החלק המינורי לכאורה בעסקה המורכבת בין קרדן לבעלי השליטה בה הוא רכישת חלקה של טאלאדיום החזקות בסוכנות הרכב UMI (%20). קרדן תשלם לטאלאדיום 1.55 מיליון דולר תמורת המניות, ובעקבות השלמת העסקה תחזיק ב-%40 מסוכנות הרכב.
מחיר העסקה משקף את שווי חלקה של טאלאדיום בהון העצמי של UMI, בהפחתת דיבידנד שתחלק חברת קרדן מוטורס, באמצעותה מחזיקות השתיים את מניותיהן ב-UMI, קודם להעברת המניות.
בסוף ספטמבר עמד ההון העצמי של UMI על 168 מיליון שקל. לחברה יתרות רווח לחלוקה של 161 מיליון שקל (מהן חלקה של קרדן מוטורס %40). בניכוי חלוקת הדיבידנד, משקפת העסקה שווי חברה של כ-30 מיליון שקל ל-UMI.
עיקר עודפי הרווח של UMI נצברו בשנים 94'-96', בהן גאה הביקוש לרכב אמריקאי. UMI, שנוצרה בשנת 93' כתוצאה ממיזוג בין סוכנויות הרכב ליאו גולדברג והמזרח, משווקת בישראל את מכוניות ג'נרל מוטורס - אולדסמוביל, פונטיאק, שברולט, GMC, ביואיק, אופל, סאאב ואיסוזו.
השנה הטובה בתולדות החברה היתה 95', שבה הסתכמו הכנסותיה ביותר מ-2 מיליארד שקל והרווח הנקי ב-60 מיליון שקל. באותה שנה מכרה UMI 19 אלף מכוניות, בעיקר מכוניות השברולט קוואליר, להיט גדול באותם ימים.
לא פלא, אפוא, שבאוגוסט 96' התפרסמה טיוטת תשקיף להנפקת UMI, בה ביקשה החברה למכור מניות לציבור ב-100 מיליון שקל, לפי שווי של חצי מיליארד שקל. ההנפקה אמורה היתה להתבצע בתקופת שפל לשוק הראשוני, אך ב-UMI לא התכוונו להתפשר על המחיר, לאחר שגם ברבעון הראשון של 96' השיגה החברה תוצאות מצוינות - רווח של כ-12 מיליון שקל ממכירה של 5000 מכוניות.
טיוטת התשקיף הציגה גם את תנאי העסקתו של אביהו בן נון, לשעבר מפקד חיל האוויר. בן נון, אדריכל מיזוג סוכנויות הרכב, הביא ל-UMI את קשריו המצוינים בג'נרל מוטורס, שמחזיקה %10 מ-UMI. כנשיא UMI זכה בן נון למשכורת ובונוסים של כ-5 מיליון שקל בשנים 94'-96', בהן נהנה מחלקו ברווחי החברה.
עלות שכרו החודשית של בן נון עומדת כיום על כ-80 אלף שקל בחודש, ובנוסף הוא מחזיק %5 ממניות UMI, שהוערכו ערב ההנפקה המתוכננת בכ-20 מיליון שקל, ושוויין על פי העסקה הנוכחית 8 מיליון שקל בלבד.
אלא שהחל במחצית השנייה של 96', הסיפור ב-UMI שונה לחלוטין. טעמי הציבור השתנו, ומכתיבים רכישה מאסיבית של מכוניות יפניות וקוריאניות על חשבון רכב אמריקאי ואירופי. גם הדולר ששיחק לטובת החברה במחצית הראשונה של שנות ה-90 התייקר. ההנפקה בוטלה למזלו של ציבור המשקיעים. את שנת 96' סיימה UMI ברווח של כ-30 מיליון שקל, עיקרו במחצית הראשונה של השנה.
השנים הבאות היו קשות עוד יותר. הכנסותיה של UMI נחתכו ביותר מחצי. את השנה הנוכחית היא מסיימת על פי ההערכות עם מכירות של כ-9000 מכוניות בלבד, פחות מחצי לעומת 95'. התחזקותו של הדולר גרמה לחברה הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון השלישי וצפויה להמשיך להכות בחברה גם ברבעון הבא.
משה שטיינגרט, מנכ"ל קרדן, העריך כי UMI תסיים את השנה באיזון ואולי אף ברווח קטן. בחברה מתבצע רה-ארגון אינטנסיבי, כאשר את ניהול החברה תפס דוד עיני, בנו של שלמה עיני. בן נון עצמו משמש כיום יו"ר דירקטוריון UMI
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.