רשות ניירות ערך תחייב את החברות הציבוריות לדווח על אימוצו של קוד אתי

הקוד יקבע סטנדרטים שיקדמו התנהגות אתית בקרב בכירים ועובדים ויבטיח גילוי מלא בדו"חות

רשות ניירות ערך אישרה לאחרונה הצעת תיקון לתקנות ניירות ערך, שתחייב את החברות הציבוריות לדווח על אימוצו של קוד אתי. כך הודיעה היום (א') רשות ניירות ערך.

הקוד האתי מהווה חלק מיוזמת הרשות לחיזוק גורמי בקרה פנים-ארגוניים בחברות הציבוריות, ולהגדלת המודעות של בעלי תפקידים שונים בחברה, לכללי אתיקה ושקיפות.

מטרת הקוד האתי היא לקבוע אמות מידה, שיביאו לקידום התנהגות אתית וישרה של נושאי משרה בכירה וכלל העובדים בחברה, ולהבטחת גילוי רחב, הוגן ומובן של ענייני החברה בדו"חותיה השונים.

התקנות גובשו תוך שיתוף פעולה בין הרשות לבין פורום מנהלי כספים ראשיים. טיוטת התקנות מתבססת, בין היתר, על הוראות הגילוי הנהוגות בארה"ב. בימים אלה שוקדים בפורום מנהלי כספיים ראשיים על הכנת דוגמאות לקודים אתיים, ונערכים לקראת הדרכה והטמעה של הקוד האתי בקרב התאגידים.

התקנות המוצעות מגדירות קוד אתי, ומחייבות חברות לדווח לציבור, האם אימצו קוד אתי להתנהגות נושאי משרה בכירה ועובדים בחברה, ואם לאו - מה הסיבה לכך.

בתקנות נקבע, כי כל חברה תאמץ קוד אתי בהתאם לאופי פעילותה. ההגדרה אינה מפרטת את כללי ההתנהגות האתית, אלא רק תחומים בהם חייבים כללים אלה לעסוק. כל חברה שתאמץ קוד אתי, תיצוק תוכן לנושאים אלו.

בין התחומים בהם מטפל הקוד: מניעת ניגוד עניינים בין אינטרסים מקצועיים ואישיים; איסור על ניצול הזדמנויות של החברה, נכסיה ומעמדה בידי נושאי משרה בכירה ועובדים בחברה; שמירה על סודיות מידע; קיום הוראות כל דין וכללים מקצועיים, לרבות קיום חובות גילוי במועד, וקידום התנהגות אתית.

על מנת ליצור מצב, בו כל הדרגים בחברה מחויבים לכללי ההתנהגות האתית שקבע הארגון, קובעת הגדרת הקוד האתי, כי הם מחייבים הן את נושאי המשרה הבכירה בחברה, והן את עובדיה. רק חברה שאימצה כללי התנהגות שמחייבים את שתי הקבוצות תוכל לדווח, כי אימצה קוד אתי.

בנוסף, החברות נדרשות לדווח מיהו האחראי על אכיפת הקוד האתי בחברה, במידה וישנו כזה. אם לא קיים אחראי, על החברה לפרט עובדה זו ואת הסיבה לכך.

"ההנחה היא, שחברה תעדיף לאמץ קוד אתי ולא לדווח על היעדרו, כדי להימנע מהתווית השלילית העלולה לדבוק בה אם לא תאמץ אותו", אמר היום יו"ר רשות ני"ע, משה טרי.

טרי הוסיף, כי "הקוד האתי ייקבע סטנדרטים שמטרתם לקדם התנהגות אתית ויושרה של נושאי משרה בכירה בתאגיד, ויבטיח גילוי מלא, הוגן ומובן של ענייני התאגיד בדו"חות התקופתיים. אני רואה בהכנת קוד אתי ספציפי לחברה תהליך רב-ערך, שכן במסגרתו, מתכנסים הגורמים השונים בחברה ודנים בעניינים בהם עוסק הקוד האתי, ובאמצעות דיון זה מגבשים ערכים חשובים לחברה", הוסיף טרי.