"נתיבי איילון צריכה לבצע את כבישי הרוחב, כי מע"ץ פשוט לא יכולה"

אריה בר, המנכ"ל הטרי של נתיבי איילון, סבור שהוועדה המחוזית לא מבינה את החשיבות באיילון דרום, ומאחל לוויז'ניצר הצלחה בהפיכת מע"ץ לחברה יעילה

אריה בר מכהן בתפקיד מנכ"ל נתיבי איילון ארבעה חודשים, וכבר מרגיש בבית. אחרי תקופה ארוכה בחברת ערים, וכמנכ"ל משרד השיכון הוא מרגיש במידה מסוימת שהתפקיד קטן עליו. לפיכך אין פלא, שהחליט להוציא אל הפועל תוכניות מגירה קבורות- לקרות את האיילון. עם זאת, חרף כל ניסיונו הוא מפתיע, כאשר הוא מתרגש מהתנהלות הוועדה המחוזית, "שפשוט לא מבינה את החשיבות של פרויקטים תחבורתיים". בראיון ל"גלובס" הוא אף מודיע, שנתיבי איילון יכולה וצריכה לבצע את כבישי הרוחב של חוצה ישראל, כי מע"ץ פשוט לא יכולה.

גלובס: מה הסיבה לעיכוב בפרויקט איילון דרום?

בר: איילון דרום הוא אחד הפרויקטים הגדולים שמקדמת נתיבי איילון. ישנה חשיבות רבה בזירוז העבודות, משום שבאמצע שני המסלולים ממוקמת מסילת הרכבת ראשון מערב, קו הרכבת החשוב ביותר. הגשנו תוכנית לוועדה המחוזית בין מחלף השריון לבין מחלף וולפסון, ושם זה תקוע.

"לי יש הרגשה, שפשוט לא מבינים את חשיבות הפרויקט. התוכנית לא מקודמת בגלל כל מיני בקשות שוליות. כך למשל, הוועדה מתנה את האישור בפתרון מוקדם של איך תיראה הכניסה לחולון - פרויקט בעל חשיבות מקומית, לעומת איילון דרום, שהוא בעל חשיבות לאומית.

"כמו כן, לאורך הדרך יש את בית הביל"ויים, המט ליפול, שאליו פלשו 5 משפחות. למרות שיש בידינו תוכנית שמגדירה את הבית להריסה, המועצה לשימור אתרים הביאה לכך שהמבנה יוכרז לשימור אחרי שהתוכנית אושרה, ולכן הפתרון של המסלול הנוסף יהיה במנהרה מתחת למבנה. משמעות החלטה זו היא ייקור ב-50 מיליון שקל.

"הצעתי להעתיק את המבנה למרחק של 150 מטר, ובנוסף לממן פיתוח של הפארק ואלמנטים תיירותיים. רק כי הוא לשימור, המדינה צריכה להשקיע 50 מיליון שקל וזאת למרות שהוא מבנה רעוע ולא אטרקטיבי. לארגונים הירוקים בוועדה המחוזית יש כוח אדיר, אולי מוגזם".

אתה צפוי להגיש לאישור שר התחבורה תוכנית לקירוי איילון ובנייה מעליו. מה עוד אתה מתכנן?

"אני רוצה לעשות את כבישי הרוחב שתומכים בכביש חוצה ישראל. אני חושב שכל אלה שטוענים שאין נוסעים בכביש מבלבלים את המוח. זה כביש מצוין, וחיוני בעיקר לנסיעות ארוכות מצפון לדרום. כבישי הרוחב היו צריכים להתבצע לפני שכביש 6 היה מוכן, ולכן הם בעלי חשיבות מהמעלה הראשונה. האנשים בסופו של דבר רוצים להגיע למרכז הארץ ומהר, ויהיו מוכנים לשלם בעד שירות זה. אם מע"ץ היתה משקיעה 30% מהכסף שהשקיעו בכביש חוצה ישראל בזמן, הכבישים הרוחביים היו מוכנים".

מה שאתה אומר הוא בבחינת חלב שנשפך.

"אין פתרון אחר, אלא לקדם באופן מיידי את הכבישים. אני חושב שחברת נתיבי איילון, שיש לה יכולת ביצוע מעולה, צריכה לבצע את כבישי הרוחב שבתחום המטרופולין.

במע"ץ לעולם לא יוותרו על המנדט.

העניין הוא לא ויכוח ביני לבין מע"ץ. אני מייחל ליום שבו מע"ץ תהיה חברה יעילה. יש עבודה לכולם. זה לא עסק פרטי שלי או של מישהו אחר. מע"ץ חייבת להתארגן אחרת, כי במתכונת הקיימת היא לא יכולה לנהל את העניינים. אני סמוך ובטוח שגם שר התחבורה וגם מנכ"ל מע"ץ החדש, אלכס ויז'ניצר, יביאו את מע"ץ למצב יעיל יותר. אני חושב שעד שמע"ץ תגיע למצב הזה, חברת נתיבי איילון חד משמעית ערוכה לביצוע מיידי של כבישי הרוחב 531 ו-431. מע"ץ, במתכונת הקיימת שלה ובשיטת התקצוב שלה, לעולם לא תגיע לסטנדרטים של כביש חוצה ישראל. נושא התחזוקה, למשל. בכל העולם תקציב התחזוקה עומד על 3%-2% מתקציב הפיתוח. במע"ץ מדובר על פרומיל, אז מה הפלא שהמצב בכבישים כל כך גרוע? המגמה להביא לשינוי במע"ץ היא ברוכה ומחויבת המציאות.

יש שמועות שויז'ניצר מתכוון לרכז את הסמכויות, ולהיאבק מול החברות העירוניות על פרויקטים.

"אני יכול להגיד לך דבר אחד: אני וויז'ניצר ידידים טובים, ואנחנו לא נגיע לריב. שנינו אנשים שמבינים, ושנינו עושים עבור המדינה ולא עבור הבית שלנו. אני יכול להעיד שכבר לפני מספר ימים, כשהגיעו אלי השמועות האלה, אלכס אמר לי בעצמו שלא דובים ולא יער.

השבוע התקבלו תלונות, כי נתיבי איילון, כמו מע"ץ וגופים אחרים במשרד התחבורה, נותרה חייבת לקבלנים כספים עבור עבודות שביצעו.

בר: נוצר עיכוב קטן ולא משמעותי בשל מעבר משרד התחבורה למשרדים החדשים, והכנסת החשבונות למחשב. בנוסף נוצר עיכוב בתשלום בשל א העברה במועד של תשלומים מהרכבת, בשל המעבר לחברה ממשלתית. רק לאחרונה קיבלנו 40 מיליון שקל, ואנו צפויים לקבל עוד 26 מיליון שקל. לא מדובר בעיכובים מהותיים.