תחנות הדלק של גמול ומרלז בארה"ב כבר הניבו רווח של 780 אלף דולר

ערב העברת השליטה מציגה גמול רווח רבעוני של 29 מיליון שקל, בעקבות התאוששות שוק ההון * מרלז הקפיאה פעילות בארה"ב בניהולה של סיסקה בראזני, אשתו של אחד מבעלי השליטה

עדיין רחוק מלהזכיר את הצלחתה הפנומנלית של חברת הדלק אלון בארה"ב, אך לפחות בינתיים אין לחברות גמול ומרלז כל סיבה להתבייש בתוצאות פעילותן המשותפת בתחום תחנות הדלק, שהחלה בחודש מארס. מהדו"חות של חברת ד.י.ג תעשיות , המשתייכת לקבוצת מרלז, עולה כי החברה המשותפת לה ולגמול, שרכשה רשת של תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, רשמה בשלושה וחצי חודשי פעילותה מכירות של 97 מיליון דולר ורווח נקי של 780 אלף דולר.

זו הפעם הראשונה שבה נותנות ד.י.ג וגמול ביטוי לפעילותה של רשת פאס-מארט, שנרכשה מידי כונס נכסים שמונה לה ע"י ביהמ"ש בארה"ב במסגרת הליך של הסדר נושים. השתיים, בחלקים שווים באמצעות חברה שהקימו - ג'י.פי.אם - רכשו במסגרת העסקה 169 תחנות תדלוק וחנויות נוחות במזרח ארה"ב תמורת 34.7 מיליון דולר, וכן מלאי דלקים ומוצרים נלווים בשווי של כ-8 מיליון דולר.

היקף ההשקעה הכולל של השתיים בהון עצמי עמד על 16 מיליון דולר, בחלקים שווים. יתרת ההשקעה מומנה ממקורות בנקאיים וחוץ בנקאיים. קודם לסגירת העסקה, ובמהלך מו"מ שנמשך כשנה, פרשו ממנה החברות גרנית הכרמל (בעלת סונול) ופולאר השקעות.

חלק ניכר מרווחי ג'י.פי.אם בתקופה המדווחת - 240 אלף דולר - נרשמו בשבוע וחצי שחלפו לאחר רכישתה, ככל הידוע, על רקע מלחמת המפרץ שגרמה להמרת מחירי הדלקים בעולם. כשני שלישים מהכנסות ג'י.פי.אם נובעות ממכירת דלקים והיתרה ממכירת מוצרים בחנויות הנוחות.

ברבעון השני הציגה ג'י.פי.אם הכנסות ב-86.2 מיליון דולר ורווח נקי של 540 אלף דולר. מהדו"חות עולה, כי לג'י.פי.אם הון עצמי של 4.5 מיליון דולר המממן מאזן שהיקפו 41.5 מיליון דולר. במהלך הרבעון החולף, פעלה החברה לקידום עסקיה בארה"ב תוך ביצוע התייעלות תפעולית במערך כוח האדם, הוזלת דמי השכירות של תחנות הדלק וסגירת תחנות דלק לא רווחיות.

ד.י.ג, באמצעות עסקת תחנות הדלק, היא כיום זרוע פעילות משמעותית של קבוצת מרלז, הנשלטת בידי אייל יונה ואסף בראזני. ברם, בקרוב צפויה התמונה להשתנות מקצה לקצה עת תשלים חברה אחרת בקבוצה, אם.פי.איי, את רכישת השליטה ב...גמול, שותפתה של ד.י.ג ואחת מחברות ההשקעה הגדולות במשק.

בסוף יוני נחתם הסכם לפיו תקים אמ.פי.איי ביחד עם בעליה הנוכחיים של גמול, האחים טראמפ מארה"ב, חברה חדשה בה תחזיק אם.פי.אי 70% מהמניות. לתוך החברה החדשה יעבירו בעלי גמול את אחזקותיהם בחברה - 64.9% מההון והלוואה שנטלו מבנק הפועלים לצורך רכישת מניותיהם בגמול, שיתרתה כ-71 מיליון דולר. לאם.פי.איי תינתן אופציה לרכוש את מניות האחים טראמפ בחברה המשותפת תמורת 7.5 מיליון דולר.

עסקת גמול, שנועדה, בין היתר, לשפר את מצבו של בנק הפועלים (שהעניק לאחים טראמפ הלוואת נון-ריקורס לביצוע השקעתם), משקפת שווי חברה של 120 מיליון דולר לגמול - פי 4 ממחיר השוק של החברה ובדומה למחיר לפיו רכשו האחים טראמפ את מניותיהם בחברה לפני כשנתיים מידי קרנות הפנסיה וקופות הגמל של ההסתדרות ובנק הפועלים.

גמול עצמה פרסמה אתמול דו"חות כספיים מהם עולה, כי סיימה את הרבעון השני ברווח של 29.2 מיליון שקל, כתוצאה מהשיפור שחל בשוק ההון, ורווח של 21.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. זאת, לאחר שנה קטסטרופלית אשתקד שבה רשמה הפסד של 132 מיליון שקל, שמחק רבע מההון העצמי של החברה.

גמול פועלת בחמישה מגזרים עיקריים: שוק ההון, פעילות פיננסית, נדל"ן, טכנולוגיה והשקעות קבע. לחברה השקעות רבות ומגוונות, אך נראה כי הסיבה העיקרית בשלה נכונה אם.פי.אי לקחת על עצמה התחייבויות ענק הן קופת המזומנים של החברה שהסתכמה בסוף הרבעון השני ביותר ממיליארד שקל, מתוכם כ-400 מיליון שקל ברכוש השוטף והיתרה בהשקעות והלוואות לזמן ארוך.

גמול מציינת, כי לחברה נבעו ברבעון רווחים בסך 39.4 מיליון שקל מפעילות בני"ע סחירים ומימוש השקעות. במהלך הרבעון מכרה גמול את רוב אחזקותיה בחברת הנדל"ן המניב גזית גלוב לגופים מוסדיים תמורת 69.6 מיליון שקל.

אם.פי.אי, שצפויה לרכוש את השליטה בגמול בימים הקרובים, רשמה הפסד של 3.4 מיליון שקל ברבעון השני, בעיקר כתוצאה מירידה ברווחי חברת הנדל"ן אמד, בה היא מחזיקה 30% מהמניות. אמד, חברת הנכסים של קואופרטיב דן סיימה את הרבעון השני ברווח נקי של 804 אלף שקל, לעומת 12.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה אמד ברווח נקי של 8.2 מיליון שקל, לעומת 25.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה בחודשים ינואר-יוני הסתכמו ב-210 מיליון שקל והרווח התפעולי ב-61.6 מיליון שקל. עיקר הכנסותיה של אמד נבעו מפעילותה של החברה-הבת, דן רכב ותחבורה, זכיינית חברת השכרת הרכב אוויס בישראל.

מרלז, החברה-האם של אם.פי.אי, רשמה ברבעון השני הפסד של 2.8 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של השנה הפסד כבד של 12.6 מיליון שקל. במקביל להשלמת עסקת גמול, צפויה מרלז לפרק את אחזקותיה המשותפות עם זרוע השקעות של רוי דיסני, שמרוק, שהסתייגה מביצוע העסקה.

במסגרת מהלך היפרדות כפול תרכוש מרלז משמרוק 43.8% ממניות אם.פי.אי תמורת 10.2 מיליון דולר (בעיקר באמצעות נטילת התחייבויותיה של שמרוק לבנק הפועלים, בסכום של 7.1 מיליון דולר), ואת חלקה של שמרוק בתחנה המרכזית החדשה בת"א תמורת 10.1 מיליון דולר.

ועוד בקבוצת מרלז: למרות שלפי שעה נמשכת השותפות בין אייל יונה לאסף ברזאני (לאחרונה, כך פורסם כאן, ביקש יונה להחליף את ברזאני בשותף אחר) מתברר, כי אשתו של ברזאני, סיסקה, כבר איננה עובדת בקבוצה.

בחודש יוני אשתקד דיווחה חברת ד.י.ג, כי תעסיק את סיסקה בראזני בשכר של 10,000 דולר בחודש, לצורך הקמה ופיתוח של חברה-בת בארה"ב, שתעסוק ברכישת נדל"ן, ייצוג החברה בשווקים זרים ומטרות נוספות שייקבעו ע"י הדירקטוריון. מחודש פברואר, הוקפאה פעילותה של החברה-הבת, שעלות הקמתה הוערכה ב-200 אלף דולר והיא הפסיקה להפריש את דמי הניהול עבור סיסקה.