איתן יפעל להדחת מנכ"ל חברת ניהול אתר הפסולת הרעילה ברמת חובב - עקב מסקנות ועדת הבדיקה

"המחדלים חמורים: פעלה בניגוד לדרישות המש' לאיכות הסביבה ויכלה למנוע השריפה; הניהול כושל"

השר לאיכות הסביבה, רפאל איתן, יפעל להדחתו של זאב צל, מנכ"ל החברה לשירותי איכות הסביבה, המתפעלת את אתר הפסולת הרעילה ברמת חובב. זאת, בעקבות מסקנות הביניים של ועדת הבדיקה שהוגשו היום (ד') לשר איתן.

השר אמר היום (ד'), כי מימצאי הדו"ח הינם חמורים, וכי החברה פעלה בניגוד לדרישות המשרד לאיכות הסביבה, זאת במיוחד לאור קביעת הוועדה, כי ניתן היה למנוע את השריפה.

הוועדה קבעה, כי ההחלטה של עובדי האתר לאסוף תחילה את הסוללות של הצבא, ורק אחר כך לטפל בסוללות הפגומות - מכוסות השמן - מעידה על חוסר הבנה בסוגי הפסולת המאוחסנים באתר ובטיפול הנדרש.

"סביר להניח", קבעה הוועדה, "שהשימוש באבקת הכיבוי היה מונע את התפתחות האש. הזמן שבוזבז להרחקת החבית והבאת החול באמצעות הטרקטור, היה גורם שהגדיל את התפשטות האש".

עוד קבעה הוועדה, כי לחברה אין נהלים מסודרים לטיפול בליתיום, ולא נערכו תירגולות מתאימות, וכי למרות השלט האוסר שימוש במים, לא היה במקום חול זמין לטיפול מהיר באירוע.

חברי הוועדה קובעים, כי מבדיקות ראשוניות עולה תמונה קשה על מה שקורה בחברה לשירותי איכות הסביבה. בחברה אין חלוקת תפקידים ברורה, וקיימת חפיפה בין התפקידים השונים; כמו כן, יחסי העבודה עכורים בין העובדים הבכירים לבין עצמם, דבר הפוגע ביכולתם לבצע את עבודתם.

הוועדה התרשמה, כי מנכ"ל החברה, צל, אחראי ליצירת יחסי עבודה בלתי תקינים עם המשרד לאיכות הסביבה, וזו אינה מדווחת על אירועים הקורים באתר. "אירוע שריפת הליתיום הוא רק סימפטום הנובע מהיסטוריה של מחדלים, בתחום הניהול של האתר לפסולת הרעילה ברמת חובב", קבעה הוועדה.

השר איתן הודיע היום, עם קבלת הדו"ח, כי הוא מאמץ את ההמלצות והמסקנות. לדבריו, למרות שדו"ח הביניים אינו כולל מסקנות אישיות, מימצאיו חמורים ביותר ומעידים על ניהול כושל ומסוכן של החברה והאתר; ולפיכך יפעל להדחתו של מנכ"ל החברה.

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של זאב צל