"הוראתך לעצור את תקציב פרויקט הרכבת הקלה בירושלים תגרום לנזקים חמורים לפרויקט, ולהשלכות שליליות ביחס של גורמים זרים בינלאומיים הקשורים לפרויקט". כך כתב מנהל צוות תוכנית אב לתחבורה, משה הירש, לשר התחבורה, אביגדור ליברמן.
הירש פנה לליברמן בשבוע שעבר, בעקבות הוראתו לעצור את תקציבי הפרויקט, שניתנה בעקבות דו"חות ביקורת נגד הפרויקט. לדברי הירש, "הפרסומים אינם אלא טעויות בוטות, הטעיות מרושעות, דמגוגיה זולה ואסופה של אמירות המעידות לא רק על בורות ושטחיות, אלא גם על התעלמות מן הנזק שיכולות אמירות כאלה לעולל". עוד הוא כותב, כי "יש לי בסיס אדיר להניח, כי עיתוי הפרסומים נועד לשרת אינטרסים של גורמים המעונינים לפגוע בפרויקט הרכבת הקלה".
הטענה העיקרית שהועלתה נגד הפרוייקט היא, כי אינו כדאי למשק ומתנהל ללא פיקוח ובקרה, תוך חריגות ובזבוזים שמקורן במינהל בלתי תקין. לדברי הירש, בדיקת כדאיות כלכלית שהוכנה בהנחיית משרד האוצר הראתה, כי על-פי הנחות משרד התחבורה התועלת הכלכלית של הפרויקט למשק הלאומי מגיעה ל-5 מיליארד שקל. לדבריו, משמעות הדבר היא שגם אם יתייקר הפרוייקט פי 5, הוא עדיין יהיה כדאי לביצוע. לדברי הירש, הנחות העבודה שהיו הבסיס לבדיקה הכלכלית היו שמרניות, ולכן ניתן להסיק שכדאיותו הכלכלית האמיתית גבוהה אף יותר. לעניין הטענה כי הפרויקט התייקר בשל ניהול לקוי ובזבזנות, אומר הירש, "הניסיון מלמד כי בכל הפרויקטים התשתיתיים בכל הארץ העלות הסופית גדולה מהאומדן הראשוני שהוכן בשלביו המוקדמים".
לדבריו, בפרויקט הרכבת הקלה, שהוא הפרויקט התשתיתי המורכב ביותר שבוצע בארץ מאז ומעולם, ההבדל בין אומדן העלות שעמד בבסיס בדיקת הכדאיות לבין האומדן המעודכן הוא כ-11% בלבד.
הפרסומים על דו"חות חמורים על התנהלות פרויקט הרכבת הקלה עוררו זעם וכעס רב בקרב מנהלי הפרויקט. כן עלה חשש כבד להשלכות הפרסומים על המשך הפרויקט. לדברי הירש, האנשים העוסקים במלאכה מרגישים פגועים, מוכים ונבוכים. בכירים בפרויקט אמרו ל"גלובס", כי טיוטת הביקורת היא שטחית ולא מקצועית: "אנשים החסרים ידע בתחום כתבו דו"ח חסר אחריות, שעלול לגרום נזקים חמורים לפרויקט". החשש הוא פגיעה ביכולת הזכיין, חברת סיטי פס, לגייס את הכסף למימון הפרוייקט. הירש מבקש מליברמן להימנע מקבלת החלטות מהירות, העלולות לגרום לפרויקט חשוב זה נזקים שיקשה לתקנם. עוד ציין, כי הנהלת הפרויקט אינה מתחמקת מכל בדיקה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.