התקשורת והמלונאות ממשיכים להכות בהכשרה: הפסידה כ-45 מיליון שקל ברבעון השני

הפסדים מצטברים של 317 מיליון שקל בשנתיים וחצי האחרונות כירסמו בהון העצמי של הכשרת היישוב, שמהווה רק 7.1% מסך המאזן

חברת הכשרת היישוב , שבשליטת יעקב ועופר נמרודי, מציגה היום תוצאות גרועות לרבעון השני, המשקפות את ההרעה בתוצאות החברות הבנות בקבוצה. הכשרת היישוב רשמה ברבעון השני הפסד נקי של 45.4 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 1.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי של החברה עמד ברבעון השני על 11 מיליון שקל בלבד, ירידה של 36% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בסיכום חצי שנתי, הנתונים גרועים עוד יותר: ההפסד הנקי של החברה הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-75.1 מיליון שקל, לעומת הפסד נקי של 16.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי החצי-שנתי ירד ב-33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכם בכ-31 מיליון שקל.

הירידה ברווח התפעולי של החברה נובעת בעיקר מהרעה בתוצאות עסקי התקשורת של הקבוצה, המרוכזים בעיקר במעריב החזקות (שדיווחה היום על הפסד תפעולי של 11 מיליון שקל) ובחברת רפיד ויז'ן (שרשמה הפסד של מיליון שקל).

תחום נוסף שהמשיך להעיק על הכשרת היישוב גם ברבעון השני הוא פעילות בתי המלון, המרוכזת בחברת מלונות הכשרת היישוב. ההפסד התפעולי שנגרם מפעילות זו הסתכם ברבעון השני ב-2.2 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 2.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בניגוד לעסקי התקשורת והמלונאות, מגזר הנדל"ן תרם כ-19 מיליון שקל לשורת הרווח התפעולי של הכשרת היישוב, לעומת תרומה של 18.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

שיפור נרשם גם בפעילות הביטוח של הקבוצה, המרוכזת בחברת הכשרה ביטוח . הרווח התפעולי מפעילות הביטוח הסתכם ב-6.3 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הפסד הנקי הגבוה במחצית הראשונה של השנה מיוחס לירידה ברווח התפעולי ברבעון השני ובמחצית הראשונה של השנה, אך בעיקר להפסד הון נטו בהיקף של 16 מיליון שקל. הפסד הון זה מיוחס בעיקר למכירת מלון גלי אילת באילת; להפסד ממכירתה ומפעילותה של הד ארצי, בהיקף של כ-27 מיליון שקל; ולהוצאות המימון הגבוהות של החברה, שהסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב-65 מיליון שקל, לעומת הוצאות של 44 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הוצאות המימון נרשמו בעיקר ברבעון השני והן הסתכמו ב-36 מיליון שקל ברבעון, לעומת הוצאות של 16 מיליון שקל ברבעון המקביל. אחת הסיבות לעלייה בהוצאות המימון היא עלייה בשיעור הריבית הממוצעת על ההלוואות הלא צמודות של החברה במחצית הראשונה של 2003, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

גם הירידה במדד המחירים לצרכן, בשיעור של 0.5% במחצית הראשונה של השנה, גרמה להכשרת היישוב להוצאות מימון על הלוואות לא צמודות, לעומת עליית מדד של 6.3% בתקופה המקבילה אשתקד. גורם נוסף שהשפיע על עליית הוצאות המימון הוא הפערים בין מדד "בגין" למדד "ידוע".

הכשרת היישוב הפסידה 104 מיליון שקל ב-2002 ו-138 מיליון שקל ב-2001. ביחד עם ההפסד של 75 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2002, הצטמק הונה העצמי ל-400 מיליון שקל בלבד, והוא מהווה כ-7.1% בלבד מסך המאזן, לעומת 8.6% בסוף 2002 ו-11% בסוף 2001 (במונחי דצמבר 2002).

מאזנה של הכשרת היישוב כולל את חברת הביטוח שלה, ועובדה זו מעוותת מעט את התמונה, אך לא ניתן להתעלם ממגמת השחיקה בהון עצמי בשנתיים וחצי האחרונות. מאזנה הממונף של הכשרת היישוב כולל מזומנים ופיקדונות לבנקים לזמן קצר, בהיקף כולל של 411 מיליון שקל, לעומת הלוואות לזמן קצר מבנקים בהיקף כולל של 860 מיליון שקל. לחוב זה מתווסף חוב בנקאי לטווח ארוך, המסתכם ב-687 מיליון שקל.

עם זאת, יתרת ההתחייבויות של הכשרת היישוב קטנה בגין אגרות החוב של החברות הבנות שלה קטנה ב-33 מיליון שקל והסתכמה ב-521 מיליון שקל.

מצבה הלא קל של הכשרת היישוב, כפי שהוא מתבטא בדו"חות הכספיים החצי שנתיים, אילץ את בעליה לבצע מספר פעולות נמרצות כדי לייצב את עסקי החברות הבנות שלה. במלונות הכשרת היישוב הוחלט למכור את מלון גלי אילת המפסיד; בתחום התקשורת החליטה החברה להיפטר מהגיבנת של הד ארצי, שהסבה לה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים; ובעיתון "מעריב" החליטה ההנהלה על קיצוצי שכר ועל פיטורי 100 עובדים. בהכשרת היישוב סבורים כי פעולות אלה יבואו לידי ביטוי בתוצאות החברות הבנות החל מהרבעון השלישי, אולם הסנטימנט השלילי בעסקי התקשרות והמיתון בארץ צפויים להמשיך להעיב על תוצאות החברה ברבעונים הבאים.