שרון בסיום ועידת עקבה: ישראל תכיר במדינה פלשתינית בת-קיימא בעלת רצף טריטוריאלי

(עדכון) ראש הממשלה הפלשתיני גינה את האלימות והפיגועים נגד הישראלים, וקרא לפלשתינים להתפרק מנשקם

בסיום ועידת עקבה השמיעו שלושת הצדדים הצהרות חשובות לקידום מפת הדרכים. רה"מ הפלשתיני, מחמד עבאס אמר: "אני מודה למובראק ולמלך עבדאללה על האירוח, לראש הממשלה שרון על השתתפותו ולנשיא בוש על המסע הארוך שעשה למען השלום.

"זהו רגע חשוב, זו הזדמנות לכונן שלום על בסיס חזון הנשיא בוש שקיבלנו ללא הסתייגות. כולנו שואפים לקיומן של שתי מדינות זו לצד זו, בשלום ובביטחון. אנו פותחים תהליך של משא ומתן ישיר שיביא לקץ הכיבוש שהחל ב-1967. עם זאת, איננו מתעלמים מסבל היהודים לאורך ההיסטוריה. זה הזמן להביא לקץ הסבל, ואנו מוכנים למלא את חלקנו, כפי שעל ישראל למלא את התחיבויותיה.

"אנו מגנים את הטרור נגד הישראלים בכל מקום בו יהיו. שיטות אלה מנוגדות לתפיסתנו ואינן עולות בקנה אחד עם המדינה שאנו רוצים להקים, מדינת חוק דמוקרטית שהיא חלק ממשפחת האומות. נפעל לשיפור חייהם של הפלשתינים כך שיוכלו לשמור על כבודם, לנהל חיים נורמלים, לצאת לעבודה, לא לחשוש יותר לחייהם ולרכושם.

"לסכסוך בין שני העמים לא יהיה פתרון צבאי. ניישם את ההסכם ללא פשרות, ונהיה שותפים למלחמה הבינלאומית נגד הטרור. אנו נמנע הסתה במוסדות הפלשתיניים ונפעל להחלת חוק וסדר. העתיד הלאומי שלנו מונח כעת על כפות המאזניים ואיש אינו רשאי לסכנו. אנו מברכים ומודים על סיוע העולם ומדינות ערב לכינון מדינה פלשתינית בת קיימא".

רה"מ שרון אמר, כי ישראל מוכנה להכיר במדינה פלשתינית בת-קיימא בעלת רצף טריטוריאלי, בתנאי שיתקיימו יחסי שלום בין הצדדים, בתנאי שהמדינה הפלשתינית תנהיג ממשל דמוקרטי, תמגר את הטרור ותמנע את ההסתה. עוד ציין שממשלת ישראל אימצה את "מפת הדרכים" וכי בכוונתה ליישמה.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש אמר: "תודה למלך עבדאללה, שממשיך את דרכו של אביו. תודה לראש הממשלה שרון. אמריקה מחויבת היום לביטחון ישראל כמדינה יהודית. אני גאה לעמוד לצד ראש הממשלה הפלשתיני, מחמוד עבאס, המייצג את מטרתם של הפלשתינים להגיע לשלום ולכונן מדינה פלשתינית, ותומך במטרה זו.

"לכל העמים הזכות לחיות בשלום. באומץ לב ובעבודה קשה נוכל להביא שלום למזרח התיכון. התקווה לשינוי כבר כאן, ועבאס, המתנגד לטרור, משרת את מטרות עמו. ראינו שאין כל תוחלת בטרור, כאשר המשטר הרודני בעיראק הודח, ותחתיו תקום חברה צודקת וטובה יותר. ארץ הקודש חייבת להתחלק בין הישראלים לפלשתינים.

"מפת הדרכים מבהירה כי יש לנקוט צעדים קונקרטיים לצורך יישומה. שני הצדדים יודעים את המוטל עליהם. שרון הכריז כי האינטרס הישראלי הוא לא לשלוט בעם הפלשתיני. עבאס מכיר בעובדה שהטרור הוא מכשלה בדרך לשלום ולמשא ומתן, ומבטיח למגר את האלימות וההסתה. הוא מחויב להביא עתיד טוב יותר לעם הפלשתיני. המנהיגים לא יעשו את צעדיהם לבד. הם זקוקים לתמיכת מדינות אחרות.

"בשארם א-שייח הודיעו מדינות ערב כי הן מחויבות להפסיק את הסיוע לטרור, ונכונות לסייע לעבאס במלחמתו בו. ארה"ב תספק הכשרה לכוחות השיטור והביטחון הפלשתינים. ג'ון וולף יעמוד בראש צוות הפיקוח על יישום המפה. קולין פאוול וקונדוליסה רייס יעבדו במהודק עם שני הצדדים, כנציגי האישיים. ארה"ב מחויבת לשלום, והוא יגיע. כמו כן אמר בוש, כי "כל הצדדים נתנו התחייבויות משמעותיות, וארה"ב תשאף ליישומן של התחייבויות אלה".

המלך עבדאללה השני מירדן אמר: "לא רחוק מכאן חתמו ירדן וישראל לפני כתשע שנים על הסכם השלום ביניהן, שהיה התגשמותו של חלום. היום, לצד ראשי הממשלה אריאל שרון ומחמוד עבאס, אנו נפגשים שוב, כדי להגשים שאיפות אחרות.

"השאיפות הן להגיע אל מעבר לאלימות, לכונן שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון, וכאן יצרנו את המנגנון שיאפשר זאת. הישראלים יזכו בביטחון כולל וקולקטיבי, בהסכמי שלום ובנרמול יחסים. הפלשתינים ישתחררו מעול הכיבוש ויזכו במדינה בת קיימא ובחירות.

"ההזדמנות והחובה שלנו כאן היום הן ליצור מחר טוב יותר. איננו יכולים להרשות לעצמנו את החלופה. הגרוע מכל, יותר מהמוות ומההרס, היה אבדן התקווה. לכולנו חלק במה שמתרחש כאן היום. העולם כולו מוכן לסייע כדי שנשיג הצלחה, אולם על הישראלים והפלשתינים לפעול, כשעיני העולם נישאות אליהם.

"זה לא יהיה קל, אך עלינו לראות את הצעדים שייעשו לא כהכרח כואב, אלא כמתנות שלום שאנו מעבירים לילדינו ולילדיהם. אנו מגשימים חלום של תקווה, של שלום ושל חירות. אנו מתנגדים לאלימות בכל צורה שהיא, בין אם באוטובוסים בהם מופעלים מטענים, או בהרס בתי פלשתינים. ירדן תעשה את המרב כדי לסייע בהגשמת השאיפות".

מנהיגים בארגון החמאס גינו ביום רביעי את קריאתו של ראש הממשלה הפלשתיני מחמוד עבאס, לשים קץ לאינתיפאדה המזויינת נגד ישראל. בתגובה לנאומו של עבאס בעקבה, הודיע החמאס, כי אין בכוונתו להתפרק מנשקו. "לא נהיה מוכנים להניח את נשקנו לעולם, עד לשחרור הסנטימטר האחרון של אדמת פלשתין", אמר עבדל עזיז אל רנטיסי, אחד מראשי החמאס. גם הג'יהאד האיסלאמי מסר הודעה ברוח זו. רנטיסי הדגיש כי ארגונו דוחה את עמדת אבו מאזן, מאחר שאין היא מייצגת את עמדת החמאס או את שאיפותיהם ודרישותיהם של הפלשתינים. המשקיעים מיהרו להגיב להודעה ברכישת דולרים. הדולר עלה בשלב ראשון ב-0.8% לאחר קביעת היציג, אולם מאוחד יותר מיתן את עלייתו ל-0.3% לרמה של 4.387 שקל.

מוקדם יותר, בשעות הראשונות של הועידה, כמעט שאירעה תקרית דיפלומטית במיפגש הפסגה בארמון המלך בעקבה כאשר משתתפי הפיסגה, ראש הממשלה אריאל שרון, ראש הממשלה הפלשתיני מחמוד עבאס והנשיא האמריקני ג'ורג' בוש סרבו לשתף פעולה אל מול אמצעי תקשורת ערביים שהיו בארמון המלוכה וסרבו בכל תוקף ללחוץ ידיים.

נודע, כי השלושה הסתפקו בנפנופים לעבר קהל העיתונאים והצלמים, אולם לא נענו לבקשת ללחוץ ידיים, כאשר סימני המבוכה ניכרים על פניהם. הנשיא ג'ורג' בוש, שעמד בתווך, הסתפק בטפיחה על שכם שני ראשי הממשלה. שניות לאחר-מכן נכנסו השלושה לאולם להמשך פגישתם.

ראש הממשלה הפלשתיני מחמוד עבאס, אמר כי הפלשתינים יתחילו מיד ביישום מפת הדרכים.

כן גינה עבאס את האלימות והפיגועים נגד הישראלים, וקרא לפלשתינים להתפרק מנשקם.