האוצר: הוראות המעבר מאפשרות להחיל ההחלטות שבוטלו בידי בג"ץ

בניגוד להוראות ועדת זכאי, שנדחו על-ידי מועצת מקרקעי ישראל, הוראות המעבר של ועדת נסים הן גמישות, ומאפשרות מעבר קל כמעט לכל התוכניות

"אני סבור, שהוראות המעבר מאפשרות להמשיך להחיל את ההחלטות שבוטלו בפסק הדין על מרבית התוכניות לשינוי ייעוד קרקע חקלאית, אפילו במקרים שקיימת התקדמות מעטה בתהליכי המימוש נכון לתאריך הקובע".

כך כתב סגן הממונה על התקציבים באוצר, אבי גפן, במכתב ההסתייגות שלו לדו"ח הוועדה להוראות המעבר להחלטות מועצת מקרקעי ישראל 717, 727 ו-737, בראשות שר המשפטים לשעבר, משה נסים. הדו"ח הוגש בסוף השבוע שעבר (ו') לשר התעשייה והמסחר, אהוד אולמרט.

הוראות גמישות

בניגוד להוראות ועדת זכאי, שנדחו על-ידי מועצת מקרקעי ישראל, הוראות המעבר של ועדת נסים הן גמישות, ומאפשרות מעבר קל כמעט לכל התוכניות.

לגבי החלטה 727 (בנייה רוויה) קובעות הוראות המעבר, שההחלטה תחול על עיסקה אם עד ליום 15.8.01 התקיימו בה מגוון רחב של תנאים: החלטת מינהל להחילה על השטח; קיומו של הסכם השבה תקף; קיומו של הסכם הרשאה לתכנון תקף; המינהל חתם על תוכנית לשינוי ייעוד קרקע; הסכמת המינהל למישכון הסכם השבה או הסכם הרשאה לתכנון, או שהחוכר או היזם הוכיחו במסמכים, כי פעלו על-פי החלטה 727 בידיעת המינהל ובתיאום עימו.

זאת ועוד, התוכנית תיכנס להוראות המעבר אם היא תוכננה על-ידי המינהל, אחת מרשויות המדינה או על-ידי רשות מקומית באישור המינהל. תנאי נוסף הוא, שהחוכר הוכיח שהשקיע השקעה כספית ניכרת בקשר לפרויקט, או שנגרם לו אובדן הכנסה בשל כך. ההוראות אינן מפרטות מהי השקעה ניכרת.

סעיף נוסף קובע, שתוכנית תאושר אם החוכר התקשר עם צד שלישי בכתב או שלא בכתב. עד כה ניתן היה לאשר הסכם רק אם הוא היה בכתב. עוד מאפשרות ההוראות אישור כל תוכניות המקב"ת (מכרז קרקע בלתי מתוכננת), כל עוד התכנון נמשך.

התחשבות בהשקעה

באשר להחלטה 717 (תעסוקה במושבים ובקיבוצים), גם כאן ההוראות מתחשבות בהשקעה כספית ניכרת. בציר ההסתמכות הן מאפשרות מגוון רחב של סעיפים, שמאשרים את מרבית התוכניות. סעיף נוסף קובע, שניתן לאשר תוכנית אם החוכר התקשר עם יזם בהסמכת המינהל עד לתאריך הקובע ב-15.8.01 או אם התוכנית אושרה באחת הוועדות.

להכליל את הקיבוצים

באשר להחלטה 737 (הרחבות) הוראות המעבר יחולו על תוכניות שיש לגביהן תוכנית מאושרת תקפה, והחלו עבודות התשתית והפיתוח או קיים הסכם תקף עם קבלן לביצוע עבודות התשתית והפיתוח, או הופנו מועמדים למינהל לצורך חתימה על הסכם פיתוח.

אפשרות נוספת לאשר תוכנית, היא אם אושרה בוועדה מקומית, או הוגשה על-ידי החוכר או היזם לוועדה מחוזית לפני ה-15.8.01, והחוכר או היזם פעלו לקידום התוכנית, ובלבד שהחוכר או היזם הוכיחו שהשקיעו השקעה כספית ניכרת בתוכנית. גם כאן לא ברור מה טיבה של ההשקעה.

בנוסף החליטה הוועדה להכליל במסגרת ההוראות את כל הקיבוצים שבהסדר הקיבוצים, ללא הגבלת זמן, ואת המושבים שניתנו לגביהם פסקי משקם מכוח חוק גל.

עוד קובעות ההוראות, שניתן יהיה להביא בפני שופט בדימוס את כל התוכניות שיהיו לגביהן חילוקי דעות עם המינהל.

לדברי המשפטן ד"ר סנדי קדר, מעותרי בג"ץ הקשת המזרחית, "מצער מאוד שהוועדה לא הפנימה את פסיקת הבג"ץ, והיא מאפשרת שוב לחלק הטבות למגזר מסוים מבלי להתחשב בעקרונות הצדק החלוקתי". לדבריו, לקשת, יחד עם עותרים אחרים, אין כל ברירה אחרת אלא לשוב לבג"ץ כדי לפעול לביטול ההוראות.