גם שאול אלוביץ מעדיף מזומן על מניות: יורוקום מכרה מניות פרטנר ב-131 מיליון שקל

המחיר שננקב בהצעת המכר עמד על 20.5 שקל למניה, נמוך בכ-6.1% ממחיר הפתיחה * לאחר פרסום הדברים באתר "גלובס", הגיבו מניות פרטנר בירידה חדה של כ-6%

גל המכירות בבורסה התל אביבית נמשך גם היום, כשהפעם עלתה על המדף חבילה גדולה של מניות חברת הסלולר פרטנר . חבילה בהיקף של כ-3% ממניות החברה הוצעה היום לגופים המוסדיים על ידי יו.בי.אס.

UBS בלט בחודשים האחרונים בשורה ארוכה של מהלכים מוצלחים, בהם הופצו למוסדיים מספר רב של חבילות גדולות בחברות רבות, בהן אלקו החזקות, הפניקס וכלל ביטוח.

על פי מקורות בשוק ההון, פנו היום אנשי UBS לגופים המוסדיים בהצעה לרכוש כ-3.2% ממניות פרטנר (כ-6.4 מיליון מניות) בהיקף כולל של כ-131 מיליון שקל, כשמתוכם כ-30 מיליון שקל נמכרים באמצעות הבורסה. המחיר שננקב בהצעת המכר עמד על 20.5 שקל למניה, הנמוך בכ-6.1% ממחיר הפתיחה של המניה, ומשקף לחברה שווי שוק של כ-860 מיליון דולר. לאחר פרסום הדברים באתר "גלובס", הגיבו מניות פרטנר בירידה חדה של כ-6%, תוך שהן מרכזות מחזור מסחר ער, שהיה בין הגדולים בשוק.

בעלי המניות הגדולים בפרטנר הם: האצ'יסון, שמחזיקה ב-42.69% בחברה, אלביט (10.25%), יורוקום (9.91%), מת"ב (7.42%) ופולאר תקשורת (2.44% ). חשוב לציין, כי כ-70% ממניות המייסדים חסומות בשל היותן משועבדות לביטחונות קו האשראי של החברה.

מי שעמד מאחורי המכירה היום היא יורוקום, שניסתה לתרגם חלק מהאחזקה למזומנים. ה"חשדות" כי יורוקום היא המוכרת בהפצה הנוכחית מתחזקת נוכח העובדה, כי החברה היא היחידה מבין המייסדים הישראליים של פרטנר, שטרם מימשה חלק מאחזקתה בחברה (גם האצ'יסון טרם מימשה מאחזקתה בחברה, להיפך - היא הגדילה אותה בעבר כשרכשה חלק מאחזקות מת"ב בפרטנר). דוברת יורוקום סירבה להגיב לידיעה על מכירת חלקה של החברה בפרטנר אבל מקורות בשוק ההון העריכו שיורוקום היא אכן המוכרת הפעם.

יורוקום, הנשלטת על ידי איש העסקים שאול אלוביץ' (51%), ואריסון החזקות ( 49%, המוחזקת ע"י משפחת אריסון 85% וכ-15% ע"י שלמה נחמה), עוסקת בתחומי התקשורת השונים בישראל, כשעיקר הכנסותיה מגיע מייבוא והפצת מכשירים סלולריים של נוקיה וממכשירי טלפון ומרכזיות של פנסוניק. יורוקום, בעלת השליטה באינטרנט זהב, מחזיקה גם בכ-30% ביס. ההשקעה בחברת הלוויין נחשבת עד כה לכישלון. יורוקום ניסתה גם להתחרות בבזק בתחום התקשורת הפנים ארצית, ולשם כך הקימה את חברת אופק. אולם, לפני כשנה וחצי פורק המיזם לאחר שעלה ליורוקום עשרות מיליוני שקלים.

גם תחום שיווק מכשירי נוקיה ספג בשנה האחרונה מכה, ועל פי ההערכות, המכירות נפגעו מאוד עקב הירידה בגיוס מנויים חדשים בשוק הסלולרי, ולאור ההצלחה של סאני בשיווק מכשירי סמנסוג לכל שלוש רשתות הסלולר הישראליות. אמנם נראה, כי יורוקום ניצלה את מחירי השוק הטובים יחסית של מניית פרטנר כדי לממש חלק מאחזקתה, אך גם ייתכן שאלוביץ' הגיע למסקנה שיורוקום צריכה לחזק את תזרים המזומנים שלה לאור החולשה בתחומי פעילותה השונים.

למרות הירידות החדות במחיר מניית פרטנר, מאז נסחרה בשיאה במחיר כ-26 דולר לפני כשלוש וחצי שנים, ההשקעה בחברה מבחינת המשקיעים עדיין נחשבת להצלחה גדולה. זאת משום שהחברה הצליחה להחזיר להם את כל ההשקעה בה בזכות הנפקת המניות בסוף אוקטובר 99', בה גויסו כחצי מיליארד דולר. לכן, כל מימוש של בעלי המניות הופך לרווח הון נקי עבורם. יורוקום מנצלת את העובדה שמניית פרטנר טיפסה בכ-56% מתחילת השנה והחליטה לממש חלק מאחזקתה בה, מתוך הערכה שהמחיר אטרקטיבי. זאת לאחר שבסוף השנה שעברה מניית פרטנר נסחרה בשפל של 2.56 דולרים למניה. בכך מצטרפת יורוקום לאלרון, שמכרה לפני כחודש וחצי כ-2% ממניות החברה תמורת 13.6 מיליון דולר (60 מיליון שקל). אשתקד מימשה פולאר חלק מאחזקתה בפרטנר ומכרה מניות בכ-36 מיליון שקל, וככל הנראה, החברה חסומה מלמכור מניות נוספות, כי היתרה כאמור משועבדת להלוואות הבנקים לפרטנר.

נקודה מעניינת היא שהעלייה במניות פרטנר לא נפגעה ממכירת בעלי העניין, במקרה של אלרון, שכאמור, מכרה את החבילה שלה לפני כחודש. הערכות הן, שאלרון, בדומה ליורוקום, מכרה כשליש מחבילת המניות בתוך הבורסה, אבל אז דובר בסכומים אבסולוטיים קטנים יותר.

למנית פרטנר עשוי להיות פוטנציל לעליות כשתפרסם לקראת סוף החודש את תוצאות הרבעון השני. פרטנר נהנתה מירידת שער הדולר במהלך הרבעון הקודם, אבל תזרים המזומנים שלה ישתפר רק במעט כתוצאה מירידת המחיר המשולם לספקי הציוד הנוקבים את מחיריהם בדולרים.

אבל השינוי העיקרי בדו"חות החברה צפוי להגיע כתוצאה מהירידה בהוצאות המימון לאור חולשת הדולר. על פי הערכות, רווחי החברה ברבעון השני יעברו את רף ה-100 מיליון שקל, ולא פחות חשוב, גם ההכנסות, ככל הנראה, יצמחו בזכות גידול בתנועת הרשת, זאת בניגוד למגמה של הרבעונים הקודמים.