החברה לישראל תקבל 45% מבית הזיקוק בחיפה שיונפק בידי המדינה

גורמי אנרגיה הביעו התעניינות ברכישת בית הזיקוק באשדוד, ששוויו 150 מיליון דולר * שוויו של בית הזיקוק בחיפה - 250 מיליון דולר

החברה לישראל תקבל תמורת חלקה בחברת בתי הזיקוק, 45% בבית הזיקוק בחיפה, ששוויו עומד על-פי הערכות שווי ב-250 מיליון דולר. המדינה תנפיק את מניות בית הזיקוק בחיפה, החברה לישראל תוכל להצטרף להנפקה או לצאת מאחזקותיה.

בית הזיקוק באשדוד, המוערך ב-150 מיליון דולר, יימכר על-ידי רשות החברות הממשלתיות במכרז. שר האוצר, בנימין נתניהו, ומנהל רשות החברות, אייל גבאי, כבר קיבלו כמה הצעות מגורמי אנרגיה בישראל בשותפות עם אנשי נפט זרים לרכישת בית זיקוק, עם העדפה לזה שבאשדוד.

אלו הפרטים העיקריים של ההסכם החדש המצוי בימים אלה בדיונים באוצר, הסכם המשנה את הסכם בז"ן המקורי שנחתם בידי החשב הכללי הקודם, ניר גלעד. ההסכם המוצע מבטל למעשה את האופציה שניתנה לחברה לישראל לצאת מבעלותה על בז"ן כבר בתחילת אוגוסט. החברה תוכל להיפטר מאחזקותיה (26%), אם תרצה, רק לאחר שהמדינה תפצל ותמכור את בתי הזיקוק.

התוכנית החדשה לעתיד בז"ן, שעיקר מטרתה הוא להימנע מהזרמה ממשלתית של 500 מיליון שקל במזומן כפי שמאפשר ההסכם המקורי, גובשה בידי הממונה על התקציבים, אורי יוגב, וזוכה לתמיכה של נתניהו ושר התשתיות, יוסף פריצקי.

בכירים הקשורים למשפחת עופר, בעלת השליטה בחברה לישראל, מודעים לתוכניות הללו ומוכנים לקדם אותן. אחד התנאים המרכזיים, מעבר לעניינים הכספיים, הוא החזרתו של עובדיה עלי לתפקיד יו"ר בתי הזיקוק.

עלי סיים את תפקידו, לאחר שתי קדנציות, לפני מספר חודשים ונתניהו ופריצקי סירבו להארכה. אם ייחתם ההסכם, יסכים פריצקי למינוי מחדש של עלי לשלוש שנים, בתנאי שעלי יפעל לקידום המיזוג, ויפקיד מכתב התפטרות שייכנס לתוקף ביום שהשר יחליט על כך.

רשות החברות אישרה גם היא את התכנית, לאחר שקיימה באחרונה שיחות עם פרופ' ראובן גרונאו, שמאז הכין חוות דעת ב-1996 חוזר ומדבר על חשיבות הפיצול. כמו כן זומן המנכ"ל הקודם של בז"ן, משה פרג'ון, לשיחות.

לפני חודשיים הודיעה החברה לישראל לבורסה על שתי הערכות שווי לבז"ן. רו"ח יצחק סוארי, בהזמנת החברה לישראל, העריך את החברה ב-2.234 מיליארד שקל. רן קרול, שביצע את העבודה בהזמנת המדינה, העריך את שוויה ב-2.143 מיליארד שקל.

שני המעריכים ביצעו, כפי שנקבע בהסכם המקורי, גם הערכות שווי לבתי הזיקוק שלאחר פיצולם, אולם החברה לישראל נמנעה עד כה מלפרסמם, למרות שעל-פי הסכם בז"ן היא מחוייבת לכך. בתגובה אומר דובר החברה לישראל: "הכל פורסם עלפי דין ובתיאום עם הרשויות הרלבנטיות". בענין ההסכם המתגבש אומר הדובר:" מדובר במגעים לדיון בהצעות השונות, אין מדובר בשלב זה על הסכם".

יותר אחזקות בחיפה, יותר מודרניזציה באשדוד

שוויו הגבוה של בית הזיקוק בחיפה נובע בעיקר מהאחזקות הנלוות הקשורות אליו. עם זאת, בית הזיקוק באשדוד נחשב למודרני מבין שניהם. הוא מצויד בעזרים כמו פצחן קטליטי, ונמצא במוקד הביקוש, בעיקר העתידי, של המדינה ואולי גם של הרשות הפלשתינית בעזה. אלו הן אחזקות בז"ן והערכות השוק לגבי שוויין:

* 100% בגדיב תעשיות ארומטיות, בשווי של 100-70 מיליון דולר.

* 50% בכרמל אולפינים, בשווי 150 מיליון דולר.

* 12.6% במפעלים הפטרוכימיים, המוערכים ב-20-15 מיליון דולר.

* אחזקות נוספות בעלות ערך כספי לא ברור, אבל פחות משמעותי: 26% בגדות תעשיות, 50% בשמנים בסיסיים חיפה, 25% בחברה המאוחדת לייצוא נפט, 25% בשירותי טנקרים, ו-25% בפמ"א (פיתוח משאבי אנרגיה).

לסיכום מדובר, באחזקות נילוות בשווי של ג-250 מיליון דולר. עם זאת, לבז"ן, ככל הידוע, חובות שלח כ-500 מיליון דולר לבנקים ולספקים. מרבית האחזקות "קשורות" בעיקר לבית הזיקוק בחיפה, ולכן כאמור הערכת השווי שלו גבוהה בהרבה. לדוגמא: גדות וכרמל אולפינים קשורים בצנרת לבית הזיקוק החיפאי, המעבירים חומרי גלם וחומרי ייצור בשני הכיווניםם. בית הזיקוק באשדוד לא מייצר בנזין בשל בעיות תקן, אלא מקבל חומר גלם מחיפה.