מחאה במע"ץ על מינוי ויז'ניצר: "אין לו כישורים לנהל מערכת כה גדולה"

תלונה לתנועה לאיכות השלטון: "תנאי המכרז נתפרו למידותיו של ויז'ניצר" * משרד התחבורה: "לויז'ניצר ניסיון רב; המינוי יעמוד במבחן בית משפט מעל לכל ספק"

לפני כחודש פרסמה ברכה פרקש, סמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש במע"ץ, מכרז פנימי לתפקיד מנכ"ל מע"ץ, השונה בדרישותיו מהמכרז שפורסם שלוש שנים קודם. את מקומו של מנכ"ל מע"ץ היוצא, עמי לקס, יתפוס, כפי שמסתמן, אלכס ויז'ניצר, ראש מינהלת הביוב. במע"ץ טוענים, כי זו הסיבה לשינוי תנאי המכרז. בכיר במע"ץ אף הגיש תלונה לתנועה לאיכות השלטון, בדרישה לנקוט הליכים משפטיים נגד הליך המכרז. התלונה נמצאת בבדיקה משפטית בתנועה.

ממסמכי המכרז, שהגיעו לידי "גלובס", עולה, כי דרישות המכרז לתפקיד מנכ"ל כפי שפורסם ביולי 2003 הן: "השכלה אקדמית בהנדסה אזרחית. לבעלי תואר ראשון - ניסיון של 10 שנים לפחות בתחום הרחב של המקצוע, מתוכם 5 שנים בניהול פרויקטים הנדסיים, או ניסיון של 8 שנים לפחות בניהול פרויקטים הנדסיים. לבעלי תואר שני - ניסיון של 8 שנים לפחות בתחום הרחב של המקצוע, מתוכם 4 שנים בניהול פרויקטים הנדסיים, או ניסיון של 7 שנים לפחות בניהול פרויקטים הנדסיים".

דרישות המכרז, שפורסם ב-24 ביולי 2000, לאותו התפקיד : "השכלה אקדמית בהנדסה אזרחית בתחום הכבישים. לבעלי תואר ראשון - ניסיון של 8 שנים בביצוע ובאחזקת כבישים, מתוכם ניסיון של 4 שנים בתכנון גיאומטרי ובניהול פרויקטי תכנון. לבעלי המפתח ניסיון של 7 שנים בעבודות כבישים, מתוכם ניסיון של 5 בתכנון גיאומטרי.

במע"ץ אומרים, כי המכרז הפנימי בוטל, כיוון שלא היו הצעות. אלא שבכירים במשרד התחבורה טוענים, ששתי ההצעות שהוגשו נמשכו, כיוון שלמועמדים הובהר שאין להם סיכוי. בימים אלה בודקים במשרד התחבורה, איך מעבירים, בשלב זה לפחות, את ויז'ניצר ממשרד התשתיות לתחבורה, ללא מכרז. גם בתנועה לאיכות השלטון מבצעים בדיקה. בתלונה שהוגשה להם נכתב, כי המועמד של השר אינו יכול להשתתף במכרז לפי התנאים המקוריים לתפקיד, ולכן שונו תנאי המכרז. "כיוון שמלשכת השר הודיעו מראש למנכ"ל הנוכחי שמי שיבוא במקומו יהיה פלוני, אנו, הבכירים במערכת, חוששים שעומדים לפסול את כולנו במכרז הפנימי, ולפרסם מכרז חיצוני כדי להעדיף את מועמדו של השר". לגופו של מינוי כותב המתלונן: "אינני מכיר את המיועד, אך הבנתי כי הוא מנהל יחידה קטנה במשרד בתשתיות, ואין לו את הכישורים לנהל מערכת ענקית של 750 עובדים (כיום הוא ממונה על חמישה עובדים).

עוד הוא כותב, כי "תמוה בעיני מע"ץ מדוע מתעכבת התנועה במתן החלטה, לאור העובדה כי התלונה הוגשה כבר בתחילת יולי".

מע"ץ נמצאת בשנתיים האחרונות במשבר תקציבי חמור. פרויקטים חדשים הוקפאו, פרויקטים שנמצאים בהליך עבודה הואטו או הופסקו ביוזמת הקבלנים בשל אי עמידה בתשלומים. חשב מע"ץ, רפי דורסט, הודיע לאחרונה לעובדים כי יאלץ לנתק את קווי הטלפון והמכשירים הניידים בשל גירעון של כ-10 מיליון שקל בתקציב הארגוני.

מעבר לקשיים האובייקטיבים, מע"ץ נתפסת כגוף הזקוק לשינוי דרמטי. גורמים בענף מעריכים, כי ליברמן מעוניין במישהו שיזעזע את המערכת ויחזיר אותה לחיים. להערכתם, זו הסיבה שליברמן לא בחר ביוסי קופ, המשנה למנכ"ל שצפוי לפרוש בעוד שנתיים. המתמודד השני, ראובן יום טוב, אומרים גורמים במשרד התחבורה, הסיר את מועמדותו לאחר שהובהר לו כי אין לו סיכוי. עם זאת, רבים בענף התחבורה מטילים ספק ביכולתו של ויז'ניצר לעמוד במשימה.

יועץ התקשורת של ליברמן, שייקה רוזנפלד, אמר ל"גלובס" בתגובה: "אלכס ויז'ניצר הוא מהנדס בוגר טכניון, בעל ותק של 25 שנה בשוק הפרטי והציבורי. במסגרת תפקידיו שימש גם כסמנכ"ל חברת לורן, ונבחר לתפקיד מנהל מינהלת הביוב מתוך עשרות מועמדים.

"תוצאות המבחנים שנעשו לויז'ניצר על-ידי נציבות שירות המדינה וההתרשמות האישית של ועדת המכרזים היו חד משמעיים - תוצאותיו היו הטובות ביותר. מר ויז'ניצר נבחר לתפקידו במשרד התשתיות זמן רב לאחר שליברמן התפטר מתפקידו כשר התשתיות. במסגרת תפקידו כמנהל מינהלת הביוב עבדו תחתיו 19 עובדים, ותקציבה השנתי של המינהלת היה כ-500 מיליון שקל.

"לעניין תנאי המכרז: תנאי המכרז הנוכחי זהים, למשל, לתנאי המכרז כפי שהיה לפני שנים עם היבחרו של בן-ציון סלמן לתפקידו כמנכ"ל מע"ץ, וכך היה ברוב המקרים בעבר. מינויו של ויז'ניצר יעמוד במבחן בית משפט מעל לכל ספק, וזאת על דעת כל המשפטנים שהתבקשו לחוות דעתם".