סורוס: גם אני תרמתי לאנטישמיות החדשה הגורסת שיהודים שולטים בעולם

הדברים באו בהתייחסות לנאום האנטישמי של ראש ממשלת מלזיה לשעבר * מלקולם הוהנליין: "אנטישמיות אינה זקוקה לתירוצים"

המיליארדר והנדבן היהודי ג'ורג' סורוס אמר, כי לממשל בוש ולממשלת שרון יש אחריות חלקית להתפרצות האנטישמיות באירופה. סורוס טען עוד, כי הוא עצמו תרם למה שהוא מכנה "האנטישמיות החדשה".

סורוס נאם בכנס של נדבנים וארגונים פילנטרופיים, ביום ד' בניו-יורק. הדברים חמקו מהמכ"ם של אמצעי התקשורת הפיננסית והכללית בארה"ב, שנוהגים לצטט באדיקות כל התבטאות של סורוס, ופורסמו בסוף השבוע רק באתר האינטרנט של סוכנות הידיעות היהודית סט"א (JTA), שכתבה היה כנראה העיתונאי היחידי בכנס.

בכל זאת, מידע על דברי סורוס פשט במהירות בקהילות יהודיות בסוף השבוע ועורר זעזוע קשה. כמה מראשי הממסד היהודי בארה"ב הגיבו בחריפות יוצאת דופן על הדברים.

בתשובה לשאלה של אחד המשתתפים על האנטישמיות באירופה, אמר סורוס, לפי הדיווח של JTA: "יש התעוררת מחודשת של האנטישמיות באירופה. המדיניות של ממשל בוש ושל ממשל שרון תורמת לכך. (התופעה הזו) אינה בדיוק אנטישמיות, אך אחד הביטויים שלה הוא גם אנטישמיות".

הוא הוסיף: "יש לי דעה שלילית על המדיניות הזו (של בוש ושרון). אם נשנה כיוון, אזי האנטישמיות תפחת. אינני רואה כיצד אפשר להתמודד עם התופעה הזו באורח ישיר".

סורוס אמר, כי הוא עצמו נושא באחריות חלקית למה שהוא מכנה האנטישמיות החדשה. הוא ציין, שאחד מביטויי אנטישמיות זו הוא נאומו של ראש ממשלת מלזיה לשעבר, מחאתיר מוחמד, בחודש שעבר. בנאום אמר מחאתיר, כי "היהודים שולטים בעולם באמצעות שליחים".

"אני מוטרד מאוד גם מתפקידי שלי (בגרימת האנטישמיות) מפני שהאנטישמיות החדשה גורסת שהיהודים שולטים בעולם", אמר סורוס. "אחת התוצאות הבלתי מתוכננות של פעולותיי היא, שגם אני תרמתי לדימוי הזה".

מדברי סורוס לא היה ברור אם הוא מתכוון לכמה מעסקותיו הפיננסיות, שתרמו בזמנן לערעור המטבעות של כמה מדינות, לרבות מלזיה, או לפעולותיו כנדבן, שהשפיעו על ממשלות של מדינות וקדמו רעיונות פוליטיים וחברתיים מסוימים. איל הנדל"ן מייקל סטיינהארדט, אחד ממארגני הכנס, ניגש אל הבימה, קטע את נאום סורוס, נטל את המיקרופון ואמר: "ג'ורג' סורוס אינו חושב שצריך לשנוא את היהודים יותר ממה שמגיע להם". אחר כך-החזיר את המיקרופון לסורוס.

המיליארדר אמר, כי יש לו מה להוסיף בסוגיית האנטישמיות, אך שאל האם יש עיתונאים בחדר. כשנאמר לו שאכן יש, נמנע סורוס מכל תגובה נוספת.

מלקולם הוהנליין, יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, אמר אמש לגלובס, בתגובה על דברי סורוס, כי "האנטישמיות אינה צריכה תירוצים".

"אם הציטוט מדויק, הוא משקף אי הבנה בסיסית של האנטישמיות", אמר הוהנליין. "זה מגוחך ובלתי נסבל לומר שההתקפות על יהודים קשורות בבוש או בשרון ולהתעלם מהסיבה האמיתית: משטמה עמוקה כלפי היהודים בעולם הערבי ולפעמים אדישות של ממשלות אירופה.... האנטישמיות באירופה הגיעה לשיא דווקא בתקופת ממשלת ברק, קמפ דייוויד 2 וטאבה".

אייב פוקסמן, ראש הליגה היהודית נגד השמצה אמר, כי דברי סורוס על מקור האנטישמיות החדשה הם "תועבה".

סורוס הוא יו"ר "מכון החברה הפתוחה", ארגון לקידום הדמוקרטיה, ומייסד רשת של ארגונים פילנטרופיים שפועלים ביותר מ-50 מדינות, בעיקר במזרח אירופה ובמרכזה, וכן באפריקה, אמריקה הלטינית, אסיה וארה"ב. חיפוש מידע על פעילותו הפילנטרופית בישראל לא העלה דבר.