למה ויקי כנפו לא מוכרת סנדביצ'ים?

לגברת כנפו יש כישורים מרשימים. אז מדוע היא משתמשת בהם דווקא לשתדלנות ללקיחת כספים ממשלם המסים? הרי היא יכולה להקים עסק משלה

ויקי כנפו הוכיחה שהיא אדם רציני ורב יכולות. היא גילתה יוזמה, מקוריות, אנרגטיות, כושר ביצוע, התמדה, מנהיגות, כריזמה, רהיטות ויכולת טיפול בתקשורת שרבים מתקנאים בה. בצעדתה הארוכה היא הוכיחה שהיא במצב פיזי מצוין, שהרי מעטים מסוגלים לצעוד 200 ק"מ במדבר בחום של יולי. נשאלת השאלה, מדוע לא תנתב הגברת כנפו את האנרגיה שלה לאפיקים אחרים, ולמשל תקים עסק משלה? מדוע האינסטינקט הישראלי הוא לקחת סט כישורים מרשים ביותר, ולרתום אותו לשתדלנות ללקיחת כספים ממשלם המסים?

אלה המכונים "חברתיים" בוודאי יגחכו למשמע השאלות האלה. לשיטתם, ויקי כנפו לא מסוגלת להקים עסק; הרי אין לה ידע, מקורות מימון, קשרים בקהילה העסקית, ושאר תירוצים שלכאורה מגוננים עליה, אך למעשה מהווים זלזול, פטרונות והתנשאות. כנפו מסוגלת להקים עסק. היא הרי כבר הקימה בן-לילה לובי פוליטי הנהנה מחשיפה אדירה. הבעיה היא, שהציבוריות הישראלית מעלה על נס את הקצבאות, ואינה מאמצת דמויות לחיקוי כמו סי.ג'י. ווקר.

ווקר, בת עבדים, נולדה בשנת 1867 בכפר נידח בלואיזיאנה. היא גדלה בעוני נורא, התייתמה בגיל שבע, ושרדה את ילדותה כקוטפת כותנה בשדות שעל גדות המיסיסיפי. בהמשך חייה עבדה ככובסת וחסכה מעט כסף. ב-1905 זיהתה ווקר שאין בנמצא מוצרי טיפוח שיער וקוסמטיקה לנשים ממוצא אפריקני, והקימה בית מלאכה קטן שזה עיסוקו. ומאחר שבאותה עת לא הורשו יזמים או לקוחות שחורים להיכנס לחנויות, נאלצה ווקר להקים רשת הפצה משלה, המבוססת על סוכנות שעברו מדלת לדלת. בתוך מספר שנים, נמנתה ווקר עם האנשים העשירים ביותר בארה"ב, מכל גזע או מין, ועד היום היא אחד מסמלי היזמות המוצלחים ביותר של כל הזמנים.

ווקר פעלה לבדה מול עולם עוין. היא לא נהנתה מקצבאות, ביטוח רפואי, חינוך חינם, מט"י או כל סיוע ממשלתי. את סוד ההצלחה שלה הגדירה ווקר כך: "קיבלתי את הסיכוי שלי בכך שיצרתי לעצמי סיכוי".

לא כל אחת מהאמהות החד-הוריות בישראל יכולה להפוך לווקר, וגם אין בכך צורך. מספיק לפתוח דוכן למכירת מיצים, להקים בשותפות מספרה או למכור סנדביצ'ים ממשרד למשרד. אם להיות קונקרטיים, בבניין אמות משפט בו אני עובד לא מוכרים סנדביצ'ים, ואני מוכן להתחייב כלפי כנפו על סכום רכישה יומית של סנדביצ'ים ושתייה. אגב, כנפו גם יכולה לפתוח עכשיו משרד יחסי ציבור.

משלם המסים לא יכול או צריך להוות תחליף לחובת ההורה לשלם מזונות, והוא לא מסוגל לשאת במימון 150 אלף המשפחות החד-הוריות.

* דעה נגדית: אז הדמגוגים מציעים לכנפו לפתוח עסק