תראו קסם

תוכנית יצחקי ליצירת 50 אלף מקומות עבודה היא זריית חול בעיניים

מספר המובטלים בישראל מגיע ל-300 אלף איש, שהם 11.5% מכוח העבודה. התוכנית שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, מתחייבת ליצירת 60 אלף מקומות עבודה בשנה הקרובה. זוהי זריית חול בעיניים: המשק יוצר בכוחות עצמו כ-50 אלף מקומות עבודה בשנה, פועל יוצא של גידול טבעי. מקומות עבודה חדשים אלה לא תורמים לצמצום האבטלה, ואפילו לא בטוח שלא יתפסו אותם עובדים זרים. לעומת זאת, אם מדובר ב-60 אלף מקומות עבודה נוספים, יש צורך בהשקעה של מיליארדי שקלים שאינה מצויה בספר התקציב.

מקומות עבודה לא נוצרים בהבל פה. בתוכניתו הגרנדיוזית של אהוד ברק ליצירת 300 אלף מקומות עבודה בארבע שנות קדנציה שאיחל לעצמו, החשבון היה זהה לזה של יצחקי. בסוף תקופת כהונתו, בת השנה וחצי, נוצרו כ-110 אלף מקומות לפי הגידול הטבעי. שום תוספת ריאלית.

כעת קוצצה קיצבתם של עשרות-אלפי קשישים, נכים וחולים, המוגדרים כבלתי ניתנים להשמה, והם נדרשים מעתה להוכיח את אי כשירותם לעבודה. בנימין נתניהו הסביר כי זו החלטת קודמו. נכון, אבל סילבן שלום גם ביטל את התקרה לתשלום ביטוח לאומי ומס בריאות, ביטול שאמור היה להכניס סך נאה של 2.8 מיליארד ש"ח לשנה. נתניהו החזיר את תקרת התשלום לביטוח לאומי לרמה של חמש פעמים השכר הממוצע במשק. זו הטבה של עשרות-אלפי ש"ח לבעלי השכר הגבוה. שוב הוכיח נתניהו כי הוא קוסם המאחז עיניים. קוסם על עניים.