שיא החוצפה: שיאן השכר בחברת החשמל נעצר בחשד לקבלת שוחד

אשר כהן, ראש אגף אחסנה ואספקה, קיבל ב-2001 את השכר הגבוה ביותר בחברה - עלות שכרו החודשי עמדה על 65,770 שקל * מעצרו הוארך ב-8 ימים

סגן נשיא בית משפט השלום בקריות, השופט איתן מגן, האריך אחר הצהריים בשמונה ימים את מעצרו של אשר כהן, ראש אגף אחסנה ואספקה בחברת החשמל, ואת מעצרם של נעים טוקאן וניסים אושאדי, המנהלים שתי חברות המקיימות קשרים עיסקיים עם חברת החשמל. כמו כן הוארך מעצרה של נאילה טוקאן, אחותו של נעים טוקאן, המתגוררת בקנדה.

כהן נעצר בחשד לקבלת שוחד של 330 אלף דולר. אושאדי וטוקאן הם בעלים של חברות לשילוח ימי. היחידה הארצית לחקירות הונאה שניהלה את החקירה מזה שנתיים , חושדת כי השוחד ניתן תמורת "תפירת מכרזים", שבהם הועדפו שתי החברות במכרזי חברת החשמל בסכומים של מיליוני דולרים. על פי החשדות כפי שמתוארים בבקשות המעצר נסעו ביחד אושאדי וטוקאן לאיטליה, שם פגשו את אשר כהן ורעייתו. הארבעה נסעו לאוסטריה ושם פתחו חשבון בנק שמורשי החתימה בו היו שלושת בניו של אשר כהן.

חוקר היחידה הארצית לחקירות הונאה רפ"ק רוברט גולדשטיין אמר בדיון כי בידי המשטרה ראיות לפיהן על פי הוראתו של טוקאן העבירה אחותו המתגוררת בקנדה המחאה על סך 330 אלף דולר, שהופקדה בחשבונו של כהן באוסטריה. ניסים אושאדי חש בתום הדיון ברע והועבר לבית החולים.

תחילתה של הפרשה במעטפה שהגיעה למשרדי יאח"ה משולח עלום שם ובה חומר בעל ערך רב הנוגע להטיית מכרזים לכאורה בחברת החשמל תמורת שוחד. בין היתר היה במעטפה צילום של המחאה בנקאית של בנק קנדי על סך 330 אלף דולר שהופקדה לכאורה בחשבו של כהן בבנק באוסטריה.

החקירה בעניין נפתחה לאחר שחברת החשמל הגישה תלונה למשטרה לפיה חברה בשם "חשמל צפון" שהייתה עמה בקשרים עיסקיים, הונתה אותה, והוציאה ממנה במרמה מאות אלפי שקלים. בחקירה טענה חברת "חשמל צפון" כי שילמה שוחד לאשר כהן. כהן הכחיש כל קשר לפרשה, וכשנשאל לגבי ההמחאה טען כי אינו מכיר המחאה כזו.

במסגרת המשפט נגד חשמל צפון הורה בית המשפט על המשטרה לחקור את החשד כי כהן לקח שוחד מחברות אליהן היה קשור במסגרת תפקידו.

במקביל בהליך אזרחי המתנהל בבית המשפט המחוזי בחיפה ובו תבע טוקאן את חברת החשמל בטענה לכך שהחברה פסלה את זכייתו במכרזים ללא כל הצדקה וממניעים זרים. כבר בשנת 2001 בתיק בית המשפט בקשה של היחידה הארצית לעיון בתיק, ובה נכתב כי היחידה מנהלת חקירה בחשד לקבלת שוחד.

במהלך השנתיים האחרונות נעזרה היחידה הארצית לחקירות הונאה באינטרפול במטרה להשיג את ההמחאה המקורית . המעצרים נערכו הבוקר לאחר שבימים האחרונים הגיעה למשטרה החומר המבוקש מהאינטרפול.

השופט מגן כתב בהחלטותיו כי שוחד הוא דבר ממאיר המשחית כל חלקה טובה ואוי לנואם ניתן לו לחדור ולהכות שורש ברשויות השילטון או הגופים הציבוריים. "מי שסבור בכנות כי השוחד מעוור עיני חכמים ומסוכן לחברה חייב לאפשר למשטרה לבצע את פעולות החקירה הנדרשות בלא הפרעה".

עוד קבע השופט, כי ניתן לאמר בדרגה גבוהה של ודאות שמאות אלפי דולרים חצו את האוקיינוס האטלנטי ונעו ברחבי אירופה ובחלק מהמקרים ניתן לקשור את תנועת הכסף עם תנועת החשודים.