כמה זמן לוקח להחליף שמנים ברכב?

ביקור במוסך לצורך ביצוע טיפולים ותיקונים ברכב, הוא חוויה שרוב בעלי הרכב היו ששים לוותר עליה. כשמנתחים את המקורות לתדמית שלילית, מוצאים שלחלק נכבד ממנה אחראי מרכיב הזמן - המתנה ממושכת, חזרה והגעה למוסך עם מונית וכו'.

מרכיב הזמן האבוד מקבל משנה תוקף לאור העובדה, שחלק גדול מאד של הטיפולים הם כאלה שביצועם דורש מעט מאד זמן. למעשה, רוב יצרני הרכב נדרשים כיום לסוגיה הזו כבר בעת תכנון הרכב, ומשקיעים מאמצים הנדסיים רבים בפיתוח רכיבים מודולריים, שזמן מינימלי נדרש כדי להגיע אליהם ולפרק או לתחזק אותם. לכן, טיפולים נפוצים במכוניות מהדור האחרון, דוגמת טיפול 15 אלף, החלפת שמנים ורפידות ותיקוני חשמל, יכולים כיום להתבצע תוך דקות ספורות. יצרני הרכב אף נוהגים להדגיש זאת בפרסומיהם תחת הכותרת "הפחתת עלויות שוטפות".

הבעיה היא, שהגישה הנפוצה בארץ לטיפולי רכב היא עדיין "ראשון נכנס ראשון יוצא", ולעיתים קרובות תפוסות עמדות הטיפול בכלי רכב, שלתיקונם נדרש זמן ממושך. סיבה פחות רשמית היא פסיכולוגית. "מחיר רוב הטיפולים השוטפים הוא קבוע, ללא קשר למשך הזמן בפועל", אמר לנו מנהל מוסך רשת גדול. "אם נבצע את השירות תוך עשר דקות, הלקוח יהיה בטוח שאנו גובים סכום מופרז".

אבל, המצב נמצא כיום בתהליכי שינוי מואצים, הן באירופה והן בישראל. אחד הקטליזטורים העיקריים הוא צמיחתן של שלל רשתות "תיקונים מהירים", שמתמחות בביצוע "תיקוני בזק" מבוקשים, דוגמת החלפת שמנים, טיפול בבלמים, חשמל וכו'. סניף טיפוסי של רשת כזו הוא לעיתים לא הרבה יותר מעמדה בודדת של הרמה ("ליפט"), או סדנת טיפולים ניידת, שיכולה להיפרש בכל מגרש חניה. האלטרנטיבה המהירה והחסכונית של הרשתות הללו נקלטה היטב באירופה וכיום פרושות ברחבי היבשת אלפי עמדות רשת כאלה, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים.

חלוצת השיטה בישראל, רשת אוטו-דיפו, לא הדאיגה במיוחד את יבואני הרכב, בשל קיומו של חסם כניסה בדמות אחריות מורחבת לרכב. אחריות זו הגבילה את יכולתם של לקוחות לבצע טיפולים שוטפים באופן פרטי וללא חלקים מקוריים בשנים הראשונות לחיי הרכב, וניתבה אותם למוסכי הרשת.

ביטול החסם הזה בשנה שעברה, על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, פתח את השוק, לפחות בתיאוריה, בפני רשתות שירות חיצוניות מהירות. אולם, בפועל נכנסים אל הפער שנוצר יבואני רכב קיימים, שלרשותם עומדים המשאבים הדרושים. כך, למשל חתמה השנה קבוצת "שלמה", על הסכם זכיינות עם רשת QWIK-FIT הבריטית, אחת מרשתות "האינסטנט" המובילות באירופה, במטרה לפרוש סניפים דומים במחצית השנייה של השנה. סמל"ת נמצאת במו"מ עם רשת MIDAS האיטלקית למטרה דומה, אם כי טרם התקבלה החלטה בנושא.

במקביל, פותחים כיום יבואנים רבים "מחלקות אקספרס" בתוך מוסכי הרשת שלהם, שבהן ניתן לתאם תורים מראש ולבצע טיפולים קלים ונפוצים תוך עשרות דקות במקום שעות. השירותים הללו, שמהן נהנו בעבר רק לקוחות מיוחסים של יבואני רכבי היוקרה, הופכים היום לנחלת הכלל, ומהבחינה הזו, לפחות, אין ספק שהתחרות והסרת החסמים פעלה לטובת הלקוח.