מפגש בלונדון.

הקונגרס היהודי אינו מתכוון לפעול בישראל, משום שהוא סבור שהסמכות נתונה בידי ממשלת ישראל. לפני מספר חודשים הוכרז על מבצע לרישום תביעות עולי מדינות ערב, אך במשרד החוץ מעדיפים לשמור את הנושא על אש קטנה, מחשש להעלאת תביעות דומות מצד הפלשתינים.

יצויין עם זאת, כי הפלשתינים עוסקים מזה שנים באיסוף מידע על רכוש שהותירו מאחוריהם הפליטים שעזבו את הארץ במלחמת השחרור. הענין נדון בוועידת קמפ דייוויד ביולי 2000, והנשיא ביל קלינטון הציע להקים קרן בינלאומית שתפצה את כל הפליטים, יהודים ופלשתינים כאחד.

תחקירי "גלובס" העלו, כי השווי הריאלי של הרכוש הפרטי של יהודי עיראק, מצרים, סוריה ולבנון מגיע עד 10 מיליארד דולר. הארגון העולמי של יהודים יוצאי מדינות ערב אומר, כי בצירוף הרכוש הציבורי, מדובר ב-30 מיליארד דולר.

הטיעון המרכזי של הקונגרס היהודי מול דעת הקהל העולמית, הוא שבפועל נעשו חילופי אוכלוסין בין ישראל למדינות ערב. בפרסום של הקונגרס לקראת מפגש הנהלתו השבוע בירושלים, אף מדובר לראשונה על "טיהור אתני" שנעשה ביהודי עיראק מאז סוף שנות ה-40.

החלטה של הקונגרס בנושא, אם תתקבל, תהיה הצהרתית בלבד ולא תחייב את הממשל, אך יהיה לה משקל חשוב מבחינה ציבורית. בעבר התקבלו החלטות פרוישראליות ברוב עצום הן בבית הנבחרים והן בסנט, ונראה שכך יהיה גם במקרה זה.