אולמרט ורובינשטיין במו"מ לקראת פשרה באימוץ החלטות ועדת נסים

רובינשטיין קבע, כי החלטות נסים שאומצו על-ידי מועצת מקרקעי ישראל מרחיקות לכת מדי

שר התמ"ת, אהוד אולמרט, והיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, מנהלים מו"מ קדחתני על מנת להגיע לפשרה בעניין אימוץ החלטות ועדת משה נסים. כך נודע ל"גלובס". זאת, על מנת לקבל את תמיכת רובינשטיין ביישום הוראות המעבר להפשרת קרקע חקלאית. נודע, כי הצדדים הגיעו להסכמות, ואמורים לגבש נוסח סופי.

כזכור, רובינשטיין קבע, כי המלצות ועדת נסים מבקשות לחולל שינויים מרחיקי לכת ולהעניק הטבות מפליגות לחקלאים, שלא ניתן יהיה לתרץ אותן בפני ביקורת שיפוטית. לדבריו, הצעת ההחלטה אינה עוסקת רק בהבטחת אחיזתו של החקלאי בבית מגוריו, אלא מבקשת להרחיב בין היתר את השימושים בחלקה. רובינשטיין פעל להקפיא את החלטת מועצת המינהל, שאישרה את המלצות הוועדה. אולמרט אישר את הדברים ואמר, כי מתנהל דיון מתמשך בינו לבין רובינשטיין, והוא מקווה שתושג הסכמה מבלי שיהיה צורך לוותר על העקרונות המרכזיים של הוראות המעבר.

ועדת משה ניסים, שנדרשה להכין את הוראת המעבר להחלטת מועצת מקרקעי ישראל בעניין הפשרת קרקע חקלאית (החלטות מועצה 717, 727, 737), המליצה כי החלטות המינהל יוסיפו לחול על עסקאות אשר הוגשה לגביהן תוכנית לוועדה המקומית או לוועדה המחוזית לפני ה-15 לאוגוסט 2001, או שהוצאה לגביהם הוצאה ניכרת.

משרד האוצר והיועמ"ש סברו, כי הוראות המעבר כפי שנקבעו מאפשרות להמשיך ולהחיל על מרבית התוכניות לשינוי ייעוד של קרקע חקלאית את ההחלטות שבוטלו בפסק הדין של בג"ץ הקשת המזרחית. היועמ"ש אף ציין כי יתקשה להגן על ההוראות בבג"ץ.

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה: "הערותינו לנוסח הוראות המעבר הוצגו בפני השר, וכן הועברו בכתב. בהתאם לכך, התבקש בית המשפט לדחות את הדיון בעתירה (בקשה שהתקבלה). עד למועד זה לא יפעל המינהל על פי הוראות המעבר. כמובן שלפני הגשת תשובת המדינה לעתירה, נשמע את עמדת השר".