הערכה: השתלטות אייר פראנס על ק.ל.מ. תזרז עוד מיזוגים בענף התעופה העולמי

"ב-15 השנים הבאות תישארנה רק שלוש-ארבע חברות, שתחלושנה על שוק התעופה" ^ אליטליה תצטרף עד אפריל

אנליסטים מעריכים שהשתלטותה המתוכננת של חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס על יריבתה ההולנדית, ק.ל.מ., בעסקה שתיצור את חברת התעופה הגדולה באירופה, עשויה לשמש זרז למיזוגים נוספים בשוק התעופה. חברות התעופה עושות מאמצים לקצץ בעלויות לאחר שנתיים של הפסדים.

"בחמש-עשר השנים הבאות תישארנה רק שלוש או ארבע חברות, שתחלושנה על שוק התעופה", אמר ריגאס דוגאניס, לשעבר מנכ"ל חברת התעופה הלאומית של יוון, אולימפיק איירווייס.

אייר פראנס, חברת התעופה השניה בגודלה באירופה, הציעה אתמול (ג') 784 מיליון אירו (913 מיליון דולר) במניות עבור ק.ל.מ., בעסקת ההשתלטות הגדולה בתולדות מגזר התעופה האירופי. לדברי דוגאניס, ייתכן שגם בריטיש איירווייס, חברת התעופה הגדולה באירופה, ולופטהנזה הגרמנית, חברת התעופה השלישית בגודלה באירופה, ינסו לרכוש יריבות קטנות מהן.

המו"מ שייפתח היום (ד') בוושינגטון בין רשויות הפיקוח של האיחוד האירופי וארה"ב עשוי להוביל לעסקאות מיזוג נוספות, אמר דייויד הנדרסון מאיגוד חברות התעופה האירופיות בבריסל. האיחוד האירופי רוצה להחליף את כל הסכמי זכויות הנחיתה הטראנס-אטלנטים הנפרדים בין מדינות אירופה וארה"ב בהסכם "שמיים פתוחים" יחיד בין האיחוד האירופי וארה"ב.

הסכם אחיד לאיחוד האירופי

ההסכם החדש יסלול את הדרך למיזוגים בין חברות התעופה של 15 המדינות החברות באיחוד האירופי, מכיוון שהוא יבטל את המגבלות הכלולות בהסכמים הנפרדים שחתמו מדינות אירופה עם ארה"ב, אמר אחד מדוברי האיחוד האירופי.

"גם אם יכלול ההסכם עם ארה"ב סעיף אחד בלבד, הוא יעסוק בשאלת ההסכמים הנפרדים", אמר הדובר. "היו אלה ההסכמים הנפרדים שמנעו מיזוג בין בריטיש איירווייס וק.ל.מ. בעבר. הקונסולידציה הפכה למציאות בתעשיית התעופה".

בשנת 2000 הפסיקה בריטיש איירווייס את המו"מ למיזוג עם ק.ל.מ., בשל התרעומת של הממשל האמריקני כלפי זכויות הנחיתה המצומצמות של חברות תעופה אמריקניות בבריטניה.

"המיזוג המתוכנן בין אייר פראנס ו-ק.ל.מ. הגביר את המוטיבציה של ארה"ב והאיחוד האירופי לגבש הסכם בנוגע לתעשיית התעופה", אמר הנדרסון מאיגוד חברות התעופה האירופיות.

ארה"ב מוכנה לשקול שינויים בחוזים "שיאפשרו ויקלו על מיזוגים בין חברות תעופה אירופיות", אמר ג'ון באיירלי, הנציג האמריקני הבכיר במו"מ עם האיחוד האירופי.

אליטליה: הפרטה תחילה

אמצעי התקשורת ציטטו את פרנצסקו מנגוזי, מנכ"ל אליטליה, חברת התעופה הלאומית של איטליה, כאומר שעד אפריל 2004 מקווה אליטליה להצטרף למיזוג המתוכנן בין אייר פראנס ו-ק.ל.מ.

מנגוזי הוסיף כי הוא מקווה שבימים הבאים תשלים ממשלת איטליה את הצו להפרטת אליטליה - צעד הכרחי להצטרפותה למיזוג.