UMI מועברת לקרדן במחיר ההון העצמי, שליש מהשווי לפיו ביקשה להנפיק ב-96'

קרדן תשלם לטאלאדיום 1.55 מיליון דולר תמורת מניותיה ב-UMI, לאחר שהשתיים יחלקו את חלקן ברווחיה כדיבידנד

החלק המינורי לכאורה בעסקה המורכבת בין קרדן לבעלי השליטה בה הוא רכישת חלקה של טאלאדיום החזקות בסוכנות הרכב UMI (%‏20). קרדן תשלם לטאלאדיום 1.55 מיליון דולר תמורת המניות, ובעקבות השלמת העסקה תחזיק ב-%40 מסוכנות הרכב.

מחיר העסקה משקף את שווי חלקה של טאלאדיום בהון העצמי של UMI, בהפחתת דיבידנד שתחלק חברת קרדן מוטורס, באמצעותה מחזיקות השתיים את מניותיהן ב-UMI, קודם להעברת המניות.

בסוף ספטמבר עמד ההון העצמי של UMI על 168 מיליון שקל. לחברה יתרות רווח לחלוקה של 161 מיליון שקל (מהן חלקה של קרדן מוטורס %40). בניכוי חלוקת הדיבידנד, משקפת העסקה שווי חברה של כ-30 מיליון שקל ל-UMI.

עיקר עודפי הרווח של UMI נצברו בשנים 94'-96', בהן גאה הביקוש לרכב אמריקאי. UMI, שנוצרה בשנת 93' כתוצאה ממיזוג בין סוכנויות הרכב ליאו גולדברג והמזרח, משווקת בישראל את מכוניות ג'נרל מוטורס - אולדסמוביל, פונטיאק, שברולט, GMC, ביואיק, אופל, סאאב ואיסוזו.

השנה הטובה בתולדות החברה היתה 95', שבה הסתכמו הכנסותיה ביותר מ-2 מיליארד שקל והרווח הנקי ב-60 מיליון שקל. באותה שנה מכרה UMI ‏19 אלף מכוניות, בעיקר מכוניות השברולט קוואליר, להיט גדול באותם ימים.

לא פלא, אפוא, שבאוגוסט 96' התפרסמה טיוטת תשקיף להנפקת UMI, בה ביקשה החברה למכור מניות לציבור ב-100 מיליון שקל, לפי שווי של חצי מיליארד שקל. ההנפקה אמורה היתה להתבצע בתקופת שפל לשוק הראשוני, אך ב-UMI לא התכוונו להתפשר על המחיר, לאחר שגם ברבעון הראשון של 96' השיגה החברה תוצאות מצוינות - רווח של כ-12 מיליון שקל ממכירה של 5000 מכוניות.

טיוטת התשקיף הציגה גם את תנאי העסקתו של אביהו בן נון, לשעבר מפקד חיל האוויר. בן נון, אדריכל מיזוג סוכנויות הרכב, הביא ל-UMI את קשריו המצוינים בג'נרל מוטורס, שמחזיקה %10 מ-UMI. כנשיא UMI זכה בן נון למשכורת ובונוסים של כ-5 מיליון שקל בשנים 94'-96', בהן נהנה מחלקו ברווחי החברה.

עלות שכרו החודשית של בן נון עומדת כיום על כ-80 אלף שקל בחודש, ובנוסף הוא מחזיק %5 ממניות UMI, שהוערכו ערב ההנפקה המתוכננת בכ-20 מיליון שקל, ושוויין על פי העסקה הנוכחית 8 מיליון שקל בלבד.

אלא שהחל במחצית השנייה של 96', הסיפור ב-UMI שונה לחלוטין. טעמי הציבור השתנו, ומכתיבים רכישה מאסיבית של מכוניות יפניות וקוריאניות על חשבון רכב אמריקאי ואירופי. גם הדולר ששיחק לטובת החברה במחצית הראשונה של שנות ה-90 התייקר. ההנפקה בוטלה למזלו של ציבור המשקיעים. את שנת 96' סיימה UMI ברווח של כ-30 מיליון שקל, עיקרו במחצית הראשונה של השנה.

השנים הבאות היו קשות עוד יותר. הכנסותיה של UMI נחתכו ביותר מחצי. את השנה הנוכחית היא מסיימת על פי ההערכות עם מכירות של כ-9000 מכוניות בלבד, פחות מחצי לעומת 95'. התחזקותו של הדולר גרמה לחברה הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון השלישי וצפויה להמשיך להכות בחברה גם ברבעון הבא.

משה שטיינגרט, מנכ"ל קרדן, העריך כי UMI תסיים את השנה באיזון ואולי אף ברווח קטן. בחברה מתבצע רה-ארגון אינטנסיבי, כאשר את ניהול החברה תפס דוד עיני, בנו של שלמה עיני. בן נון עצמו משמש כיום יו"ר דירקטוריון UMI