בואינג לא תרכוש %42 ממניות ראדא; החברות יחתמו על הסכם שיתוף פעולה

בודינגר: הסיבה - המשבר בבואינג * גורמים מקורבים לבואינג: ליקויים בניהול בעבר תרמו להחלטה

חברת בואינג האמריקנית, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, החליטה שלא לממש את כוונתה לרכוש מניות בחברת ראדא, לאחר תהליך בדיקת נאותות (דיו-דיליג'נס) שהתנהל בשנה האחרונה. כך הודיעו היום (ג') שתי החברות.

בואינג התכוונה לרכוש %42 ממניות ראדא, תמורת 10 מיליון דולר. זאת היתה אמורה להיות ההשקעה הישירה הראשונה של בואינג בתעשיית התעופה בישראל. תהיך בדיקת הנאותות נמשך מאז מארס 1998, וסיומו נדחה פעמיים - תחילה ליולי 1998 ולאחר מכן ל-15 בינואר השנה.

נשיא ויו"ר ראדא, אלוף (מיל.) הרצל בודינגר, אמר ל"גלובס", כי הרקע להחלטת בואינג הוא בין השאר המשבר הכלכלי והניהולי בו שרויה החברה, עקב ניהול לא נכון של הזמנות המטוסים האזרחיים ואיחורים באספקה ללקוחות, שהביאו את החברה להפסדים ראשונים ב-50 שנות קיומה.

תוכנית הרה-ארגון בבואינג כוללת פיטורי 56 אלף עובדים בתקופה הקרובה. חברת בואינג אנטרפרייזס, זרוע ההשקעות של בואינג, אשר ניהלה את המו"מ עם ראדא, פורקה בלא שביצעה פעילות, והמגעים עם ראדא הועברו לחטיבת השירות ללקוח, שאינה מבצעת השקעות כספיות.

ואולם, גורמים המקורבים לחברת בואינג מסרו, כי סיבה נוספת להחלטה היא ביקורתה של בואינג על היבטים שונים בניהול החברה על ידי ההנהלה הקודמת. לדבריהם, ההלוואה בסך 600 אלף דולר שקיבל המנכ"ל הקודם, חיים ניסנסון, אותה טרם החזיר במלואה, היא הנקודה העיקרית שהועלתה בנקודה זו.

סגן נשיא בואינג, תום שיק, אמר בזמנו ל"גלובס", כי צוות הבדיקה מטעם החברה מצא ליקויים בפעילות ההנהלה הקודמת, שהיו לדבריו הסיבה לשתי הדחיות בסיום הדיו-דיליג'נס. ניסנסון מסר בזמנו בתגובה, כי ההלוואה ניתנה באישור מועצת המנהלים, כחלק משכרו.

לדברי בודינגר, במקום כניסת בואינג לשותפת בחברה, ייחתם הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי בין החברות. במסגרת ההסכם, תשלב בואינג במרכזי אחזקה קיימים ועתידיים למטוסים ומערכותיהם, את מערכת בדיקת המערכות של ראדא מדגם "סמארט קאטס", המקצרת את זמן הבדיקה ממספר ימים למספר שעות. מרכזים אלו קיימים בסיאטל, בדאלאס ובלונדון, ובואינג עומדת להקים מרכז נוסף בשדה התעופה סחיפול בהולנד.

בודינגר גילה, כי במקביל לשיחות עם בואינג, מנהלת ראדא מגעים עם 3 יצרניות תעופה גדולות בארה"ב, ליצירת שיתופי פעולה מקבילים. "לא יהיה ניגוד אינטרסים בין שיתוף הפעולה שלנו עם בואינג, לבין החברות האחרות", אמר בודינגר.

"ראדא לא היתה זקוקה להזרמת הכסף מבואינג, אלא רצתה בעיקר להתחבר לשם המותג 'בואינג'. שיתוף הפעולה האסטרטגי יענה על השאיפה הזאת. עד היום מכרנו 20 מערכות מסוג זה, במחיר של 4-2 מיליון דולר למערכת, ואני צופה שההסכם עם בואינג יאפשר את הגדלת המכירות בצורה משמעותית. אמרתי בזמנו לא פעם, כי אם עלי לבחור בין הזרמת כספים גרידא לבין שותפות אסטרטגית ברשת התחזוקה של בואינג, אעדיף את האופציה השנייה ללא היסוס".

בהודעה משותפת שפירסמו בואינג וראדא, הן מסרו על "תוכניות להמשך הדיונים לשירות משותף בשוק העולמי של מערכות בדיקה למטוסים". בואינג ציינה, כי מאז החל תהליך בדיקת הנאותות, ערכה ראדא "שינויים משמעותיים במערכי הניהול, האירגון והעסקים שלה", והביעה את הערכתה לשינויים ולכיוון החדש שהחברה הולכת בו.

"בשעה זו", הוסיפה ההודעה, "הגיעו שתי החברות למסקנה, שהשקעת הון פסיבית בראדא אינה הדרך ההולמת ביותר כדי להשיג יתרון אסטרטגי בשוק העולמי של מערכות בדיקה למטוסים. לכן הסכמנו שההסכם הקיים להשקעת ההון לא ימומש.

"בחודשים הקרובים ידונו החברות בדרכים חלופיות לעבודה משותפת בשוק זה. בואינג מעריכה את ההישגים הטכנולוגיים הטמונים במערכות הבדיקה של ראדא, ומקווה להמשך היחסים בעתיד"