מופז: לא נעביר ערים נוספות לפני שהרשות תחקור הפיגוע בהר גילה

"הקיצוץ בתקציב הבטחון לא יאפשר היערכות אופטימלית בצה"ל לאיומים המופנים כלפי ישראל"

שר הביטחון, שאול מופז, הודיע היום (ב') שישראל לא תעביר לפלשתינים ערים נוספות ביהודה ושומרון, עד שהרשות הפלשתינית תחקור את נסיבות הפיגוע שבוצע הלילה בכביש הרגילה, ובו נפצעו 3 בני משפחה אחת. לדבריו יש לראות ברשות אחראית ללכידת המחבלים, שיצאו משטחיה בבית לחם. אירגון גדודי חללי אל-אקצא לקח אחריות על הפיגוע אמש.

האישה שנפצעה אמש בפיגוע סמוך למחסום הוולג'ה, עדיין מאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים הדסה עין כרם. מבית החולים נמסר, כי היא מונשמת, אך מצבה יציב. במהלך הלילה היא נותחה.

בתה בת ה-9 מאושפזת במחלקה לכירורגיית ילדים במצב בינוני ומצבה מוגדר קל עד בינוני. בפיגוע נפצעו קלות שני בני משפחה נוספים - נערה בת 16 וילד בן 12.

אבו-מאזן מגנה "הקיצוץ בתקציב הבטחון לא יאפשר היערכות אופטימלית בצה"ל לאיומים המופנים כלפי ישראל" ראש הממשלה הפלשתיני, אבו-מאזן, גינה היום את הפיגוע.

אבו-מאזן ציין, כי מנגנוני הבטחון הפלשתיניים יעשו את הכל כדי ללכוד את מבצעי הפיגוע.

אבו-מאזן גילה, כי הוא עומד להיפגש השבוע עם ראש הממשלה, אריאל שרון, להמשך הדיונים על הסרת מחסומים, נסיגה מערים פלשתיניות נוספות, שחרור אסירים והסרת המצור מעל ערפאת.

מופז ציין, כי "יש לשמור על מידתיות בצעדי התגובה של ישראל". אפשר לעצור את התהליך בעקבות כל ירי, אבל נמשיך לעשות צעדים שביניהם הקלות הומניטריות ופתיחת מחסומים. לגבי העברת השליטה בערים - לא נוכל להרשות לעצמנו שהן יועברו וייצא מהן טרור".

המבחן - בספטמבר "הקיצוץ בתקציב הבטחון לא יאפשר היערכות אופטימלית בצה"ל לאיומים המופנים כלפי ישראל" שר הביטחון הציב לראשונה תאריך יעד שבו תיבחן מידת הצלחת התהליך. "התאריך הוא סוף ספטמבר". מופז התריע שהקיצוץ בתקציב הביטחון לשנת 2003 לא יאפשר היערכות אופטימלית בצה"ל לאיומים המופנים כלפי ישראל. בין האיומים - הטילים ארוכי הטווח "שיהאב 3" של איראן, והחשש שהמדינה הקיצונית תרכוש יכולת גרעינית.

מצוקה תקציבית "הקיצוץ בתקציב הבטחון לא יאפשר היערכות אופטימלית בצה"ל לאיומים המופנים כלפי ישראל" מופז הוסיף שהמציאות התקציבית של 2003 והקיצוץ הצפוי בשנת 2004 יוצרים בעיה במימון השוטף של פעילות צה"ל.

לדבריו כשהיה רמטכ"ל בשנת 99' הועברו 600 מיליון שקל להתכוננות לעימות מול הפלשתינים, שאכן החל כשנה לאחר מכן. כעת, לדבריו, אין יכולת לבצע דבר דומה במשאבים העומדים לרשות צה"ל.

מופז הודיע, כי בניית גדר ההפרדה היא צורך בטחוני חיוני, כולל השלמת 350 ק"מ לסגירה מוחלטת של המעבר מיהודה ושומרון לארץ. עלות הבנייה להשלמת הגדר - 5-4 מיליארד שקל, שעדיין לא תוקצבו.

בהופעתו בשבוע שעבר בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר השר שמשרד האוצר מבקש לקצץ 30 מיליארד שקל בחמש השנים הבאות, ואילו מערכת הביטחון מסכימה לקיצוץ מחצית מהסכום. הוא קבל על הפגיעה הקשה בתעשיות הביטחוניות כתוצאה מצמצום הרכש לצה"ל. מופז הבהיר שהוא בעד קיצוץ מבוקר ומדוד והדגיש: "אסור שהקיצוץ יהיה עמוק מדי. קיצוץ כזה יפגע בעוצמתו של צה"ל".

דיוני התקציב ייכנסו להילוך גבוה בחודש הבא לקראת הגשת מסגרת תקציב 2004 לממשלה. תקציב הביטחון עומד השנה לאחר הקיצוצים על 43.5 מיליארד שקל, לאחר שחל בו גידול בשל ההכנות למלחמה בעיראק. בעקבות הסרת האיום העיראקי גוברת הדרישה לקיצוץ משמעותי בביטחון, ומערכת הביטחון מעלה לכותרות את הדגשת האיום האיראני.

אזהרה לחיזבאללה "הקיצוץ בתקציב הבטחון לא יאפשר היערכות אופטימלית בצה"ל לאיומים המופנים כלפי ישראל" מופז הדגיש: "בסופו של דבר - מה שיקבע את גורל התהליך הוא התוצאות הביטחוניות. כל עוד המצב משתפר, יהיה נכון להמשיך בתהליך. הרגיעה היחסית היא משמעותית גם לתחושת הביטחון של אזרחי מדינת ישראל ולמצב הכלכלי. השינוי אצל אבו-מאזן וממשלתו הוא מסוים מאוד ולצדו קיימים סיכונים. הנחיתי את צה"ל להיערך לאפשרות של התפרצות מחודשת של הטרור, בתום השלב הנוכחי בתהליך".

מופז שיגר הבוקר איום מרומז לאירגון החיזבאללה, שלדבריו יורים פגזי נ"מ כדי לפגוע באזרחים בגבול הצפון. "זהו טרור ופיגוע לשמו", אמר מופז, "ואנחנו שומרים את הזכות לעשות מה שנדרש כדי להגן על תושבי הצפון. הירי נעשה גם כשאין טיסות בשמי לבנון, וגם כאשר מטוסינו אינם מתקרבים כלל לגבול". קצין בכיר הזהיר, כי חיזבאללה מתכנן לחטוף חיילים.