דו"ח: הנזק מזיהום הקרקע במתחם תעש המגן בת"א - 296 מיליון דולר

ממליץ להטיל על תעש את מימון הטיפול בקרקע ובמים ב-29 מיליון ד', ע"פ עיקרון המזהם-משלם

הנזק הכלכלי הנובע מזיהום הקרקע במתחם תעש המגן בתל-אביב הוא 296 מיליון דולר. כך עולה מדו"ח שהוזמן על-ידי המשרד לאיכות הסביבה. את הדו"ח הכינה חברת פארטו הנדסה.

סכום זה כולל בין היתר את עלות ניקוי הקרקע ואת עלות ניקוי אקוויפר המים, שזוהמו במשך שנים בחומרים כימיים ובמתכות כבדות; נזק שנגרם למדינה מעיכוב הבנייה במקום; נזקים שנגרמו עקב מגבלות שימוש לבעלי קרקע אחרים; נזקים שנגרמו לעיריית תל-אביב בשל אובדן ארנונה ועלות הנזקים העקיפים, הכוללים ירידת ערך הנדל"ן .

לדברי מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, ד"ר מיקי הרן, מסקנות העבודה מוכיחות, מעבר לכל ספק, שהיקף הנזק של מפעל תעשייתי בלב איזור מגורים הוא עצום, וכי מפעל שאינו עומד בתקנים המחמירים ביותר עלול לגרום לנזקים הגבוהים עשרות מונים מהעלויות שהיו נדרשות על מנת למנוע אותם.

לדברי השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, על התעשייה בארץ להבין שהשקעה בנושאים סביבתיים בתחילת התהליך, והיא שיקול כלכלי החוסך בסופו של דבר משאבים יקרים.

עורכי הדו"ח מעלים את השאלה, על מי יש להטיל את המימון. להערכתם, את הטיפול בקרקע ובמים, שעלותו כ-29 מיליון דולר, יש להטיל על תעש כחלק מהעיקרון של המזהם-משלם.

לדבריהם, את העלויות הנובעות ממגבלות הבנייה ואמצעי המיגון בסך 16 מיליון דולר יש להטיל על היזמים, שקנו שטחים בעלי ייעוד לתעשייה, ועם הפינוי הם עתידים להנות משינוי הייעוד.

על-פי עמדה זו, כפי שאין דורשים מהיזמים לשלם למדינה בעקבות השבחת נכסים, היזמים אינם צריכים לתבוע את המפעל והמדינה על תוספת העלויות, שהיא שולית יחסית לעליית ערך הקרקע.

מפעל תעש המגן לייצור נשק פעל במתחם ששטחו 44 דונם, בשכונת נחלת יצחק בתל אביב מראשית שנות ה-50 ועד 1997. עד 1981 הוזרמו שפכי המפעל לבורות ספיגה ללא טיפול. המפעל פונה לרמת השרון ב-1993.

שלוש שנים אחר כך, ובעקבות דרישת הארגונים הירוקים, בוצע סקר זיהומים על-ידי חברה בריטית שגילה שמי תהום באזור זוהמו. ההערכות הן, כי פוטנציאל המים המזוהמים הוא של כ-640 מיליון מ"ק, מהם 74 מיליון מ"ק מתחת למתחם, וכי יש לנקות את הכתם לפני שיתפשט עוד יותר.

באשר לנזק הנדל"ני הוכח, שהמצאות המפעל גורמת לירידת ערך הנכסים במקום ב-15% לפחות. עם זאת, ערך זה צפוי לעלות עם פינוי המתחם. על-פי הערכה, היזמים ובעלי הקרקע ירוויחו עם הפינוי כ-45%.

במקום מתוכננים ארבעה מגדלי מגורים, ובהם 848 יחידות דיור על-ידי מבני תעשייה, שטחי תעסוקה בשטח של 19 אלף מ"ר וכן בנייני ציבור. עלות הדחייה בשל הזיהום כ-21.5 מיליון דולר.

להערכת עורכי הדו"ח, קיימת כדאיות כלכלית עצומה לפינוי המפעל מאזור התעסוקה, שכן בנוסף לעלייה בערך הנדל"ן הבנוי באזור, בעקבות סילוק המזהמים, יוקמו באזור אזורי תעסוקה ומגורים חדשים שיעלו את ערכי הנדל"ן בכל האיזור.