בעלי תוכנה לעניין רוכשים את השלד הבורסאי אי-אונליין

יובל ומיכאל גולן ישלמו תמורת השלד כ-5.5 מיליון שקל

כמעט שנה לאחר שרכש את השלד הבורסאי אי-אונליין , מוכר יאיר רבינוביץ' את אחזקותיו בחברה. היום הודיעה החברה, כי רבינוביץ' ושותפיו בחברה, חברת הברוקרים אנליסט ודורון שגיב, ימכרו את אחזקותיהם בחברה (84.75% יחדיו) ליובל ומיכאל (מיקי) גולן, בעליה של חברת תוכנה לעניין.

על פי ההסכם, ישלמו האחיינים גולן לרבינוביץ' ולשותפיו סכום השווה ליתרת המזומנים בקופת החברה בתוספת 1.49 מיליון שקל - סה"כ כ-5.5 מיליון שקל. עד כה שילמו השניים מקדמה בסך 550 אלף שקל והיתרה תשולם ב-23 באוקטובר - מועד השלמת העסקה.

כזכור, יאיר רבינוביץ' קיבל לידיו בנובמבר אשתקד את השליטה באי-אונליין, כשרכש 31.5% ממניות החברה מידי מיסדה, קובי שמר, תמורת 3,000 שקל בלבד במזומן. תמורת סכום זה קיבל רבינוביץ' שלד בורסאי חסר פעילות או מזומנים שלו נכס אחד ויחיד - הפסדים צבורים של 50 מיליון שקל, אותם ייעד לנצל לצורכי מס.

אלא שלאחרונה ניתן פסק דין תקדימי (פס"ד רובינשטיין), הנוגע לעסקאות מלאכותיות. על פי פסק הדין, רכישת חברה לצורכי מס תחשב לעסקה מלאכותית, כלומר לא תוכר לצורכי מס, באם פעילותה שונה במהותה מפעילות הרוכש. (רובינשטיין, נזכיר, הוא קבלן שרכש חברה לגידול דגים - מה שהוכרז על ידי בית המשפט העליון כעסקה מלאכותית שאינה מוכרת לצורכי מס).

בעקבות הפסיקה, הבין רבינוביץ' כי לא יוכל להכיר בהפסדי אי-אונליין בעבר לצורכי מס, והיה ברור כי החברה תוצא למכירה במהרה. בינתיים גיבש רבינוביץ' הסדר נושים לחברה, לה גירעון של 7.5 מיליון שקל בהון העצמי, נכון לרבעון השני בדומה למצבת התחייבויותיה, וגירעון של 4.9 מיליון שקל בהון החוזר.

על פי תנאי ההסדר, העמידו בעלי המניות הגדולים בחברה הלוואה של 600 אלף שקל, שתשמש לפירעון חובותיה במסגרת ההסדר, בתוספת הסכום שיידרש למימון הטיפול בהסדר הנושים וחידוש המסחר בניירות הערך שלה. במסגרת ההסדר, תפרע אי-אונליין את מלוא חובותיה לנושים בדין קדימה ו-15%-20% מחובותיה לכל אחד מהנושים האחרים.

בנוסף להלוואת הבעלים, רכשו בעלי השליטה באי-אונליין, בחלקים שווים, מניות שהן 85% מהון החברה, תמורת 4 מיליון שקל והמרת הלוואת ההסדר למניות החברה.

אי-אונליין החלה לפעול בשנת 96' בתוך חברת הברוקרים אנליסט. בהמשך, ולאור הפסדי הענק שצברה, החליטו בעלי השליטה באנליסט, אהוד שילוני ושמואל לב, להיפרד מהחברה ומכרו את אחזקותיהם לקובי שמר. שותף נוסף בחברה היה בנק הפועלים, שרכש 20% ממניותיה תמורת מיליון דולר.

אולם הפורטל הפיננסי המשיך להציג הפסדים, וב-2001 מכר שמר את פעילותו העסקית לקבוצת שוקן, המפעילה את אתר החדשות הכלכליות The Marker. כיום לאי-אונליין אין כל פעילות עסקית.

זהות רוכשי השלד הבורסאי של אי-אונליין אינה מפתיעה. תוכנה לעניין כבר ניהלה מגעים בעבר לרכישת השלד. אשתקד כבר נחתם הסכם מקדים, במסגרתו תוכנן כי יובל ומיכאל גולן יעבירו את מלוא אחזקותיהם בתוכנה לעניין (50% כל אחד) כנגד הקצאה מניות שתהוונה 90% מהונה המונפק של אי-אונליין, לאחר ההקצאה.

תוכנה לעניין, שהיא חברה פרטית, עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות-בנות, בפיתוח, הקמה, תפעול ואחזקה של מאגרי מידע עסקי, בפיתוח פלטפורמות המאפשרות גישה למאגרי המידע שלה, ובפיתוח כלים אנליטיים לניתוח המידע האגור במאגריה.

אלא שהעסקה לא יצאה בסופו של דבר לפועל, לאחר שהאחייניים לבית גולן לא הגיעו להסכמות עם שלטונות המס בנוגע לביצוע העסקה ללא חיוב במס. בעקבות כישלון המהלך מכרה תוכנה לעניין את אחזקותיה באי-אונליין (13.3%) לבעלי השליטה בחברה.

כעת, כאמור, מנסה תוכנה לעניין שוב לרכוש את אי-אונליין. לדברי יובל גולן. "העסקה עדיין לא סגורה. יש לנו חודש שלם לעשות את ה-Closing שלה, ועד שלא עוברים כספים ומניות, לא מברכים על המוגמר".

גולן מסרב לפרט את התוכניות העתידיות לחברה. "בינתיים כל הדברים נבחנים, וצריך לבדוק את השפעתם של פסק דין זה או אחר (גולן רומז, כמובן, לפס"ד רובינשטיין שהוזכר לעיל - י.פ) על העסקה הנוכחית. כרגע, אני לא מפרט, כי אין מה לפרט. נסגור את העסקה, נבחן את הפרטים, ואז נחליט מה לבצע - הכל במקביל לדיווח מסודר לבורסה כחוק".