איגוד הבנקים, רשות הנמלים, רכבת ישראל ורשות שדות התעופה עתרו לבית הדין הארצי לעבודה

מבקשות מבית המשפט שיורה להוציא צו מניעה שיאסור על ההסתדרות להשבית מחר את המשק

איגוד הבנקים, רשות הנמלים, רכבת ישראל ורשות שדות התעופה התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר ת"א עתרו היום (א`) לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה דחופה להוציא צו מניעה שיאסור על ההסתדרות להשבית מחר את המשק.

בבקשה טוענות העותרות כי מדובר בשביתה פוליטית כנגד חקיקה שאושרה בכנסת. עורכי הדין נחום פיינברג, אורנה שר ויעקב מלישקביץ טוענים כי השביתה אמורה לשתק את המשק כולו והיא למעשה הפיכת המגזר הפרטי לבן ערובה במחלוקת שבין ההסתדרות לממשלה. עוד נטען כי אין כל פרופורציה בין הצעדים בהם נוקטת ההסתדרות לבין העניינים שבסכסוך. לטענתם השבתת המשק כולו לרבות רכבת, נמלי הים והאוויר וכל המערכת הבנקאית תגרום נזק חמור ובלתי הפיך לפעילות העיסקית במשק .

אירגון לשכות המסחר ציין בעתירתו כי על פי נתוח כלכלי של האגף באיגוד הנזק הצפוי לכלל המשק כתוצאה מהשביתה מוערך בכ-1 מיליארד שקל ליום. הנזק הצפוי ל-6 ימי שביתה רצופים יגיע ל-6.1 מיליארד שקל המהווים הפסד תוצר של 1.3% ( לא כולל מגזר ממשלתי).

המבקשות מעסיקות עשרות אלפי עובדים טוענות כי הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה ב-24 לספטמבר התקבלה בהפתעה גמורה. להכרזה זו לטענתם לא קדמה כל הידברות. עוד נטען ע"י איגוד הלשכות באמצעות עורכת הדין איריס רש כי העילה המרכזית לסכסוך הוא הרפורמה בקרנות הפנסיה שהוא סכסוך משפטי שעניינו תקפותו של חוק ואין לשבות בגינו. לדבריה, השביתה היא למעשה מחאה אזרחית פוליטית נגד המוסדות הדמוקרטיים של המדינה. הכרזת השביתה מצד ההסתדרות מהווה הפרה של סעיפי השקט התעשייתי בהסכם הקיבוצי שבין איגוד לשכות המסחר להסתדרות.

התאחדות התעשיינים באמצעות עו"ד יוסי גטניו טענה כי חתמה עם ההסתדרות על אמנה לחידוש הצמיחה ואמנה לעידוד הצמיחה ומאבק באבטלה. במסגרתה אמנה התחייבה ההסתדרות להימנע מפעילות חד צדדית על מנת לשמור על יציבות ושיתוף פעולה. ההתסדרות מציינת כי היא רואה בשקט התעשייתי נכס אסטרטגי והשביתה אם תתקיים תגרום נזקים בלתי הפיכים שעשויים לגרום לסגירת מפעלים, פיטורי עובדים, הפסדי הזמנות ביטול עיסקאות, פגיעה במוניטין, תביעות משפטיות וכו`.

העותרות מבקשות מבית הדין הארצי להוציא צו שיורה להסתדרות לבטל כל צעד אירגוני שבו נקטה, לבטל את השביתה העומדת לפרוץ ולתת צו שיורה להסתדרות לקיים שקט תעשייתי מוחלט לרבות אי נקיטת עיצומים כלשהם.