ההצבעה על עתיד היישובים יששכר וחרוב הגליל הוכרעה בקול כפול

בקולו של יו"ר הוועדה המחוזית קולמן * הוועדה דחתה לפני כשנתיים הצעה דומה

הוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובנייה דנה בהקמת שני יישובים קהילתיים בסמוך לקריות, בתחום המועצה האיזורית זבולון. היישובים יהיו סמוכים לנחל ציפורי וליישוב הערבי איבטין. גורמי תכנון הופתעו מהדיון בנושא, שכן אותה ועדה מחוזית דחתה לפני כשנתיים הצעה דומה.

הוועדה, בראשות האדריכל אדם קולמן, החליטה לחזור ולדון בתוכנית, אחרי שתצא לסיור בשטח ואחרי שיושלמו התנאים הבאים: יוגש תסקיר השפעה על הסביבה, אשר יבחן בין היתר חלופות שונות למיקום היישובים או הרחבת יישובים קיימים; יוגש נספח פרוגרמטי למיצוי עתודות הקרקע הזמניות לתכנון ולפיתוח באיזור, בהתאם ליעדי האוכלוסיה, וזאת על פי נתונים דמוגרפיים קיימים; יוגש נספח נופי, אשר יבחן באופן מרחבי את היישובים הקיימים ואת ערכי השטח, ויציג תכנון בהתאם לחלופות שייבחנו.

מתברר, כי התוכנית מתפרסת על פני שטח של כ-500 דונם לכל יישוב, כאשר מספר יחידות הדיור המוצע הוא 600 לכל יישוב. המעניין הוא, כי בפני הוועדה הונחו שתי הצעות החלטה. התקיימה הצבעה, והיה שוויון קולות. בעקבות כך, הפעיל קולמן את הקול הכפול שיש לו כיו"ר הוועדה, ואחת ההצעות התקבלה. בין שתי ההצעות היה דמיון רב.

הוועדה החליטה שלא לקבל את ההצעה שבה התווסף המשפט: "הוועדה רואה בחיוב הקמת שני יישובים חדשים בתחום המועצה המקומית זבולון". למרות שהצעה זו לא התקבלה, הרי שבהצעה שכן התקבלה אין סעיף כלשהו המסתייג מהתוכנית, אלא רק הוצבו התנאים כמפורט לעיל.

לפני כשנה החליטה הממשלה לדון שוב בהקמת שני היישובים החדשים, ואישרה זאת. מדובר ביישוב הקהילתי חרוב הגליל, וביישוב בציביון דתי יששכר. גורמי תכנון הופתעו מההחלטה לדון שוב בנושא, גם משום שהיישובים לא נכללים בתוכנית המתאר המחוזית חיפה (תמ"מ 6).

לתוכנית הנוכחית התנגדו בשעתו גם נציגי הממשלה. נכון להיום, נציגי הממשלה תומכים בתוכנית, אך הארגונים הירוקים, שהתנגדו אז, עדיין מתנגדים. אדמות שני היישובים כלולות בתוכנית המתאר הארצית תמ"א 8 כשמורת טבע. במשך השנים הוכנה תוכנית מפורטת לשמורת טבע וגן לאומי, אשר תואמה עם המועצה האיזורית זבולון והומלצה להפקדה הן בוועדה המקומית זבולון והן בוועדה המחוזית.

הארגונים הירוקים מתנגדים ליישובים, הן בשל כך שהם אמורים לקום במסגרת שמורת טבע והן, לטענתם, בשל הפירבור המיותר שיישובים אלה יוצרים. לטענת הארגונים, מדובר ביישובים שיסבלו לאורך כל שנות קיומם מחוסר נגישות תחבורתית.

לדבריהם, אין טעם בהקמת יישובים קטנים מסוג זה במרחק של חצי שעה נסיעה מחיפה. הם גם טוענים, כי הדבר יצריך השקעות גבוהות בתחום התשתיות.