הקריון של יולי עופר ממשיך ללעוג למיתון

חברת הקניונים מליסרון סיימה את הרבעון השני ברווח של 12.2 מיליון שקל * מדווחת על שיפור בתוצאות הקריון, שקוזז עם חלקה בהפסדי קניון רננים

חברת מליסרון , שבשליטת יולי עופר, סיימה את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 12.2 מיליון שקל, ירידה של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. את החודשים ינואר-יוני סיימה מליסרון ברווח של 25.1 מיליון שקל, ירידה של כ-4%. החברה הודיעה היום, כי תחלק דיבידנד ביניים בסך של 6 מיליון שקל.

הנסיגה ברווח הרבעוני של מליסרון נזקפת לחלקה (30%) בחברת עופר נכסי רעננה, בעלת קניון "רננים" ברעננה. עופר נכסי רעננה תרמה למליסרון הפסד רבעוני של 1.4 מיליון שקל, לעומת רווח של 862 אלף שקל ברבעון המקביל, וקיזזה את השיפור שחל בתוצאות הנכס המרכזי של מליסרון - הקריון.

עופר נכסי רעננה דווקא רשמה שיפור מסוים ברווח התפעולי, שעמד על 12.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. ברם, הוצאות מימון העבירו את החברה להפסד של 1.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה (חלקה של מליסרון 627 אלף שקל, לעומת רווח של 2.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד).

מליסרון מציינת, כי מימון עופר נכסי רעננה הוא ברובו (53%) באשראי שקלי צמוד מדד והיתרה בשקלים לא צמודים (38%) ובדולרים. לירידת המדד ב-1.3% ברבעון השני וב-0.5% במחצית כולה, הייתה השפעה מהותית ביותר על הוצאות המימון שלה.

הקריון, מרכז הקניות בקרית ביאליק ממשיך, כאמור, לספק את הסחורה גם בתקופה של מיתון עמוק, ורשם רווח של 13.5 מיליון שקל ברבעון השלישי ושל 25.7 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה (שיפור של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד). הכנסות הקריון עמדו במחצית הראשונה על 63.8 מיליון שקל, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה. עיקר ההכנסות, 46.8 מיליון שקל, נבעו מדמי שכירות והיתרה מדמי ניהול ואחרות.

בחודש שעבר הודיעה חברת הדירוג מעלות על הותרת דירוג גבוה של AA מינוס לאיגרות החוב של מליסרון. הנכס העיקרי והחשוב ביותר של החברה, הדגישה מעלות, הוא הקריון, שמהווה כ-68% מהכנסות החברה. למליסרון נכסים נוספים באזור הקריון, בהם 2 מגדלי הקריון ומרכז ביאליק סיטי. בסך הכל לחברה שטחים מושכרים בקרית ביאליק בשטח של 65 אלף מ"ר וזכויות בנייה בהיקף של 40 אלף מ"ר נוספים.

במעלות ציינו, שהקריון הוא אחד הקניונים הטובים בישראל, כפי שמתבטא בעיקר בפדיון למ"ר - הנתון החשוב ביותר למדידת יעילות הקניון. הקריון נהנה מתפוסה מלאה ומדמי שכירות גבוהים מהממוצע בענף, בתקופה בה סובלים הקניונים מירידה במספר המבקרים, תפוסת שטחי המסחר יורדת וקצב תחלופת החנויות גבוהה מאוד.

במעלות הסבירו את הצלחת הקריון בשורה של גורמים, ביניהם קרבה יחסית לאזורי מגורים ותעשייה, בהם קהל יעד, שמוערך בכ-450 אלף איש, דרכי גישה נוחות ותמהיל ואיכות השוכרים. עוד ציינו שם, כי הקריון לא נפגע באופן מהותי מהתחרות הגוברת באזור חיפה, וזאת בזכות מיקומו באזור הקריות, בעוד מרבית מרכזי הקניות המתחרים נפתחו ביציאה הדרומית של חיפה, כלומר במרחק ממנו.

באשר לקניון רננים, בו מחזיקה מליסרון באמצעות עופר נכסי רעננה, קבעו במעלות, כי זה מתאפיין במיצוב עסקי נמוך ביחס לקניונים המובילים בישראל. במעלות מציינים, כי הסיכון הפיננסי של קניון רננים גבוה מהממוצע, בעקבות שיעורי החוב הגבוהים ויכולת כיסוי נמוכה של פירעון הקרן מהתזרים השוטף. לאור זאת, במעלות מעריכים כי לא צפויה תרומה משמעותית לרווחיות ולתזרים המזומנים של מליסרון מהאחזקה בקניון רננים.