אקרשטיין צבי תחלק לבעלי המניות את אחזקותיה באקרשטיין תעשיות

בשנה האחרונה הכפיל גיורא אקרשטיין את אחזקותיו האישיות באקרשטיין צבי ל-%60 מההון * אקרשטיין צבי מחזיקה ב-%75 ממניות אקרשטיין תעשיות, אחזקתה העיקרית

חברת אקרשטיין צבי, שבשליטת גיורא אקרשטיין, תחלק את אחזקותיה בחברת אקרשטיין תעשיות כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה - כך החליט אתמול (ד') דירקטוריון אקרשטיין צבי. אקרשטיין צבי היא החברה האם של אקרשטיין תעשיות, והיא מחזיקה ב-%74.8 ממניותיה. חברת התעשיות מהווה בשנתיים האחרונות את מקור הרווח העיקרי של קבוצת אקרשטיין.

החלוקה מתבצעת לאחר שנה שבה הגדיל גיורא אקרשטיין באופן משמעותי את אחזקותיו בחברת אקרשטיין צבי. בסוף 97' הוא החזיק בכ-%30 מההון בחברה ובכ-%40 מהשליטה. שווי אחזקותיו אז הסתכם בכ-50 מיליון שקל. לאחר מסע רכישות מתמשך במהלך 98', מגיעות אחזקותיו היום ל-%60 מההון ו-%76 מהשליטה. ההערכה היא, שאקרשטיין השקיע כ-45 עד 50 מיליון שקל בהגדלת אחזקותיו, ויחד עם עליית ערכן בבורסה בחודשים האחרונים, עומדות אחזקות אלה על שווי של כ-130 מיליון שקל. גם אקרשטיין צבי ביצעה מהלך רכישות של מניות אקרשטיין תעשיות, והגיעה מ-%64.3 בסוף 97' לאחזקה של כ-%75 היום.

דירקטוריון חברת אקרשטיין צבי מנמק את החלטת החלוקה בשוני שבין הפעילויות השונות בקבוצה. לצד אחזקותיה בחברה הבת התעשייתית, יש לאקרשטיין צבי פעילות בתחום הנדל"ן, העומדת כנראה להתרחב בשנים הקרובות. כיום מחזיקה אקרשטיין צבי בנכס מניב אחד - "בניין הצומת", מבנה בן 6,400 מ"ר ברחוב מדינת היהודים באזור התעשייה בהרצליה.

בנוסף, התקשרה אקרשטיין צבי בעסקת קומבינציה עם חברת מבני תעשייה לבניית "מגדלי אקרשטיין" בהרצליה פיתוח, מגדלים שהבנייה בהם החלה בשנת 97', ושהראשון שבהם צפוי להסתיים ביוני 2001. אקרשטיין צבי מחזיקה גם בקרקעות בקיסריה (35 דונם), בירוחם (65 דונם) ובמחצבה בהר צפרים שבנגב. חברת התעשיות מחזיקה בשלושה מפעלים, בהם היא מייצרת מוצרי בטון ומלט המשמשים לבנייה ולתשתיות.

יעקב בלקירסקי, החשב של חברת אקרשטיין תעשיות, אמר היום ל"גלובס" כי הפיצול יאפשר הכנסה קלה יותר של שותפים לכל אחת מהפעילויות הנפרדות, אך הוסיף כי בשלב זה אין כל מגעים להכנסת שותפים כאלה.

דירקטוריון אקרשטיין צבי ציין בהודעתו כי במרוצת הזמן הפכה החברה לחברת אחזקות, וכי בשוק ההון קיימת מגמה של הערכת חסר ומחיר מניה נמוך לחברות אחזקות, ביחס לשווי החברה והנכסים שהיא מחזיקה. הדירקטוריון מעריך, כי הערכת חסר כזו מאפיינת גם את מניות אקרשטיין צבי.

מייד עם פרסום הכוונה לפצל את שתי החברות, רשמו מניות הקבוצה עליות בבורסה. שווי השוק של אקרשטיין תעשיות עמד הבוקר על 167 מיליון שקל, מתוכם מחזיקה אקרשטיין צבי מניות בשווי של 125 מיליון שקל. שווי השוק של אקרשטיין צבי היה הבוקר 219 מיליון שקל. במהלך המסחר בבורסה, רשמו מניות אקרשטיין תעשיות עלייה של %7.5, מניות אקרשטיין צבי 1 עלו ב-%13 ומניות ה-5 - ב-%7.8.

השילוב בין השוני שבפעילויות שתי החברות לבין הערכת החסר של שוק ההון "הביאו למסקנה שחלוקתן של מניות אקרשטיין תעשיות כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה של אקרשטיין צבי תגדיל את הערך הכולל של מניות החברה בצירוף מניות אקרשטיין תעשיות, שיהיו בידי בעלי המניות לאחר החלוקה, לעומת שווי מניות החברה לפני החלוקה", כך קובעים הדירקטורים.

לא מן הנמנע ששיקול נוסף לחלוקה, במיוחד בעיתוי הנוכחי, קשור לתחום המס. אקרשטיין תעשיות היא חברת תעשייתית, ואם יאשרו שלטונות מס הכנסה את חלוקת הדיבידנד כפעולה הנחשבת למכירת המניות, תהיה אקרשטיין צבי פטורה ממס מהחלוקה, שכן מניותיה של החברה התעשייתית רשומות למסחר בבורסה משנת 89'.

הפטור ממס ניתן רק על עליית ערכה של אקרשטיין תעשיות עד 31 בדצמבר 98'. רווחים שנוצרים בבורסה משנת 99' חייבים במס, בגלל השינוי בהוראות חוק התיאומים. ייתכן שזו סיבה נוספת לחלוקה בעיתוי הנוכחי.

מי שיחויב במס בחלוקת הדיבידנד הם המקבלים - אלא אם הם פטורים. גיורא אקרשטיין, בעל השליטה בקבוצה, מחזיק את מניותיו באקרשטיין צבי (%85.3) באמצעות חברה פרטית שבבעלותו. היות שמדובר בחברה, תהיה קבלת הדיבידנד, במקרה שלו, פטורה ממס. מחזיקי מניות מקרב הציבור יחויבו, לעומת זאת, במס של %25 משווי הדיבידנד.

חלוקת הדיבידנד תצריך הפחתת הון באקרשטיין צבי, שכן השווי המאזני של מניות החברה התעשייתית (160.8 מיליון שקל) גבוה מיתרת הרווחים הצבורים של אקרשטיין צבי (123.6 מיליון שקל). הפחתת ההון צריכה להיות, אפוא, בסכום של 37.2 מיליון שקל, ואם בעלי המניות של אקרשטיין צבי יאשרו את החלוקה, יידרש לכך אישור גם מבית המשפט. אם בסופו של דבר תתבצע החלוקה, יקבלו בעלי המניות של אקרשטיין צבי 2.044 מניות אקרשטיין תעשיות עבור כל 1 שקל ע"נ של מניות אקרשטיין צבי שברשותם.

הודעתה של אקרשטיין צבי על חלוקה הדיבידנד בעין באה בד בבד עם פרסום הדו"חות הכספיים של החברה לשנת 98'. מהדו"ח עולה, כי החלוקה תקטין משמעותית את ההון העצמי של החברה. ההון העצמי הסתכם בסוף 98' ב-196.3 מיליון שקל, והוא צפוי לרדת ל-35.5 מיליון שקל בלבד לאחר החלוקה