השמאי המכריע איננו צד

בהתאם לתיקון בתקנות, שמאי מכריע בתביעה בגין ירידת ערך לא יהא משיב בערר על החלטתו בועדת הערר

תיקון 43 לחוק התכנון והבנייה הקים (בין שאר הוראותיו) את ועדות הערר. לוועדות הערר ניתנו סמכויות לדון בעניינים שונים, וביניהם שמיעת עררים בענייני תביעות בגין פגיעה במקרקעין כתוצאה ממתן תוקף לתוכנית חדשה (תביעות הידועות כתביעות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה).

תקנות התכנון והבנייה (סדרי הדין בועדות ערר בעררים לפי סעיף 198 לחוק), התשנ"ח - 1997 קבעו מי יהיו המשיבים באותו ערר. בין השאר נקבע בתקנות, כי השמאי המכריע, הוא השמאי שעל פסקו מוגש הערר, יהא בין המשיבים.

צירופו של השמאי המכריע כצד להליך הערר עורר ביקורת. רבים (וביניהם הח"מ) סברו, כי צירופו של השמאי כצד מהווה זילות מעמד השמאי המכריע, שהרי אין זה מתפקידו של מי שפסק פסק לבוא "ולהגן" עליו. מקובל במקומותינו, כי כאשר נפסק הפסק (ויש לראות בשומתו המכריעה של שמאי מכריע כהכרעה מעין שיפוטית לכל דבר), הרי שהפסק ידבר בעד עצמו ולא הפוסק יבוא ויהיה צד על מנת להסבירו ולהגן עליו בערכאת ערעור.

כך, למשל, לא יהא שופט השלום צד בהליך ערעור על פסק דינו, עת שזה יישמע בבית המשפט המחוזי, לא יהא הבורר (בדרך כלל) צד בהליך שבא להשיג על פסקו בבית המשפט וכיו"ב.

כאמור נמתחה ביקורת על צירופו של השמאי המכריע כצד באותן תקנות ואף היו פניות מטעם ראשי לשכת השמאים בנושא, אך רק עתה נסתייע. שר המשפטים, טומי לפיד, בהסכמת שר הפנים אברהם פורז, תיקן לאחרונה את אותן תקנות כך, שהשמאי המכריע לא יהא יותר צד להליך הערר ובמקום זה ייאמר כך:

"(ב) יושב ראש ועדת הערר רשאי לדרוש משמאי מכריע כהגדרתו בסעיף 198 (ה) (1) לחוק, להתייצב לדיון בפני ועדת הערר, הדנה בערר על החלטתו, כדי להבהירה וכן לאפשר לצדדים לערר לשאול אותו שאלות הנוגעות להחלטתו; כן רשאי יושב ראש ועדת הערר לדרוש מהשמאי המכריע להשיב בכתב לשאלות הועדה או של צד מהצדדים לערר" (תקנות התכנון והבנייה (סדרי הדין בועדות ערר בעררים לפי סעיף 198 לחוק) (תיקון), התשס"ג - 2003).

וכך, לדעתנו, באה התקנה על תיקונה וראוי לברך את מתקניה.

והערה לידידינו שמאי המקרקעין: תיקון זה יש בו משום נדבך נוסף בביצור מעמדו המעין שיפוטי של השמאי המכריע, ולצד העוצמה והזכות קיימות גם חובות ההולכות ומתעצמות ככל שגדלה הסמכות, וכל המוסיף.

יגנס, טויסטר, בירן ושות' מתמחים בתכנון, בנייה ונדל"ן.