קבלת פנים לבינו: פיבי הפרישה 43 מיליון שקל בגין פרויקט שער הירדן

אזהרת "עסק חי" למיזם הנדל"ן היומרני המשותף ליזמים משתי המדינות * לשער הירדן הסתיימו מקורות המימון ושלטונות ירדן מאיימים לפרק הפרוייקט

ערב סגירתה הצפויה של העסקה להעברת השליטה בחברת פיבי אחזקות , מהאחים ספרא לצדיק בינו וקבוצת ליברמן, מפרסמת החברה, בעלת השליטה בבנק הבינלאומי, דו"ח המצביע על הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון השני ושל 23 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה.

לצד שיפור ניכר בתרומת הבנק הבינלאומי לתוצאות החברה - רווח של 47 מיליון שקל במחצית הראשונה, לעומת הפסד של 70 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ספגה פיבי במלואם את הפסדי החברה-הבת, פיבי בית השקעות, בסכום של 75 מיליון שקל. הפסדים שנגרמו כתוצאה מהפרשות לירידת ערך השקעות והלוואות, וכן הפסדי אקוויטי בחברות כלולות.

פיבי בית השקעות מרכזת ומפתחת את תחום ההשקעות הלא בנקאיות של הקבוצה. מדובר בהשקעות שהיקפן לסוף יוני עומד על 483 מיליון שקל, במגוון רחב של תחומים כגון: מסחר ושירותים, אופטיקה, שירותים פיננסיים, אינטרנט, ציוד רפואי, מיחזור, סלולר ומערכות תשתית. פיבי מדווחת, כי לאחרונה קיבל הדירקטוריון החלטה עקרונית למזג את פעילותה של פיבי בית השקעות לתוך החברה.

את עיקר הפסדיה, הניב לפיבי בית השקעות פרויקט שער הירדן, מיזם נדל"ן יומרני שהחל להתגלגל לפני יותר מ-10 שנים, בסמוך לחתימת הסכם השלום עם ירדן והאופוריה שנלוותה לו. מדובר בפרוייקט להקמת אזור סחר חופשי, שאמור היה להשתרע על מאות דונמים משני עברי הגבול הישראלי-ירדני, מרביתו בשטח ירדן, ולהעסיק אלפי עובדים. רואי החשבון של הפרוייקט, משרד ברייטמן אלמגור ושות', מפנה את תשומת הלב לאי הוודאות הקיימת לגבי המשך קיום הפרוייקט כ"עסק חי".

פיבי בית השקעות, המשקיע הגדול בפרוייקט, העמידה עד היום הלוואות וערבויות בהיקף של כמעט 80 מיליון שקל, מתוכן הפחיתה כ-43 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. יתרת הערבויות וההלוואות שהעמידה החברה, בניכוי הפחתות והפסדים נצברים, עמדה בסוף יוני על 4.6 מיליון דולר, כשלגבי 1.6 מיליון דולר מתוכן קיבלה החברה ערבות נגדית מידי צד ג', ככל הידוע, איש העסקים בני שטיינמץ, המחזיק 10% בפרוייקט (לאחר תום הרבעון השני הומרה הערבות בבטוחות כספיות).

פרוייקט שער הירדן משותף לפיבי (40%), יזם הנדל"ן אברהם אדמוב (25%), משפחת דג'אני מירדן (25%) ולשטיינמץ, שבעסקי הטכנולוגיה שלו הפסידה פיבי בשנתיים האחרונות עשרות מיליוני שקלים. הפרויקט, כך עולה מדו"חות פיבי, נקלע לקשיים בעקבות הרעה במצב הביטחוני והמדיני באזור וההאטה הכלכלית בעולם ובישראל, בשלוש השנים האחרונות, שגרמו לעיכובים בהתקדמות הפרוייקט ובקצב השיווק.

לאחרונה קיבלה חברת הפרוייקט מכתב מהרשויות בירדן המציין, כי העיכוב בבניית הפרוייקט ואי מילוי דרישות הרשויות גורמים נזקים לכלכלת ירדן, מה שעלול להוביל את הרשויות לבחון את המשך הפרוייקט על כל היבטיו ואף לקבוע נזקים ואובדן הזדמנויות אלטרנטיביות. כמו כן, הוחלט, בשלב זה, למנוע מהפרוייקט פעילויות בתחום התיירות.

נכון להיום, מדווחת פיבי, לא קיימת לפרוייקט הנהלה פעילה לאחר התפטרותו של המנכ"ל (שי ברוורמן) ברבעון השני; לפרוייקט נסתיימו מקורות המימון; חברת הפרוייקט לא שילמה דמי חכירה שנתיים בגין שטח הפרוייקט בירדן בסך כ-150 מיליון דולר; לחברה הירדנית גירעון של 13.7 מיליון דולר בהון העצמי לאחר הפסד של 10.3 מיליון דולר ברבעון השני, מה שעלול להוביל עפ"י החוק הירדני לפירוקה, אלא אם כן יוגדל הונה העצמי.

על מנת להמשיך בהתקדמות הפרוייקט קיים צורך בהקמת גשר המחבר בין הצד הישראלי לצדו הירדני של הפרוייקט, בחיבור חשמל נוסף לאתר, בהקמת מבנים להשכרה ובהקמת מערך שיווק. על מנת לבצע את האמור לעיל, נדרשים מקורות מימון נוספים בהיקפים משמעותיים.