פריצקי מתגונן: אין נסיגה מהרפורמה בחשמל, לא קיבלתי את כל דרישות ההנהלה והעובדים

כך טוענים גורמים במשרד התשתיות * שביעות רצון גדולה בחברת החשמל מההסכם המתגבש, שידחה את תחילת הרפורמה ל-2008

המהלך לדחיית הרפורמה במשק החשמל מתבשל בחשאיות בין שר התשתיות, יוסף פריצקי, לבין הנהלת חברת החשמל וועד העובדים זה כשבוע וחצי. הצדדים סיכמו ביניהם, כי תישמר חשאיות מוחלטת עד שיסוכם ההסכם בכתב.

הכוונה היתה שהמהלך יישמר בסודיות, כדי שלא יטורפד על-ידי גורמים חיצוניים, לפחות עד ה-12 באוגוסט - מועד בו אמורים הצדדים להיפגש שוב ולסכם את הדברים. פרטי ההסכם המתגבש נחשפו אתמול ב"גלובס".

גורמים במשרד התשתיות אמרו היום (ד'), כי "שר התשתיות נכנס ללחץ מחשיפת המהלך, וממהר להסביר כי לא מדובר בנסיגה מהרפורמה, אלא בנקיטת צעד חדש שאמור להבטיח את יציבותו של עתיד משק החשמל".

על-פי המהלך החדש, שלא נכלל בחקיקה שאושרה בכנסת לפני שלושה חודשים, תהיה התחייבות שלא להפעיל את הרפורמה לפני שהרזרבה של משק החשמל תהיה מינימום 15%, לעומת אפס כיום. כמו כן, פריצקי מוכן להמתין עד אשר כושר הייצור יגדל ב-10% נוספים, כדי לענות על הגידול בביקושים לחשמל הצפוי בשנים הבאות. בסך הכל מדובר בתוספת של 25% לכושר הייצור, אשר בלעדיה הרפורמה לא תצא לדרך.

הרפורמה אמורה היתה לצאת לפועל ב-2006, אך כעת מדובר בדחייה ככל הנראה עד 2008. זאת, מאחר שיקח לפחות ארבע שנים עד אשר כושר הייצור יגדל ב-25%, דבר הדורש השקעות של מיליארדי דולרים בתחנות כוח חדשות, על-ידי המגזר הפרטי וחברת החשמל.

גורמים בהנהלת חברת החשמל ובוועד העובדים אמרו היום, כי הם מאד שבעי רצון מההסכם המתגבש, "משום שפריצקי הבין את החשיבות שביצירת רזרבות משמעותיות לפני יצירת זעזוע בענף". עקב החשאיות שאפפה עד כה את ההסכם, מסרבים בוועד ובהנהלה להתבטא באופן רשמי.

לדברי פריצקי, הוא לא קיבל את כל דרישות ההנהלה והעובדים, שכן אלה דרשו להבטיח רזרבה של 25% מכלל ייצור החשמל בטרם תחל הרפורמה, כלומר תוספת של 35% לכושר הייצור. לדבריו, ההחלטה בנושא הרזרבה תואמת את העמדה של היועצת של משרד התשתיות לעניין הרפורמה, חברת הייעוץ הבינלאומית דלויט-טוש. לדבריו, כדי להגדיל את כושר הייצור ב-25% יש להוסיף כ-2,700 מגוואט.

פריצקי אומר, כי ממילא נדרשות הכנות שיימשכו זמן רב כדי להכין את החברה לקראת הרפורמה, שמשמעותה תיאגוד של החברה. על-פי הרפורמה, שאושרה בכנסת, יוקמו מספר תאגידים שיעסקו בתחומי החלוקה והייצור, ובשלב מאוחר יותר הם יופרטו באמצעות הבורסה וכן על-ידי מכירה למשקיעים פרטיים.

תחום הפעילות המרכזי הנוסף של חברת החשמל - ההולכה - יישאר מונופול, כפי שנהוג בעולם, אך יפעל תחת חברה נפרדת שבבעלות מלאה של חברת החשמל. גם חברת האחזקות של חברת החשמל תישאר בשלב ראשון חברה ממשלתית בבעלות מלאה.

ההסכם המתגבש לדחיית הרפורמה

תופעל רק לאחר שכושר ייצור החשמל יגדל ב-25%

הרזרבות יגדלו מאפס ל-15% וכושר הייצור ב-10%

ההפעלה תידחה ככל הנראה משנת 2006 לשנת 2008

הגדלת כושר הייצור דורשת השקעה במיליארדי ד'

הצדדים סיכמו לשמור על חשאיות עד ל-12 באוגוסט