משרד הבריאות הורה לאסור זמנית את השימוש בתחליף החלב "רמדיה צימחית"

המשרד הורה להורידו מהמדפים בשל החשד שהוא הגורם למחלתם המסתורית של עשרה תינוקות שאושפזו בשבועות האחרונים במצב קשה

משרד הבריאות הורה ביום ו' לאסור זמנית את השימוש בתחליף החלב "רמדיה צימחית" ולהורידו מהמדפים, בשל החשד שהוא הגורם למחלתם המסתורית של עשרה תינוקות, רובם בני פחות משנה, שאושפזו בשבועות האחרונים במצב קשה, רובם בבית החולים "שניידר" בפתח-תקווה.

בבית החולים "שניידר" אושפזו בשבוע האחרון שלושה תינוקות בני חודשיים, ארבעה חודשים ושמונה חודשים, בהם אובחנה פגיעה במערכת העצבים המרכזית. צבר המקרים החריג התפרס לשישה תינוקות נוספים, המאושפזים במצב קשה ב"שניידר" וסובלים מספטומים דומים של פרכוסים, קשיי-נשימה ובמצב של חוסר הכרה. שלושת התינוקות הראשונים אושפזו בחודש ספטמבר ומאז כמעט ולא חל שיפור במצבם.

בסוף השבוע אושפזו שני תינוקות בחשד שלקו במחלה, אחד מהם בביה"ח "דנה" לילדים בת"א, שמצבו קל יותר, והשני בביה"ח "ביקור חולים" בירושלים. החשד הוא שניהם לקו במחלת עצבים לאחר שהוזנו במזון תינוקות צמחי מתוצרת רמדיה, "רמדיה צימחית".

עקב הצטברות המקרים פנה ביה"ח "שניידר" למשרד הבריאות, ובבדיקה שנערכה התברר כי המכנה המשותף לכל התינוקות שנפגעו היה שניזונו מתחליף חלב "רמידיה צימחית" המבוסס על סויה.

ד"ר דורית ניצן-קלוסקי, מנהלת שירותי התזונה במשרד הבריאות אמרה, כי הקשר בין אכילת רמדיה צימחית למחלה המסתורית הפוגעת במערכת העצבים לא בוסס עדיין, ומדובר בינתיים בקשר סטטיסטי בלבד. עם-זאת הוחלט לנקוט באמצעי זהירות ולאסור את השימוש במוצר ולהורידו מהמדפים.

מחברת "רמדיה" נמסר, כי "בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם משרד הבריאות הוחלט, כאמצעי של זהירות, להמליץ על הפסקת השימוש ב'רמדיה צימחית'. זאת, עד לברור מלא של תוצאות הבדיקה בביה"ח 'שניידר'. חברת רמדיה נקטה בכל הצעדים המתבקשים ומדעני החברה הגרמנית 'הומנה' המייצרת את המוצר, בודקים את תרכובותיו".

בעקבות הפרסום על מחלתם של התינוקות ואיסור השימוש במוצר, פנו בסוף השבוע אלפי הורים מודאגים למוקדים הטלפונים של קופות החולים ושל חברת "רמדיה". מספרי הטלפונים במוקדים: שירות הלקוחות של "רמדיה": 1-800-66-66-60. קופ"ח מכבי: 1-700-50-53-53 ושירותי בריאות כללית: 1-700-707-700 או * 2700.

מקרה ראשון בירושלים

מקרה ראשון של תסמונת הרעלת "רמדיה" בירושלים. במהלך השבת הובא לבית החולים "ביקור חולים" תינוק בן ארבעה חודשים, עם סימנים נוירולוגיים דומים לתסתמנות הרעלת רמדיה.

אימו של הפעוט פנתה לפני עשרה ימים לחברת "רמדיה", וטענה בפניהם כי תינוקה אינו מגיב טוב למזון מתוצרת החברה שניתן לו. מהחברה ביקשו מהאם לשלוח אליהם דגימות, ובינתיים המשיכה להאכיל את בנה באותו מזון.

בבית החולים סיפרה האם, כי לאחר כל ארוחה היה התינוק מגלגל את עיניו, מקיא וכל גופו היה מתעוות, ומפרכס בכל גופו.

ד"ר חאג'י ראיד אמר, כי לא נשקפה סכנה לחייו של התינוק והוא נמצא בהשגחה.

עם הודעת חברת "רמדיה" ביום ו' בשעות הלילה על הוצאת מוצריה מהמדפים, החליט אירגון זק"א לעבור בשכונות ובישובים דתיים ברחבי הארץ ולהודיע ברמקול כי השמוש במזון אסור.