ידיעות אחרונות: המאפיות דורשות לייקר הלחם בפיקוח ב-20%

טוענות כי רווחיותן נשחקה בשנים האחרונות; משרד התמ"ת מסר לרו"ח חיצוני את הבדיקה בדבר טענותיהן של המאפיות.

האם מחיר הלחם יעלה בקרוב? נציגי המאפיות הגישו באחרונה בקשה למשרד התמ"ת להעלאת מחיר הלחם בפיקוח ב-20%, בטענה כי רווחיותן נשחקה בשנים האחרונות. משרד התמ"ת מסר לרו"ח חיצוני את הבדיקה בדבר טענותיהן של המאפיות.

לפני 4 שנים, בעקבות טענה דומה של המאפיות, הועלה מחיר הלחם ב-20%. צביה דורי, המפקחת על המחירים בתמ"ת, אמרה ל"ידיעות אחרונות", כי מחיר הלחם לא ישונה עד שלא תגענה תוצאות בדיקת הרו"ח ויתברר אם המאפיות צודקות בטענתן.

דרישת המאפיות הוגשה במקביל לכוונת של משרד התמ"ת להפחית את מחיר הקמח ב-5%. זאת, לאחר שהתברר, כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות", כי ביוני נדרשה הפחתה של מחיר הקמח בלמעלה מ-8%. זאת, על-פי נוסחת משרד התמ"ס, המשווה כל חודש בין מחיר חומר הגלם - מחיר החיטה בבורסת קנזס שצונח מזה מספר חודשים - לבין מחיר הקמח בארץ.

על-פי בדיקת המשרד לחודש יוני, היה צורך להפחית את מחיר החיטה הישראלית ב-8% לפחות. הפחתת מחיר החיטה גוררת אחריה הפחתה של מחיר הלחם.

למרות שעבר מאז בדיקת מחירי הקמח כחודש, עדיין לא הפחית משרד התמ"ת את המחיר בארץ, בלחץ טחנות הקמח. בשבוע שעבר נפגש לראשונה מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, עם נציגי טחנות הקמח ומסר להם כי בכוונתו להמליץ בפני אולמרט על הפחתת מחיר הקמח ב-5%, והוצאתו מפיקוח מחירים. נציגי הטחנות התנגדו בטענה, כי נוסחת החישוב של מחיר הקמח מיושנת ויש לתקנה. כמו כן התנגדו להוצאתם מפיקוח, אלא אם זו תהיה גורפת ותכלול גם את מחיר הלחם ושאר דברי מאפה בפיקוח.