הזוכה במכרז הרכבת הקלה בירושלים מתקשה להשיג המימון במט"ח לפרויקט

קבוצת סיטי פס: הקושי הוא של מערכת הבנקאות * ועדת המכרזים בוחנת שינוי תנאי הזיכיון

קבוצת סיטי פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, מתקשה לגייס את המימון במטבע זר (אירו) במלווה קצר טווח לפרויקט. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע, כי ועדת המכרזים בוחנת אפשרויות שונות לשינוי תנאי הזיכיון, ביניהן תשלום מענק ההקמה, בגובה של 1.4 מיליארד שקל, במספר תשלומים ולא בתשלום אחד בתום ההקמה.

כן נבחנים שינויים הנדסיים בפרויקט, וזאת במטרה להוזילו. עם זאת, ועדת המכרזים טרם קיבלה החלטה קונקרטית. חלק מההצעות שנבחנות הן לבקשת סיטי פס, וחלקן ביוזמת הוועדה, בשל הקושי האובייקטיבי לגייס הלוואות במט"ח.

על-פי ההסכם, המדינה העמידה לזכיין רשת ביטחון, לפיו התחייבה לשלם אובדן הכנסה, במידה וההכנסות ממכירת כרטיסים יהיו נמוכות מהתחזית.

בסיטי פס מדגישים, כי הקושי מתייחס רק להלוואה באירו שצריכה הקבוצה לגייס: "הקושי אינו של סיטי פס - אלא משקף את הקשיים של מערכת הבנקאות בישראל". גורם בכיר בוועדת המכרזים ציין, כי הוא משוכנע שסיטי פס תצליח לגייס את הכסף. לדבריו, הקושי בגיוס לטווח הקצר הוא בר פתרון.

חוזה הזיכיון בין המדינה לסיטי פס, בהיקף של 2 מיליארד שקל, נחתם בנובמבר 2002. קבוצת סיטי פס (פולאר השקעות, אשטרום, יצרנית הרכבות אלסטום וחברת ההפעלה קונקס) אמורה לגייס 300 מיליון דולר בהלוואה (באירו ובשקל) לטווח קצר, והיתרה, 100 מיליון דולר, בהלוואה ארוכת טווח לאורך תקופת ההפעלה - 30 שנה.

על-פי לוחות הזמנים שנקבעו, אמורה סיטי פס להציג בפני ועדת המכרזים את מערך המימון לקראת אוגוסט. הקבוצה מנהלת במקביל מו"מ מול לאומי ופועלים. בנקים זרים לא הביעו התעניינות למימון הפרויקט. בסיטי פס ובוועדת המכרזים מעריכים, כי על אף הקושי תיסגר העיסקה הפיננסית עד סוף השנה.

הקושי העיקרי בגיוס המימון בהלוואה לטווח קצר נובע ממספר גורמים: היקף המימון והעובדה שרובו באירו, רמת הסיכון הגבוהה לתקופת ההקמה ביחס לתקופת התפעול והיכולת המוגבלת של הבנקים להעמיד מקורות מימון במט"ח.

במכרז הרכבת הקלה בירושלים התמודדו 2 קבוצות: הזוכה סיטי פס ופס ירושלים. הצעתה הפיננסית של סיטי פס עמדה על 1.36 מיליארד שקל עבור מענק ההקמה, מול 1.871 מיליארד של פס ירושלים.

ועדת המכרזים, המחזיקה עדיין בערבויות הכספיות של פס ירושלים, שומרת על האופציה לאפשר לקבוצה להגיש הצעה מחודשת, במידה שהעיסקה הפיננסית מול סיטי פס תיכשל.

הקו הראשון של הרכבת הקלה, שאורכו 13.8 ק"מ, מתחיל בפסגת זאב בצפון העיר, דרך כביש 1, רחוב יפו, דרך הכניסה לעיר ועד הרצל. עבודות ההנדסה המקדימות, בהיקף של 800 מיליון שקל, עומדות להסתיים. משרד התחבורה בוחן את האפשרות להאריך את הקו בצפון עד לשכונת נווה יעקב. הקו הראשון אמור לפעול בסוף שנת 2006.