רשות הדואר מבקשת להוציא צו נגד חברות העוסקות בחלוקת דואר כמותי

הרשות טוענת כי המשיבות, בראשן יעל דרומה, גורמות לה נזקים של עשרות מיליוני שקלים

רשות הדואר פנתה לבית המשפט המחוזי בת"א בבקשה להוציא צו מניעה זמני, האוסר על השותפות במיזם הדואר הישראלי החדש, ובראשן חברת אביב יעל דרומה, לעסוק בחלוקת "דואר כמותי".

עוד ביקשה הרשות צו הצהרתי זמני, לפיו אין בידי המשיבות היתר לעסוק בחלוקת דואר כמותי. וזאת, לנוכח עמדת משרד התקשורת, לפיה אין ליעל דרומה היתר לעסוק בכך ולנוכח העובדה שניתנה לה הוראה לחדול לאלתר מפעילותה בתחום זה.

המשיבות בתביעה הן מסר ב.א.ב, בר אביב שיגור, בר שיווק והפצה אחזקות, דפוס בארי, ואביב יעל דרומה.

לטענת הרשות, המשיבות נצטוו מפורשות על-ידי משרד התקשורת ומשרד ראש הממשלה לחדול לאלתר מחלוקת דואר כמותי.

עוד נטען, כי הן נוהגות כמי שאינן זקוקות לבית המשפט כלל - לאחר שפנו אליו וביקשו להעמיד לביקורת שיפוטית את מדיניות משרד התקשורת - והן עושות ככל העולה על רוחן, מפירות את החוק בריש גלי ושמות ללעג ולקלס את הנחיות משרד התקשורת.

לדברי רשות הדואר, לא רק שהמשיבות אינן חדלות מחלוקת דואר כמותי - אלא שהן פועלות במרץ להרחבת פעילותן, לביסוס אחיזתן בשוק, לרכישת לקוחות חדשים ולהצבת עובדות בשטח.

וזאת, כדי לא להמתין לכך שטענותיהם, כאילו פעילותן חוקית, תבואנה להכרעה שיפוטית.

רשות הדואר טענה עוד, כי המשיבות מחלקות את הדואר לרוב בצורה ישירה ואף תוך שימוש מטעה, העולה כדי הונאה ותרמית, במעטפות הנושאות כיתוב של רשות הדואר וחותמת P.P , הייחודית לרשות הדואר, כאילו דמי המשלוח שולמו לרשות.

לטענת רשות הדואר, באמצעות עוה"ד רנאטו יאראק ודני כביר, פעילותן הבלתי חוקית של המשיבות גורעת משמעותית מהכנסות הרשות בקצב גדל והולך ובהיקף שהרשות אינה יכולה לספוג.

כתוצאה מכך, נטען, נגרמת פגיעה אנושה ביכולת הרשות להמשיך ולספק שירות אוניברסלי לכל דורש ברחבי הארץ, במחיר השווה לכל נפש.

על פי הערכות הרשות, מדובר באבדן הכנסות שהסתכם ב-2003 ביותר מ-15 מיליון שקל. לכך יש לצרף אבדן הכנסות של יותר מ-9 מיליון שקל, בגין גיוס לקוחות נוספים על ידי המשיבות.

לטענת הרשות, מדובר בפוטנציאל של אבדן הכנסות אף גדול יותר של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים בשנה, המהווים חלק ניכר מההכנסות הכוללות של רשות הדואר.

לדברי הרשות, מתחיל לרחף צל כבד על המשך פעילותה - עד כדי העמדת שירות הדואר האוניברסלי לכלל המדינה בסכנה. כן עלול להיגרם לרשות נזק בלתי הפיך, עד כדי פיטורי עשרות ומאות עובדים, מימוש נכסים וסכנת חיסול.

השופט יהודה זפט הגיע למסקנה, כי אין מקום לקיים בבקשה דיון בנפרד מהדיון בתיק העיקרי הצפוי בתקופה הקרובה.

(ה.פ. 186/03)