מנכ"ל תשלובת אלוני: אני מניח שב-2004 נוכל לעבור לרווחיות לאחר שנתיים וחצי קשות מאוד

ירידה של 9.8% במכירות שהסתכמו ב-56.4 מיליון שקל * ההפסד הנקי הסתכם ב-1.7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של 4 מיליון שקל ברבעון המקביל

תשלובת אלוני דיווחה אתמול (ג) על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי, שהיה הרבעון הראשון מאז החלה החברה ביישום תוכנית מפנה, שמימושה עדיין נמשך, המיועדת להוציא את החברה מהמשבר אליו נקלעה בעקבות המשבר בשוק הנדל"ן.

אולם, המיתון בענף הבניה המשיך להשפיע על הביקושים למוצרי החברה, והמכירות ברבעון הסתכמו ב- 56.4 מיליון שקל, ירידה של 9.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. החברה הציגה רוח גולמי של 10.7 מיליון שקל, עלייה של 26.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (בשיעור רווח גולמי של 19%, לעומת 13.6% ברבעון המקביל אשתקד).

ההפסד התפעולי הסתכם ב-1.1 מיליון שקל, ירידה של כ-70% בהשוואה לרבעון המקביל, אז עמד על 3.4 מיליון שקל. ההפסד הנקי הסתכם ב-1.7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של 4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ולעומת 390 אלף שקל ברבעון השני השנה (בעקבות הטבת מס חד פעמית בהיקף 6.8 מיליון שקל).

הונה העצמי של החברה מסתכם בכ-93 מיליון שקל ומהווה כ-53% מסך המאזן.

במסגרת 'תוכנית המפנה' שהחלה החברה לבצע ברבעון השני השנה, החליטה להתמקד ברווחיות ולא בהמשך גידול בנתחי השוק וכן להגביר את מאמצי השיווק והמכירות למגזר הפרטי-ביתי, תוך חתירה לשינוי תמהיל הלקוחות, כולל במגזר הקבלני, שם היא פונה גם ללקוחות קטנים עמם לא עבדה בעבר. הכוונה להגדיל את החדירה לשוק הצרכנים הפרטים נובעת מחולשת השוק הקבלני אך גם מכך ששוק הצרכנים הפרטיים מאופיין ברווחיות גבוהה לעומת השוק הקבלני הסובל מהאטה קשה בפעילות ומכוח קנייה רב יותר מול הספקים.

במקביל, ביצעה החברה שינוי ארגוני שכלל את ביטול המבנה החטיבתי והתאמת מערכי הייצור, השיווק והמכירות על מנת להעמיק את חדירתה לשווקים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה כדוגמת פעילות הייצוא, אשר תצמח במהלך 2003 להיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים. עיקר היצוא יהיה של אבן ישראלית ובנוסף אבנים מעובדות אחרות.

מנכ"ל תשלובת אלוני, יוסי פייט, אשר החל בתפקידו ברבעון השני, אמר לגלובס כי "כבר ניתן לזהות השפעות ראשונות של תוכנית המפנה. עם זאת צריך להתייחס אליהן בזהירות מאחר והמשק עדיין במיתון והצריכה הפרטית נמצאת במגמת ירידה".

פייט ציין כי הקיפאון בענף הבנייה חייב את הנהלת החברה לבצע צעדי התייעלות אשר צמצמו את ההפסדים. "הצעדים המשמעותיים שביצענו היו מעבר לשוק הפרטי מהשוק הקבלני, כאשר בשוק הפרטי יש לנו אפשרות להיות מובילי שוק, באמצעות שינוי מגוון המוצרים בחנויות ושינוי אולמות התצוגה, שת"פ עם אדריכלים ופעילויות נוספות שנועדו לבנות את המותג 'אלוני' בשוק הפרטי".

הוא העריך כי אלוני תופסת היום כ-5%-7% משוק זה, וציין כי היעד הוא להגיע תוך 3-4 שנים לנתח שוק של 15%, ובמקביל להפחית את המכירות הקבלנים. עד כה היוו הקבלנים 75% ממכירות אלוני ובכוונת פייט להפחית את המכירות להם לכ-50%.

גם בתחום הקבלני, הוסיף פייט, החליטה החברה ליצור פיזור גבוה יותר של עסקאות, כולל עבודה עם קבלנים קטנים יותר, ותוך מערך בקרה קפדני במטרה לוודא יכולת עמידה בתשלומים.

במהלך השנה ביצעה אלוני גם שינוי ארגוני, במסגרתו בוטלו החטיבות לפי קווי מוצרים שפעלו בחברה, וכל פעולות מערך השיווק והמכירות, הלוגיסטיקה והתפעול, עובדות לשירות כל קווי המוצרים יחד. פעולות אלה, אמר פייט, הביאו לחסכון בעלויות ולצמצום של 14% במצבת העובדים, מ-410 ל-367. החברה צפויה לפטר עוד כמה עשרות עובדים ברבעון הנוכחי.

"אנחנו פועלים עם רוח נגדית במהירות 1000 קשר אבל מתחילים לראות ניצנים של הצלחה, ואני מניח שבמהלך 2004 נוכל לעבור לרווחיות לאחר שנתיים וחצי קשות מאוד", אמר. "הקשיים הגיעו בעקבות המשבר הקשה בענף הבנייה, כולל בעיות בחוסנם הפיננסי של הקבלנים, ירידה חדה במכירת דירות והיעדר פרוייקטים מסחריים חדשים".