98' בפירסום: האנשים, האירועים והמיזוגים שעשו את השנה

איפה התחוללו המלחמות הגדולות, וכשהתפזר האבק - מי יצא מנצח. המיתון, שרובץ על המשק כמו עננה שחורה, רק הגביר את מאבקי הכוחות בין הפירסומאים

שנת 98' תירשם כשנת התזזית הגדולה בפירסום. מה לא היה שם? מיזוגים, רכישות, שבירות הסכמי ייצוג וחתימות על חדשים. מי שלא הלך קדימה - הלך אחורה. זה לא היה זמן מתאים לשבת רגל על רגל ולחכות לפרנסה. המועקה שריחפה באוויר, אצל המשרדים הקטנים והגדולים כאחד, בעיקר בגלל המיתון, הגבירה את תנועת הגלגלים במוחות. הצעות למיזוגים בקרב המשרדים הקטנים והבינוניים הפכו לנושא המרכזי בענף.

המשרדים הגדולים, המחוברים עם סוכנויות בחו"ל, החלו במגעים לרכישת משרדים קטנים יותר. סוכנות BBDO, השותפה בגיתם (%49), עומדת להשלים את רכישת משרד דרורי-שלומי (%80 בשלבים), ובהמשך למזג לתוכו משרד בינוני נוסף; מק'קאן-אריקסון, השותפה ב-%40 בקשר בראל, עומדת לרכוש %40 משמלוקרבן-גולני, זאת לאחר שלא הסתייע הניסיון של טמיר-כהן לבצע עסקה דומה עם המשרד באמצעות סוכנות JWT; קשר-בראל רכש %40 ממשרד אלעזר-גולן, כדי להשתלט על התקציבים הבינלאומיים שהוא מחזיק (ג'ילט וקאמל).

העסקה הנכשלת של השנה

העסקה הגדולה ביותר שנכשלה השנה היתה תפירת המיזוג בין אריאלי, תחת שליטת פובליסיס, לבין פלד 3. ביולי השנה הגיע מפריז נציג פובליסיס לואי גבינסקי, כדי לחתום על עסקת המיזוג. ברגע האחרון התפוצצה העסקה. האחים פלד הסכימו לוותר על חלק מכספי המכירה בתמורה לאחוזים גדולים יותר בחברה המשותפת, וכן בתנאי שיכהנו כמנכ"לים משותפים. על סעיפים אלה נתקע המיזוג. לא ניתן היה לגשר על הפערים.

כישלון מאמצי המיזוג הביא בעקבותיו להפסקת ההתקשרות בין פובליסיס לפלד 3. כך נותר פלד 3 ללא יצוג בינלאומי, לאחר שהיה מקושר במשך שנים לשתי סוכנויות פירסום בינלאומיות: פובליסיס ו-FCB.

סוכנות FCB נפרדה השנה מפלד 3 לאחר שהתנתקה מפובליסיס, ופלד התבקש להכריע בין שתיהן. כך התגלגל פלד 3 לסיטואציה בה נבחן מיזוגו במשרד דרורישלומי, תוך השתלבות ברשת הבינלאומית של BBDO. אופציה אחרת שנראית עתה אמיתית יותר היא מיזוג עם משרד מקומי אחר.

לאחר ההתנתקות מפלד 3, זכה בייצוג FCB משרד שמעוני-פינקלשטיין, הודות לדחיפה של הלקוח המרכזי שלו, דנשר, המייצג בארץ את הלקוח המרכזי של FCB (אס. סי ג'ונסון).

לרשימת החיבורים הבינאלומיים השנה התווסף גם צרפתי-שטרנשוס-זמיר, שחתם על הסכם התקשרות עם סוכנות EURO R.S.C.G הצרפתית, בתום מכרז ממושך, בו השתתפו גם זרמון ושמלוק-רבן-גולני.

התקשרות אחרת שהסתיימה השנה היא בין באומן-בר-ריבנאי ובייטס. בייטס היתה עד סוף 97' חברה אחות לסאצ'י אנד סאצ'י, במסגרת חברת האחזקות קורדיאנט. באומן-בר-ריבנאי נשאר עם סאצ'י אנד סאצ'י, ובייטס חיפשה חיבור חדש. הוא נמצא בדמותו של ערמוני, על פי בחירה מחושבת להפליא של באומן-ברריבנאי.

משרד ערמוני, שנותר בבעלות עיקרית של יגאל ערמוני, לאחר פרישת מורדי עמר ויוסי אוחיון, שותפיו, החל לאבד את תקציביו העיקריים בזה אחר זה (ביטוח ישיר, אריקסון). החיבור הבינלאומי, שכולל גם סיכומים לגבי מכירת השליטה, עשוי להיות קרש הצלה בתקופה קריטית. איך זה ישרת את באומן-בר-ריבנאי? הדברים יתבהרו בשנה החדשה.

עסקת השנה

על כל אלה מאפילה העסקה הגדולה של השנה. המיזוג בין משרד אדלר-חומסקי, שבקושי מלאו לו שנתיים, לבין המשרד הוותיק והקלאסי של ורשבסקיפרייליך-דובב. האיחוד, שתוצאותיו (נכון לעכשיו) נראות פנסטסיות, הצליח להוליד ישות אחת, שהתברגה למקום ה-6 המבטיח ברשימת משרדי הפירסום הגדולים בענף, עם היקף תקציבים של 33 מיליון דולר.

אדלר-חומסקי, ששבר את כל השיאים בקצב קליטת התקציבים מיום הווסדו, הרוויח דרך המיזוג גם את החיבור לרשת הבינלאומית - הנדוניה שהביא ורשבסקי. הנוסחה עליה מבוססת החברה המאוחדת היא מודל לחיקוי אצל כל המשרדים הבינוניים, נעדרי הסכמי הייצוג, ומנגד - אימת המשרדים הגדולים, הרואים בעיניים כלות את צבירת הכוח המואצת של המשרד.

הקפיצה הגדולה

משרד פירסום אחר שעשה קפיצה גדולה מאוד קדימה, לעבר המקום ה-7, הוא שלמור-אבנון-עמיחי. קבלת תקציב קולגייט (שסטוביץ) ושטראוס (דנונה, דנט, גמדים וסקי) עיבתה את נפח הפירסום שלו, אולם התקציב השמן והיוקרתי ביותר שנפל בחלקו של המשרד לאחר מכרז מול גיתם-BBDO ודחף אחד, הוא תקציב פרטנר.

השם פרטנר נהגה במשרד ראובני-פרידן עוד בתקופה של היערכות הקבוצה למכרז. בראובני-פרידן נפגעו מהחלטת החברה לצאת במכרז לאחר הזכייה, ולמרות שהיו מועמדים רציניים לקבלת התקציב, החליטו שלא להשתתף. סכום אדיר של 17 מיליון דולר תשקיע המפעילה הסלולארית השלישית בפירסום השנה. שלמוראבנון-עמיחי, שיתוגמל על בסיס ריטיינר, שקד על האסטרטגיה הפירסומית לצד חברת וולף אולינס האנגלית, שליוותה את כל תהליך בניית המותג.

הזכיות הגדולות

חוץ ממכרז פרטנר, התקיימו השנה עוד 3 מכרזים גדולים: אל-על, קו-אופ הריבוע הכחול וטרה. בשניים מהם זכה ראובני-פרידן: אל-על וטרה. כל אחד מהם בהיקף של 3 מיליון דולר.במכרז הקו-אופ, בהיקף של 5 מיליון דולר, זכה קשר בראל.