בכירים יהודים ביוקוס הרוסית ברחו לישראל לאחר מעצר חודורקובסקי שפרש היום מהנהלת החברה

נייבזלין, יד ימינו של הבעלים, קיבל זכויות ההצבעה במניותיו; אתמול קיבל אזרחות ישראלית ובעקבות פרישת חודורקובסקי הפך לבעל השליטה

רוב הצמרת היהודית של חברת יוקוס, חברת הנפט הרביעית בגודלה בעולם, ברחה לישראל ומשתכנת באחד מבתי המלון באיזור המרכז, פרט לאלה שבמעצר או תנועותיהם הוגבלו. כך נודע ל"גלובס".

בשבוע שעבר פורסם, כי ליאוניד נייבזלין, אחד מבעלי המניות הבכירים ביוקוס, שוהה בארץ כבר מספר שבועות, ואף הגיש בקשה לאזרחות ישראלית. בשבוע שעבר הצטרפו לנייבזלין מספר בכירים נוספים מצמרת החברה, בהם ולדימיר דובוב. לעומת זאת, לא הצליח וסילי שחנובסקי לצאת מרוסיה.

מיכאיל חודורקובסקי, בעל השליטה בחברת יוקוס, שנעצר לפני עשרה ימים על-ידי שלטונות רוסיה באשמות הונאה ועבירות מס, העביר בשבוע שעבר את זכויות ההצבעה של מרבית מניותיו ביוקוס לנייבזלין - דיווח הבוקר "וול סטריט ג'ורנל", בהסתמכו על מקורות יודעי דבר ברוסיה.

נייבזלין מחזיק בעצמו ב-15%-10% ממניות יוקוס, ששוויין במחיר השוק הנוכחי הוא 124-83 מיליארד רובל, או 4-2.75 מיליארד דולר. בתוך כך הודיע היום מנכ"ל יוקוס, מיכאיל חודורקובסקי, על פרישתו מתפקיד מנכ"ל החברה. חודורקובסקי ציין, כי הוא סמוך ובטוח כי יש את האנשים המתאימים בחברה שיירשו את מקומו. על פי הערכות, את תפקידו כמנכ"ל החברה עשוי לתפוס אחד מאנשי הצמרת של החברה שברחו כאמור לארץ.

בסוף השבוע שעבר הורתה התביעה הכללית במוסקבה להקפיא את 42% ממניות יוקוס שבבעלות חודורקובסקי ושותפיו. המשמעות היא שלא ניתן לבצע בהם פעולה כלשהי עד אשר יופשרו, תהליך היכול להימשך זמן רב. בכל מקרה, לא מדובר בהלאמה או החרמה של המניות.

התביעה טוענת שהקפאת המניות, שמוחזקות ברובן בידי חברות "אוף שור" מחוץ לרוסיה, נועדה להבטיח תשלום של מיליארד דולר בפיצויי נזיקין למדינה, במקרה שחודורקובסקי ונאשמים אחרים יורשעו בהונאה ובהעלמת מס.

ואולם, הקפאת המניות עוררה ברוסיה ובמערב חששות שהמדינה תנסה להחרים אותן. מניות אלו מקנות את השליטה העתידית בחברת נפט ענקית שגודלה קרוב לגודלה של אקסון-מוביל, מחברות הנפט הגדולות בעולם.

על-פי ההערכות, גם דובוב ושחנוסקי ביקשו להיבחר לפרלמנט הרוסי. שחנובסקי אמנם נבחר לסנאט, אך הבחירה אינה סופית ומתנהלת חקירה בחשד לאי סדרים בבחירות. ככל הנראה, בשל כך ניסה שחנובסקי לצאת לישראל.