בי.וי.אר מתפצלת - המסחר בנפרד יתחיל בשבוע הבא

חברת בי.וי.אר פיצלה את פעילותה האזרחית מפעילותה הצבאית ביחס של 35:65 לטובת החטיבה האזרחית. יחס זה, שנקבע לצורכי מיסוי על ידי חברת ההשקעות דוברת שרם (הנמנית עם בעלי המניות), אינו בהכרח מייצג את יחס הפיצול בפועל, שייקבע על ידי עושי השוק במניות, כמקובל בבורסת הנאסד"ק.

לפי תוכנית הפיצול, תקצה בי.וי.אר מניה אחת חדשה של בי.וי.אר מערכות (החטיבה הצבאית) לכל המחזיק במניית בי.וי.אר טכנולוגיות (החטיבה האזרחית). שתי המניות יתחילו להיסחר בנפרד ביום ה' הבא.

בי.וי.אר מייצרת מערכות אימון ותחקור לחילות אוויר וזימוניות דו-כיווניות לאיתור כלי רכב. כמו כן מפתחת החברה ומשווקת באמצעות החברות הבנות שלה מערכות אולפני טלוויזיה וירטואליים ומודמים לתקשורת אינטרנט על גבי מערכת הכבלים. הפעילות הצבאית נחשבת לרווחית ביותר בחברה, ורק השקעות כבדות שנדרשו לפיתוח הפעילויות האזרחיות "טשטשו" עובדה זו בדו"חות הכספיים של החברה.

החטיבה הצבאית של בי.וי.אר מייצרת מערכות אימון ותחקור, כלומר סימולטורים וציוד תחקור של קרבות אוויר-אוויר, וגם מערכת ייחודית למניעת התנגשויות מטוסים. החטיבה האזרחית כוללת את החברות הבנות נקסוס (%34), נט-גיים ואר.טי.סט.

נקסוס עוסקת בתחום האיתוריות הדו-כיווניות המשמשות לאיתור בני אדם וכלי רכב ומניותיה נסחרות בנאסד"ק. הטכנולוגיה של נקסוס משמשת את חברת עדן תקשורת שהוקמה לאחרונה על מנת להתחרות בחברת איתוראן. נקסוס מחזיקה בעדן %17 ויתרת המניות מוחזקות על-ידי כלל ישראל, ביפר תקשורת ופועלים השקעות, שהשקיעו בחברה 6 מיליון דולר.

נט-גיים שוקדת על מערכת להעברת תקשורת נתונים באמצעות הכבלים, הנמצאת בניסוי בכמה אלפי בתי אב בכ-20 מדינות. משה ינאי, סמנכ"ל השיווק של נט-גיים, אמר ל"גלובס" כי שוק היעד של החברה - שוק העברת הנתונים באמצעות תשתית הכבלים - צפוי להגיע למכירות שנתיות של 10 מיליון מודמי כבלים בשנת 2002, לעומת 500 אלף כיום.

אר.טי.סט עוסקת בתחום האולפן הווירטואלי, המשלב וידאו בשידור ישיר עם תפאורה וירטואלית תלת-ממדית, ומאפשר בכך לחסוך בעלויות הפקה ובזמן הכנה לשידור. אר.טי.סט מתחרה בין היתר עם חברה ישראלית אחרת, אורעד, המוכרת משידורי המונדיאל. לאחרונה השיגה אר.טי.סט הישג סמלי חשוב, כאשר המערכת שלה נבחרה לשמש את יורם ארבל בתוכנית ה'דקה ה-91' בערוץ השני.

עם לקוחותיה של אר.טי.סט נמנות הרשתות BBC ו-NBC. החברה תכננה הנפקה פרטית בהיקף של 9-7 מיליון דולר, אך ההנפקה נדחתה בשל המשבר הפיננסי.

בעבודת מחקר של אופנהיימר על בי.וי.אר, שפורסמה במאי 98', ציינו האנליסטים הפיצול צפוי להשפיע באופן חיובי מאוד על תשואת המניה ו"יציף" ערך נסתר. באופנהיימר יישמו על בי.וי.אר את "מודל הפיצול של אלביט". כזכור, חברת אלביט פוצלה בסוף 96' לשלוש חברות נפרדות - אלביט מערכות, אלביט הדמיה ואלביט האזרחית, ולאחר הפיצול זינק שוויין המצרפי של המניות מ-10 דולרים ל-25 דולר