האדם והתאגיד: פסיקה הפוכה

שוב פסקי דין סותרים בתחום ההתחייבות בין מתווך דירות ולקוח

חוק המתווכים קובע, כי מאז חקיקתו וכניסתו לתוקף, אדם לא יכול לעסוק בתיווך אלא אם כן הינו בעל רישיון תיווך. התנאים הקבועים בחוק לקבלת רישיון תיווך מורים, באופן חד משמעי, כי רק אדם יכול לקבל רישיון, והינם כוללים דרישת גיל (מעל 18 שנה), אי הרשעה בביצוע עבירה שיש עימה קלון בחמשת השנים שקדמו להגשת הבקשה, אזרחות/תושבות ישראלית (לחילופין תושב חוץ עם היתר) ועוד.

הזכאות לדמי תיווך, כמוגדר בסעיף 19 לחוק, תקום רק בהתקיים שלושה תנאים מצטברים: המתווך היה בעל רישיון תיווך, מולאה דרישה בכתב בהתאם להוראות החוק, והמתווך היה הגורם היעיל.

לאור קיום "אופנת" משרדי תיווך המאוגדים כחברה ו/או עובדים תחת שמות מסחריים (אנגלו סכסון, רימקס, יוניברסל ועוד) נדרש ביהמ"ש לשאלה - האם זכאית חברה המעניקה שירותי תיווך לדמי תיווך? לשונו של החוק ברורה. חברת תיווך אינה זכאית לדמי תיווך הואיל ואינה יכולה להיות בעלת רישיון תיווך, שכן את התנאים לקבלת רישיון, כמוגדר לעיל, יכול לקיים רק אדם.

כך נפסק מפורשות בפסק דינו של ביהמ"ש המחוזי (נצרת) בענין אמנון אזערי בע"מ (ע.א. 2178/02).

ומעשה שהיה כך היה. אמנון אזערי האיש הינו מתווך בעל רישיון תיווך. אמנון אזערי החתים את הלקוחה על כתב התחייבות כלפי אמנון אזערי בע"מ, החברה באמצעותה הוא עובד.

בכתב הגנתה לא טענה הלקוחה כל טענה בענין, אולם בימ"ש השלום (ביוזמתו!) מצא כי כתב ההתחייבות אינו חוקי, מכיוון שאין לחברה רישיון תיווך כדין. בערעור בפני ביהמ"ש המחוזי, נדחה ערעורה של חברת אמנון אזערי בע"מ ברוב דעות. שופטי הרוב קבעו כי שירותי תיווך ניתנו ע"י החברה, והיא אינה בעלת רישיון כדין, ולפיכך, קבעו, ההסכם (ההתחייבות לתשלום דמי התיווך) כלל אינו חוקי.

לשופט המיעוט צרמה תוצאה זו והוא קבע, כי מדובר בחברה שמאחוריה עמד, למעשה, מר אזערי, ונושאת את שמו, והיא למעשה, בבעלותו. בנימוקו השני התייחס לכך שההתנהלות הכלכלית באמצעות חברה בע"מ לא באה לעקוף את הוראות חוק המתווכים אלא אך ליצור מסגרת נאותה יותר, "ואולי משתלמת יותר מבחינת דיני המס" כלשון השופט.

ביום 28.7.03 ניתן פסק דין בבימ"ש השלום בת"א בענין שור נ' מטרופוליס בע"מ (ת.א. 12663/00) שם השופט גלדשטיין נדרש לסוגיה דומה. השופט גלדשטיין, מבלי להתייחס לפסק דין המחוזי הנ"ל הקיים בענין, קבע כי "ניתן להפריד בין נותן שירות התיווך שחייב להיות מתווך מורשה ע"פ חוק המתווכים, לבין מי שיכול ויתבע כספים המגיעים ממקבל השירות. רישיון תיווך מוענק לאדם ולא לתאגיד, אלם מתווכים יכולים להיות מאוגדים בתאגיד ויכולים ליתן לתאגיד את הזכות לגבות כספים עבורם".

נכון שהתוצאה של שלילת דמי תיווך מחברת תיווך אינה ראויה. יחד עם זאת, נוסח החוק, לפחות במתכונתו הנוכחית, תומך דווקא בפסק הדין של ביהמ"ש המחוזי, ועד שלא ישונה החוק - יש לכבדו...

לאור האמור - המלצת היום למתווכים - הקפידו כי בטפסי ההזמנה לא יירשם רק השם המסחרי, כי אם גם שם המתווך, מס' רישיונו ומס' תעודת הזהות שלו, ובכל מקום בטופס בו נרשם השם המסחרי, רישמו ליד ו/או הוסיפו את שם המתווך.

אם כבר הייתם הגורם היעיל ליצירת עיסקה, חבל "להמר" על דמי התיווך...

הכותבת מתמחה בדיני מקרקעין ובדיני תיווך.