לוויין התקשורת "עמוס 2" ישוגר לחלל בדצמבר מאוזבקיסטאן

לוויין התקשורת "עמוס 2", המיוצר בתעשייה האווירית וישווק על-ידי חברת ח.ל.ל, ישוגר לחלל באמצע דצמבר השנה. כך נודע ל"גלובס".

השיגור אמור היה להתבצע לפני מספר חודשים, אך נדחה, לדברי ח.ל.ל, עקב איחורים בהשלמת הבנייה במפעל מב"ת של התעשייה האווירית, ועיכובים אצל החברה האמורה לשגר אותו.

הלוויין השני בסדרת עמוס, או בשמו הבינלאומי "עמוס B", ישוגר מאוזבקיסטאן על-ידי מיזם לשיתוף פעולה בין חברת סטאר סאן מחבר העמים, לקונצרן אריאן ספייס הצרפתי.

מנכ"ל ח.ל.ל, דוד פולק, אישר היום (ה'), כי השיגור יבוצע בחודש הבא. לדבריו, "הלוויין השני ירחיב את השירותים של העמוס 1", אמר פולק. "הוא יוכל להציע אלומת שידור מורחבת שתשתרע עד לארה"ב. יהיה לו רוחב סרט מוגדל, ובמקביל לטווח הארוך הוא יאפשר קליטת שידורים גם בצלחות לוויין קטנות יותר מאשר אלה המסוגלות לקלוט את שידורי הלוויין הקודם. לקוחות של עמוס 1 יוכלו לקלוט את שידורי הלוויין השני. בחלל יהיו שני הלוויינים במרחק קצר, במרחב של כמה עשרות קילומטרים".

פרויקט "עמוס 1" היה של תע"א בלבד, וח.ל.ל היתה הזרוע לשיווק ושירות ללקוחות. הוא החל החל במב"ת ב-1992, ושוגר לחלל במאי 1996. הלוויין מספק שירותי תקשורת ללקוחות בישראל ובאירופה. לצד ההצלחה הטכנולוגית, הוגדר הפרויקט של תע"א על-ידי מבקר המדינה ככישלון כלכלי.

ח.ל.ל נמצאת בבעלות ארבעה גורמים, שכל אחד מהם מחזיק 25% ממניותיה: התעשייה האווירית, גילת תקשורת, חברת מ.מ לוויינים (של ח. מר ואיזי בורוביץ) והחברה הכללית לשירותי לוויין (מאיר עמית וז'אן פרידמן).

ח.ל.ל, בעלת הזיכיון הבלעדי לשיווק מקטעי החלל של לוויין "עמוס 1", הנמצא בבעלות מלאה של תע"א, תהיה הבעלים של "עמוס 2", וספקית שירותי התקשורת.

הרקע לפרויקט הנוכחי הוא צורך מיידי בלוויין נוסף לצד "עמוס 1", לגיבוי ולהוספת שירותים ללקוחות הלוויין הקיים (בעיקר אינטרנט לווייני), ומענה לביקוש מצד לקוחות נוספים, נוכח תפוסתו המלאה של "עמוס 1". משך השירות המתוכנן הוא 11 שנים.

הלוויין החדש צפוי לשווק 22 מקטעי חלל פעילים (מקטע חלל - רוחב סרט של 36 מגה"ץ), לעומת 14 ב"עמוס 1". הספקי השידור שלו חזקים יותר באיזורי השירות המרוחקים. הוא יאפשר הן קליטה מהחוף המזרחי של ארה"ב, ושידור ישיר לבתים במזה"ת ובאירופה. פולק הוסיף, שהלוויין ימכור את כל הערוצים בתוך שנה מהשיגור, וכי הוא יהיה פרויקט רווחי.