החד-הוריות ממשיכות במאבק למרות דעיכתו; צעדו היום ממאהל המחאה לכותל המערבי

האמהות החד-הוריות: הדעיכה נובעת מהתעלמותם של ראשי המדינה ומחוסר בהישגים כלכליים

למרות דעיכת מאבקן של האמהות החד-הוריות, כמו גם התעניינותם של כלי התקשורת והמאבקים הפנימיים במאהל, החליטו יוזמות המאבק להמשיך. "שום דבר לא ישבור אותי ואת האמהות החד-הוריות. נמשיך במאבק עד הסוף", אומרת ויקי כנפו, מנהיגת המאבק.

האמהות החד הוריות צעדו היום ממאהל המחאה לכותל המערבי.

לא רוצות עימותים

בימים האחרונים חלה רגיעה במאבק האמהות. לדברי נשים מאוהל המחאה, הדעיכה נובעת בעיקר מההתעלמות המופגנת של ראשי המדינה מהן: ראש הממשלה אריאל שרון, שר האוצר בנימין נתניהו, שר התמ"ת אהוד אולמרט ושר הרווחה זבולון אורלב.

הנשים סיפרו, כי הצטרפותה של קבוצת הנשים מירושלים והמאבקים עמן, שחלקם היו אלימים, גרמו לכך שלא מעט נשים החליטו להפסיק את המאבק, כדי לא להיכנס לעימותים עם אמהות אחרות במאהל.

"שר האוצר מייחל לכך שהמאבק שלנו ייפסק", אומרת אחת האמהות, "אבל אנחנו לא נישבר. אנחנו נחושות במאבקנו, ופשוט אין לנו ברירה. אם לא ננהל את המאבק במו ידינו, אף אחד לא ינהל את המאבק בשבילנו". דעיכת המאבק, סיפרו נשים אחרות, נובעת בעיקר מאי הצלחתו ומהעובדה, כי ההישגים הכלכליים המיוחלים לא הושגו. "אני מאשימה בעיקר את נתניהו", אמרה אחת האמהות ל"גלובס". "הוא מנצל את העובדה שהוא מומחה גדול בתקשורת. כשנוח לו, הוא מתעלם מאיתנו, וכשלא נוח לו, הוא משחרר לאוויר הצעות מגוחכות ומעליבות. אבל נתניהו שכח שאנחנו נשים, ויש לנו סבלנות ואורך רוח".

לדברי אותה אם, "צריך לזכור שאמהות חד-הוריות רבות מטופלות בילדים, חלקם חולים או נכים. קשה להתמיד במאבק כזה, שדורש סבלנות רבה. האויב משחק אתנו בכללים מלוכלכים".

לא נקפל את הזנב

כנפו לא מסכימה עם הטענה, לפיה יש דעיכה במאבק. "החלטתי שאני לוקחת על עצמי את המשך המאבק, לא רק בשביל עצמי, אלא עבור כל האמהות החד-הוריות בישראל. מה חשבו קברניטי המדינה, שנלך הביתה עם הזנב מקופל בין הרגליים?

לא מפחיתות הדרישות

"לצערי הרב, המנהיגים שלנו שומרים על זכות השתיקה, כי זה נוח להם. אבל הדרישות שלנו לא פחתו, ונדרוש מהם לעמוד מולנו ולענות עליהן. כל זה, כמובן, באמצעים דמוקרטיים ובלי אלימות.

בימים הקרובים נצא בהודעות לציבור הרחב, בעיקר נפגעי התוכנית הכלכלית, להצטרף למאבק שלנו. אנחנו רוצות להעצים את המאבק, כי אם ראש הממשלה חושב שהוא ימשיך להתעלם מאתנו, נקים מול ביתו משמרת קבועה".

כנפו הוסיפה, כי אמנם עבר רק חודש מאז נפתח המאבק, אבל מגזרים רבים כבר הצטרפו אליו - ערבים, דרוזים, חרדים, דתיים, מושבניקים וקיבוצניקים.