ידיעות אחרונות: האוצר בוחן הורדת ריבית על משכתנאות לזכאים

כיום משלמים הזכאים ריבית הגבוהה מריבית השוק. שר השיכון פנה לאוצר בבקשה לעדכן את הריביות

האוצר בוחן הורדת הריבית על משכנתאות לזכאים, המקבלים היום הלוואות בריבית של 5.5%. זאת, בעקבות הריביות הנמוכות שמציעים בנקים למשכנתאות בגובה של 5.25% - הפרש של אלפי שקלים. כך נודע ל"ידיעות אחרונות". הדיונים באוצר נערכים בעקבות פניית שר השיכון, אפי איתם לשר האוצר, בנימין נתניהו. איתם טוען, כי יש להוריד את הריביות בעקבות הוזלת גיוס הכסף במשק, ומגמת הפחתת הריבית בבנקים למשכנתאות. עלות גיוס הכסף שעמדה על 5% ומעלה ירדה ל-4.75%. "מדוע שהזכאים לא ייהנו מהתפתחות חיובית זו?", שואל איתם.

"הבנקים הפחיתו את הריביות בעקבות התערבות משרד השיכון. הבנקים חייבים במקרים כאלה לתקן בדיעבד את חוזי ההלוואות לטובת הזכאים, על-פי הנחיות משרדי האוצר והשיכון", אומר איתם.

מערכת הסיוע לרכישת דירה של משרד השיכון נקבעת על-פי ניקוד הזכאות, שעולה ככל שסיכוייו של הזכאי לרכוש דירה ממקורותיו הכספיים יורד. בעלי 1,000 נקודות ומעלה זוכים בהלוואה מסובסדת של המדינה בריבית 4%, ואילו רוב הזכאים שקיבלו ניקוד של 999 נקודות מקבלים הלוואה בתנאי שוק, עד תקרה של 5.5%.

לדברי מקור באוצר, "הריבית אינה הפרמטר היחידי הפועל לטובת זכאים. לזכאים יש עדיפות מבחינת תנאי הביטחונות, ולכן הבנקים למשכנתאות מוכנים לתת לזכאים הלוואות בסכום גבוה יותר, בהשוואה ליתר הלקוחות, כיוון שהאוצר משתתף בסיכון עם הבנקים".

עם זאת, האוצר דן בימים אלו בסוגיית הריבית - סוגייה נפרדת מסעיפי תוכנית איתם להאצת הבנייה, שבבסיסה מבצע לארבעה חודשים בהטבות לזכאים בפריפריה. ביום ג' צפויה התוכנית לעלות בקבינט הכלכלי-חברתי. איתם משוכנע שרוב סעיפי התוכנית יאושרו. "גברה ההכרה בשרי ישראל, שענף הבנייה הגיע לקו האדום ויש להצילו מקריסה", הוא אומר.