רשת ספגטים במשא ומתן מתקדם לרכישת לחם ארז

אילן רום, מבעלי לחם ארז: "הרשת מחפשת שותף אסטרטגי שירכוש עד 49%"

חברת הניהול של רשת ספגטים, גילרוי, מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת רשת לחם ארז. כך נודע ל"גלובס". מידע נוסף שהגיע מתייחס לכך שחובותיה של לחם ארז לבנקים מגיעים לכ12 מיליון שקל. ככל הידוע, הנושה העיקרי הוא בנק לאומי. יצוין כי אילן רום, מנכ"ל ובעלים משותף של לחם ארז, הכחיש נמרצות מידע זה. "יש לנו הלוואות שלקחנו לטווח אורך. החברה היא מאוזנת פלוס, הפעילות שלנו רווחית, אנחנו לא לחוצים", אמר.

יצוין כי אילן רום מכחיש כל מגעים למכירת הרשת, ומגעים עם גיל רוי בפרט. "אנחנו מחפשים שותף אסטרטגי כדי להיכנס לפעילות נוספת", אמר. לטענתו, לחם ארז עומדת להקים ישות עסקית נפרדת לייצור מוצרי צריכה שישווקו ברשתות השיווק. מדובר במוצרים המזוהים עם המותג לרבות לחם, גורמה, זיתים, שמן זית, ממרחים וריבות.

"אנו מדברים עם כל מיני גורמים אך המו"מ רחוק מלהיות סופי. המו"מ מתנהל דרך גורם מתווך. החברה מחפשת שותף אסטרטגי למכירת עד 49%. עמדנו עד היום בכל התחייבויותינו ונעמוד בהן גם בעתיד. אנחנו כל הזמן פותחים סניפים חדשים", אמר.

המגעים בין שני הצדדים החלו לפני כשמונה חודשים. בנוסף, גם מחברת עלית נמסר כי לאחרונה התקבלו פניות מלחם ארז בהצעה להיכנס לשותפות ברשת. במסגרת העסקה המוצעת על ידי גילרוי, בשלב הראשון תנהל חברת גילרוי את לחם ארז, אך תינתן לה אופציה לרכישתה המלאה בתוך שנתיים, תמורת מיליון וחצי דולר.

בשלב הראשון, העסקה המוצעת לא כוללת העברת כספים. גילרוי תיקח על עצמה חלק מההתחייבויות של לחם ארז, בניכוי בטוחות, ותקבל על עצמה את האחריות לניהולה.

גילרוי התנסתה כבר בעבר ביישום תכנית הבראה לרשת ספגטים, שכללה התייעלות וסגירת חלק מהנקודות המפסידות. החברה מבקשת ליישם מודל דומה בלחם ארז, ובין היתר בכוונתה להעביר את לחם ארז למודל של סניפים בזכיינות, מודל שיושם ברשת ספגטים. גילורי מעוניינת להציג תנאי יסודי לפיו יישאר מנהל ומייסד הרשת, ארז קומרובסקי, בתפקידו במשך שנתיים נוספות, ולאחר מכן תינטל ממנו הזכות להשתמש בשם המותג לחם ארז.

לחם ארז מונה כיום 17 נקודות מכירה, מתוכן שמונה סניפים והיתר נקודות מכירה בקניונים ודוכנים. הסניפים במרכז צפויים להישאר בבעלות חברת גילרוי, ואילו סניפים פריפריאליים יועברו לזכיינים.

רשת ספגטים, המונה 11 סניפים, נוסדה לפני כ11 שנים על ידי דרור נחושתן וגילי חיים, המשמש גם כשף הראשי של הרשת. לאחרונה רכשו אנשי העסקים גדי גרנות, לשעבר מנכ"ל פיצה האט, ומשה ויינגרטן, לשעבר מנהל העסקים של פפסיקו בישראל, 50% מהרשת.

היקף הפעילות של רשת ספגטים מסתכם בכ60 מיליון שקל בעוד שהיקף הפעילות של לחם ארז מוערך בכ40 מיליון שקל. אם תרכוש גילרוי את לחם ארז, בכוונתה לשלב את פעילותה עם זו של ספגטים.

התוכנית של גילרוי מבוססת על סינרגיה עם ספגטים, על מעבר לזכיינות, על קיצוץ בעלויות הרכש, על קיצוץ בכמות העובדים ועל שילוב הקונספטים בדרך של חנות בתוך חנות. זכייני סניפי ספגטים מחויבים לרכוש מספקים מוכתבים, וכך מתוכנן גם לגבי לחם ארז.

גדי גרנות, מבעלי ספגטים, אישר את כל המידע. התכנית העסקית שהוכנה על ידי גילרוי להבראת לחם ארז תועבר לבנקים בימים הקרובים.

לפני כשנתיים השלימה לחם הקמת אופרציה רחבת היקף על שטח של 2000 מ"ר באיזור התעשיה ברמת פולג ליד נתניה, הכוללת את המאפיה המרכזית עם תנורי האבן, קונדיטוריה ומטבח. המבנה שהוקם בהשקעה של 6 מיליון שקל, כולל גם את המטה, ההנהלה ובית קפה.

כשנשאל אילן רום בזמנו בראיון ל"גלובס" על חוויית המעבר מסטראט אפ יזמי לארגון קמעונאי עתיר סניפים, הוא אמר: "הקושי הוא פסיכולוגי. אנחנו חווים אותו עם גב גדול וחזק של עובדים שהם חלק ממשפחה. זה גם חסרון, כי הם לא תמיד הכי מקצועיים בעולם, אך יש להם מחויבות ולויאליות מעל ומעבר".

עוד אמר רום: "יש שני כוחות בעסק - אני הכוח הדוחף וארז הכוח המרסן. אם כשהקמנו את העסק ארז היה חושב שאנחנו נהיה כמו היום מבחינת היקף הסניפים, או כמו שנהיה בעתיד, הוא היה נכנס לפאניקה ולא עושה כלום, כי זה אנטיתיזה לפיינשמקריות שלו".

אך לרום היה חשוב לגדול ולא להישאר רק בוטיק איכותי. "לעסק יש אנרגיה משל עצמו. הוא כל הזמן רוצה לגדול. באיזשהו שלב, לפני שנה, הגענו לנקודה בה היינו צריכים להחליט אם אנחנו נשארים באותו מצב, כלומר למעשה - להתכווץ. אם אינך מצליח להגדיל את הקהל שלך, ישנה נדידה טבעית". ָ